Datum: 6 september 2022
Treinmaatschappij: ÖBB
Vertrekstation: Hannover
Bestemming: Wenen
Fietsroute: Midden-Europa van Paul Benjaminse (traject van Wenen naar Verona)
Ervaringen:
Nu de nachttrein weer helemaal terug is, leek het ons een leuk idee van de trein te nemen naar Wenen. Aangezien de nachttrein Brussel – Wenen geen niet-gedemonteerde fietsen aanvaardt, vonden we Mechelen-Amsterdam-Hannover-Wenen een doenbaar alternatief. Onze laatste trein was de nachttrein Hannover-Wenen. Deze trein vertrekt om 21u57 in Hannover, en zou ons om 9u19 uitgeslapen in Wenen brengen. Perfect voor een dagje citytrippen alvorens te beginnen fietsen.
Bij aankomst in Hannover stond de nachttrein aangekondigd met een half uur vertraging. Dan verschijnt er iets vreemd op de infoborden: “Nightjet Wien - Ohne Fahrradbeförderung». We checken voor de zekerheid onze treinkaartjes, waarop wel degelijk Standardfahrrad (bis L:185 x B:60 x H:110 cm) vermeld staat. Een Duitse fietser voor Innsbruck komt even polsen naar onze bestemming, maar bevestigt ons vermoeden dat er wel degelijk stront aan de knikker hangt. Wanneer de trein toekomt, worden we doodleuk geweigerd met geldige vervoersbewijzen. We krijgen veel excuses van de boordchef dat de trein niet met het voorziene materieel rijdt, maar worden 's avonds laat doodleuk op een leeg perron achtergelaten in Hannover. Zonder oplossing.
De infobalie van ÖBB is gesloten tijdens de rijtijden van hun product, dus trekken we naar de infostand van het station. De reiswinkel van DB opent om 7u. Er zit dus niks anders op dan te overnachten in Hannover. De infobalie van DB regelt na veel vijven en zessen een hotel dat, kwestie van in de sfeer te blijven, geen fietsen aanvaardt. Terug van het hotel naar de infobalie van het station. DB regelt een bergingskot voor onze fietsen in het station, zodat we na middernacht eindelijk kunnen inchecken in het hotel.
De wekker gaat om 5u45 in Hannover, en we hebben geen oog toegedaan. Om exact 6u belt mijn vriendin naar de helpdesk van ÖBB (betalend nummer), die na een lang keuzemenu wel 2 keer afleggen bij het doorschakelen. De geur van een stinkend potje zeker? In een derde poging is de oplossing van ÖBB: neem de Flixbus! Helaas pindakaas: Flixbus aanvaardt de elektrische fiets van mijn vriendin niet. En wat met ons geld? ÖBB raadt aan van een klachtenformulier in te vullen, zodat we een deel (!!!) van ons oorspronkelijk ticket zouden kunnen terugvorderen. Veel tijd verloren voor niets dus.
Met de moed der wanhoop gaan we voor een tweede opinie naar de reiswinkel van DB. Volgens de reiswinkel is het onmogelijk om dezelfde dag nog in Wenen te geraken met onze fietsen. Hun oplossing: 5 regionale treinen, waarbij we die avond in München zouden stranden. Ook na München belooft DB ons een lijdensweg tot in Wenen. Dan maar een hulplijn inschakelen. Een fietsvriend raadt een fietsvriendelijke treinroute aan met overstappen in Berlijn en Praag. Met die oplossing zouden we dezelfde dag nog in Wenen kunnen geraken! Na drie lange treinritten komen we eindelijk om 22u49 aan in Wenen. Niet dankzij de experten van DB of ÖBB, maar dankzij een bevriende vakantiefietser.
De dag nadien dienen we een klacht in bij ÖBB, die tot op het moment van schrijven geen enkele oplossing voor compensatie hebben.
Treinmaatschappij: ÖBB
Vertrekstation: Hannover
Bestemming: Wenen
Fietsroute: Midden-Europa van Paul Benjaminse (traject van Wenen naar Verona)
Ervaringen:
Nu de nachttrein weer helemaal terug is, leek het ons een leuk idee van de trein te nemen naar Wenen. Aangezien de nachttrein Brussel – Wenen geen niet-gedemonteerde fietsen aanvaardt, vonden we Mechelen-Amsterdam-Hannover-Wenen een doenbaar alternatief. Onze laatste trein was de nachttrein Hannover-Wenen. Deze trein vertrekt om 21u57 in Hannover, en zou ons om 9u19 uitgeslapen in Wenen brengen. Perfect voor een dagje citytrippen alvorens te beginnen fietsen.
Bij aankomst in Hannover stond de nachttrein aangekondigd met een half uur vertraging. Dan verschijnt er iets vreemd op de infoborden: “Nightjet Wien - Ohne Fahrradbeförderung». We checken voor de zekerheid onze treinkaartjes, waarop wel degelijk Standardfahrrad (bis L:185 x B:60 x H:110 cm) vermeld staat. Een Duitse fietser voor Innsbruck komt even polsen naar onze bestemming, maar bevestigt ons vermoeden dat er wel degelijk stront aan de knikker hangt. Wanneer de trein toekomt, worden we doodleuk geweigerd met geldige vervoersbewijzen. We krijgen veel excuses van de boordchef dat de trein niet met het voorziene materieel rijdt, maar worden 's avonds laat doodleuk op een leeg perron achtergelaten in Hannover. Zonder oplossing.
De infobalie van ÖBB is gesloten tijdens de rijtijden van hun product, dus trekken we naar de infostand van het station. De reiswinkel van DB opent om 7u. Er zit dus niks anders op dan te overnachten in Hannover. De infobalie van DB regelt na veel vijven en zessen een hotel dat, kwestie van in de sfeer te blijven, geen fietsen aanvaardt. Terug van het hotel naar de infobalie van het station. DB regelt een bergingskot voor onze fietsen in het station, zodat we na middernacht eindelijk kunnen inchecken in het hotel.
De wekker gaat om 5u45 in Hannover, en we hebben geen oog toegedaan. Om exact 6u belt mijn vriendin naar de helpdesk van ÖBB (betalend nummer), die na een lang keuzemenu wel 2 keer afleggen bij het doorschakelen. De geur van een stinkend potje zeker? In een derde poging is de oplossing van ÖBB: neem de Flixbus! Helaas pindakaas: Flixbus aanvaardt de elektrische fiets van mijn vriendin niet. En wat met ons geld? ÖBB raadt aan van een klachtenformulier in te vullen, zodat we een deel (!!!) van ons oorspronkelijk ticket zouden kunnen terugvorderen. Veel tijd verloren voor niets dus.
Met de moed der wanhoop gaan we voor een tweede opinie naar de reiswinkel van DB. Volgens de reiswinkel is het onmogelijk om dezelfde dag nog in Wenen te geraken met onze fietsen. Hun oplossing: 5 regionale treinen, waarbij we die avond in München zouden stranden. Ook na München belooft DB ons een lijdensweg tot in Wenen. Dan maar een hulplijn inschakelen. Een fietsvriend raadt een fietsvriendelijke treinroute aan met overstappen in Berlijn en Praag. Met die oplossing zouden we dezelfde dag nog in Wenen kunnen geraken! Na drie lange treinritten komen we eindelijk om 22u49 aan in Wenen. Niet dankzij de experten van DB of ÖBB, maar dankzij een bevriende vakantiefietser.
De dag nadien dienen we een klacht in bij ÖBB, die tot op het moment van schrijven geen enkele oplossing voor compensatie hebben.