Fedor schreef: ↑zo 09 okt, 2022 20:03
Andere lui met beide types fietsen (of een trekkingbike en racefiets combi) die hetzelfde hebben?
De laatste meerdaagse tocht (2,5 dag) was met onze gravelbikes, rondje Sallandse Heuvelrug, Achterhoek, Posbank, Deventer en weer terug. De eerste dag hebben we in een middag 76 km gefietst. Iets wat we met onze vakantiefietsen in een dag doen.
Onze ervaring is dat het klimmen met bepakte gravelbikes wel wat gemakkelijk gaat dan met onze vakantiefietsen. Maar, wat zeker invloed heeft is de hoeveelheid bepakking.
Op de gravelbikes hadden we onze bikepacking tassen, een tentje van 990 gr. en verder vooral veel spullen niet meenemen.
Op onze vakantiefietsen hebben we zwaardere Ortlieb tassen, een tent van 3,3 kg, Helinox stoeltjes, wat meer kleding, etc.
Als je zonder bepakking fietst, gebruik je de fietsen ook anders t.o.v. elkaar. Hier op de Sallandse Heuvelrug en omgeving kun je lekker snel doortrappen met je gravelbikes en af en toe een klimmetje meepakken.
In dezelfde omgeving pakken we met onze vakantiefietsen zonder bepakking andere routes, fietsen we doorgaans wat rustiger en komen we minder bezweet aan.
Als ik dan kijk naar de gemiddelde snelheid, dan zit daar zeker wel verschil tussen.
Eigenlijk kijk ik meer naar de kruissnelheid dan naar de gemiddelde snelheid. De kruissnelheid ligt bij onze gravelbikes toch echt wel hoger dan bij onze vakantiefietsen. De gemiddelde snelheid wordt ook weer beïnvloed door het traject wat je aflegt: veel of weinig bochten, veel of weinig hoogtemeters, het aantal stops tussendoor, wind mee of tegen, etc.
Mijn ervaring/beleving is dat het fietsen op de gravelbike een stuk sneller gaat dan op de vakantiefiets.
Op beide fietsen kun je genieten, alleen op een verschillende manier.