door
Peter01 » wo 07 sep, 2022 11:26
Na wat verdere studie begrijp ik dat gebruikte interne materialen/componenten tussen de Alfine 11 en Rohloff -uiteraard -verschillen en dat het olie advies ook deels verklaren kan (de rest is natuurlijk marketing etc) Ik begreep van een Alfine 11 fietser dat het zweten van de olie langs de afdichtingen van de naaf iets meer was met Rohloff olie dan met Shimano olie. Ondanks dat er genoeg praktijkvoorbeelden zijn die rustig met Rohloff olie in hun Alfine 11 naaf rond fietsen koos ik maar voor het vertrouwde pad. Ook omdat het niet mijn eigen fiets is en ik over de tijd zelf niet kan voelen of ervaren hoe de naaf zich gedragen zal.
Inmiddels de olie ververst met Shimano Alfine SG-S700 olie. Twee lokale (betere) fietsenmakers hadden dit trouwens niet in de winkel en op mijn vraag of bestellen zou kunnen werd zeer moeilijk gekeken. Het is bij hen ook allemaal Rohloff wat de klok slaat. Dus maar op internets besteld.
Een hele nacht uitdruppelen leverde op dat nog lang niet alles eruit was gelopen; kennelijk trekt de boel vacuüm en blijft de olie dan hangen in het slangetje. Gezien verhalen over lekken langs de afdichtingen leek het me persoonlijk goed om eventuele over- en onderdruk zo minimaal te houden. Dus liefst niet vacuüm trekken met de spuit bij het leeg laten lopen. Wat voldoende hielp was een paar keer het slangetje even iets los draaien zodat er lucht aangezogen kon worden via de nippel en toen liep de rest er zo uit. Uiteraard lekt het dan een druppel hier en daar, maar dat veeg je zo schoon.
Goede nieuws is denk ik dat ik geen slijpsel of ander residu kon ontwaren in de olie.
Bij het vullen viel op dat de overdruk merkbaar aanwezig was; bij het loskoppelen van de spuit spoot het laatste restje olie in de slang er met volle kracht uit, waarna het resterende alsnog in de naaf kon zakken. Ik herinnerde me toen ineens de tip die ik had gezien om na het vullen de spuit eerst weer even terug te trekken om zo wat lucht terug te zuigen uit de naaf en zo de overdruk iets af te laten nemen alvorens je ontkoppelt
Helaas kwam ik er door deze studie wel achter dat deze naaf nog van de eerste serie is (de SG-S700, later opgevolgd door de SG-S701), de eerste versie van de naaf die nogal wat kinderziektes kunnen hebben. In dit geval merk ik dat er een schakel probleem is; versnelling 9 en 10 lijken hetzelfde en versnelling 11 trapt vervolgens een stuk lichter dan 9 en 10, dus dat is i.i.g. niet de hoogste versnelling. Dit is voor mijn egaa geen probleem, die komt toch niet hoger dan 8 of 9, maar als het mijn fiets was zou me dit dwars zitten. Ik las al dat de kabelafstelling ook erg nauw komt kijken bij de Alfine serie (de 11 nog kritischer dan de
en er zijn zelfs lieden die bij de afstelling niet op de gele nokjes vertrouwen, maar zelf op gevoel en/of geluid afstellen. Wellicht is een nieuwe versnellingskabel een eerste goede stap, wellicht dat die teveel opgerekt is of niet meer voldoende soepel bewegen kan.