Nog maar eens een topic over tenten, gelukkig zijn er nog niet zoveel
Na wat rondzwerven langs de vele zaken hier in de omgeving (Bever, Kathmandu, Zwerfkei, Carl Denig, Frans de Witte) en de SOS tentenshow heb ik (we) de keuze teruggebracht tot drie tenten. Meer info over wat ik allemaal heb gezien is beschikbaar (deel 1, deel 2, deel 3).
Na wat rondzwerven langs de vele zaken hier in de omgeving (Bever, Kathmandu, Zwerfkei, Carl Denig, Frans de Witte) en de SOS tentenshow heb ik (we) de keuze teruggebracht tot drie tenten. Meer info over wat ik allemaal heb gezien is beschikbaar (deel 1, deel 2, deel 3).
Ik ben dan ook heel benieuwd of er mensen zijn met ervaring van één van deze tenten en de voors en tegens. Er zijn natuurlijk nog veel meer merken zoals bijvoorbeeld TNF, Helsport, Vaude, enz, maar daarbij valt me of de tent of de prijs teveel tegen...127.0.0.1 schreef:Birdland Novelle
De Birdland Novelle ziet er in het echie beter uit dan op deze foto. Een mooi detail van deze tent is de dubbele ingang (jawel) en de afwerking van de ingang. Slapen doe je in de breedte, dus ieder heeft een eigen ingang. De rits van de ingang is zo gemaakt, dat eventueel de voorkant dicht blijft en juist een zijkant wordt weggeklapt. Hierdoor heb je nog wat extra bescherming tegen de wind en regen. Daarnaast kun je heel redelijk vanuit de tent droog zittend buiten koken. Er zit een klein luifeltje boven de ingang die, mits de regen en wind niet te negatief staat, de boel droog houdt. Wellicht een minpuntje is ruimte onder de luifel. Ik denk dat het knap vol wordt met 4 fietstassen. En als je beide 4 tassen mee hebt, dan zijn beide luifels (de tent is symetrisch) goed gevuld. De binnentent is voor de rest niet echt breed, dus het is denk ik snel vol.
Daarmee heb ik gelijk een van de nadelen benoemd, ik denk dat de tent niet heel groot is. Een tweede nadeel kan de gekozen afwerking zijn. De tent is van ripstof nylon gemaakt en van buiten afgewerkt met sileconen. De binnenkant van de buitentent(!) is afgewerkt met een PU coating. Dat lijkt me met een jaar of 5 dus wel het zwakke punt. Voor de rest vind ik de tent wel redelijk prijzig.
Prijs: €449,-
Waar: o.a. Demmenie Sport en Slee
Lightwave t2 Trek xt
Lightwave kwam ik pas later tegen tijdens het zoeken. Het merk is ook niet overal verkrijgbaar. Volgens de site van Lightwave in Nederland zelfs alleen bij Kathmandu in Utrecht. Op zich dus geen probleem. Dit is een tunneltent met twee ingangen. Daarnaast is er ook nog een iets stormvaster model, de g2 Trek xt. Dit is een iets stormvaster model waarbij de achterste boog van de tunnel is vervangen door een dubbele kruisende en plat liggende boog. De Lightwave kenmerkt zich door de keuze voor drie materiaalsoorten, allen nylon. De iets eenvoudigere, de goede en de goede iets lichtere. De tent waar ik naar kijk zou de 'goede' moeten hebben. De tent is tweezijdig sileconen gecoat en de coating is drie keer aangebracht. Dit is vaker dan de kennelijk standaard twee keer. Daarnaast is de tent behoorlijk licht, 2.8kg. Inpakmaat is weer wat minder, de stok wordt niet korter dan 44cm. En qua prijs is deze weer net iets gunster dan de Birdland.
Het is alleen nog even wachten op deze tent. De levering was vertraagd. Als het mee zit is de tent vrijdag in Utrecht en kan ik de tent zaterdag zien. Een eventueel nadeel van deze tent is de mogelijkheid om alleen de binnentent op te zetten. Handig voor zeer zomerse omstandigheden. Dit betekent tevens dat de buitentent over de binnentent geplaatst wordt. Dus de tent in de regen opzetten is geen goed idee.
Prijs: €420,- (gt2 Trek xt: €450,-)
Waar: Kathmandu
Wechsel Intrepid 2
En dan is er nog de Wechsel Intrepid 2. Deze hebben we vandaag ook nog gezien op de tentenshow en is zeker nog niet afgevallen. Deze tent heeft drie openingen, allen aan de voorkant. De tent is gemaakt van nylon en afgewerkt met sileconen, als het goed is binnen en buiten. Leuk voordeel is de footprint van de Wechsel, deze bestaat de gehele tent. Kun je nog eens droog zitten zonder in de binnentent te zitten. Daarnaast kan de binnentent later worden opgezet. Dus met de footprint kun je gelijk droog zitten. Een nadeel wat we vandaag vernamen is de afwerking. Je moet de naden van binnen nog met een goedje afwerken. Pas dan zijn ze echt waterdicht. Beetje jammer zeg maar. De prijs is, vergeleken met de tenten hierboven wel iets gunstiger. De beursprijs viel wel wat tegen. Er kon slechts 10% vanaf. Had dat 20% gemaakt en ik denk dat we klaar waren.
Prijs: €399,-
Waar: Carl Denig.