Dan ben ik toch helemaal verkeerd begrepen. Maar goed. Kan ook aan mijn schrijfkunsten gelegen hebben.
Deze Accu is te refurbishen voor pak hem beet 400,-.
Lees het topic nog eens rustig door, zou ik zeggen.janenliseth schreef: ↑do 01 sep, 2022 19:44Een e-bike heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een veredelde brommer alleen voor een grotere doelgroep bereik- en berijbaar.
Zo dat is eruit.janenliseth schreef: ↑do 01 sep, 2022 19:44Iedereen heeft zo z’n eigen reden doch veelal is het een drogreden.
Ik schat in dat meer dan 80 van de 100 e-bikers helemaal geen e-bike nodig heeft, getuige de arrogantie waarmee velen rijden. Ze zijn prima in staat een echte pedaler te berijden. Luiheid, gemak, snelheid en tijd zijn naar mijn idee voor velen de drijfveren. Wat is er mis met 10 tot 30 versnellingen. Daar kun je al je krachten in de juiste versnelling in kwijt en draagt ook nog eens bij aan een goede gezondheid en conditie.
En vergeet de handel niet, die drammen net zo lang door tot iedereen op de e-bike zit.
Bij ons op het dorp is geen pedaler meer te koop, laat staan dat er kennis is voor reparatie en onderhoud.
Een e-bike heeft niets met fietsen te maken en is gewoon een veredelde brommer alleen voor een grotere doelgroep bereik- en berijbaar.
Blijven er dus nog 20 van de 100 over die, waarvan ik aanneem, alle reden hebben om een e-bike te rijden.
Ik ben een van die mensen die vinden dat fietsen en e-fietsen twee verschillende dingen zijn.J de Groote schreef: ↑do 01 sep, 2022 20:20
Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
Ik durf van alles te beweren echter u quote een regel uit het bericht van de TS.derdekeer schreef: ↑do 01 sep, 2022 21:00Ik ben een van die mensen die vinden dat fietsen en e-fietsen twee verschillende dingen zijn.J de Groote schreef: ↑do 01 sep, 2022 20:20
Er zijn zelfs mensen die durven te beweren dat een fiets met elektrische trapondersteuning géén fiets zou zijn.
Maar!
1) Precies omdat het twee verschillende dingen zijn, kan een e-fiets handig zijn. Ik heb familieleden die vroeger nooit fietsten en voor 15 kilometer steevast de auto namen. Nu doen ze die afstand frequent met de e-fiets. Dat is toch goed? Een collega van me komt met de e-fiets naar het werk tegenwoordig - 2 x 35 kilometer met drie stevige klimmen. Dat is toch goed?
(Overigens ken ik persoonlijk niemand met een e-fiets die beweert dat e-fietsen hetzelfde is als fietsen. Ze benadrukken allemaal het verschil. Eigenlijk kom ik alleen hier op dit forum mensen tegen die knorrig worden als je dat verschil vermeldt.)
2) Ik ben intussen nogal oud en wordt helaas nog altijd ouder. Ooit zal ik, gedwongen door omstandigheden, een e-fiets aanschaffen. Kom me dan niet vertellen dat die e-fiets voor mij niet handig zou zijn.
3) Nagenoeg elke bakfiets die ik zie, heeft trapondersteuning. Dat lijkt me best wel handig. En beter een bakfiets om de peuters naar de school te brengen, dan een auto.
4) Ik stel me wel vragen bij het toenemende aantal jongeren - vooral jonge meiden - met een e-fiets. Als je jong bent, kun je toch fietsen?
Gemak is de redenering van de jeugd natuurlijk.
Dit is het forum van De wereldfietser, vereniging voor fietsreizigers. In dat kader is het dus helemaal niet relevant hoe scholieren en forenzen hun fiets inzetten, of het nou een trapfiets of ebike is.
Gaan we xo rigide worden? Ik gebruikte mijn forenzenfiets voor ww-verkeer, boodschappen, familiebezoek, stadsbezoek, winkelen, dagtochtjes en ja, ook voor vakanties. Al die gebruikersdoelen zorgen voor eisen waar de fiets aan moet voldoen, omdat ik ervoor koos alles op 1 fiets te doen. Sinds ik een speedpedelec gekocht heb voor het ww-verkeer valt een van die gebruikersdoelen weg, de andere blijven.
De maatschappij heeft haar eigen dynamiek en hoe je het ook wendt of keert, dat heeft invloed op ons allemaal, of je nu in een clubje van wereldfietsers zit, of bergwandelaar bent of lid van een dronevliegersvereniging, boer bent, natuur bent of wat dan ook.Flix schreef: ↑vr 02 sep, 2022 10:16Je kunt alles van die ontwikkeling vinden, en er zullen uit deze ervaringen en technieken zeker ook zaken doorsijpelen naar 'ons' segment, maar hoe deze jongeren gebruik maken van een fiets heeft allemaal verdomd weinig te maken met hetgeen waarvoor we in deze vereniging zitten.
Het wordt nóg ingewikkelder als je als persoon tot verschillende groepen behoort. Ik heb dat als volgt opgelost: als ik in m’n auto rij heb ik een hekel aan al die lastige fietsers op de weg, zit ik op de fiets dan geef ik af op de luidruchtige motoren die mijn rust verstoren, en rij ik op de motor dan wens ik die andere twee groepen van mijn route. Deze oplossing werkt altijd, je behoort immers nooit op hetzelfde moment tot meer dan één groep tegelijk.