ik dacht dat ik verstand had van electronica, maar hier worden dingen geroepen die kant nog wal slaan.WillemT schreef: ↑di 23 aug, 2022 20:33Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:ik dacht dat ik verstand had van electronica, maar hier worden dingen geroepen die kant nog wal slaan.WillemT schreef: ↑di 23 aug, 2022 20:33Hoe moet ik me dat dan voorstellen?
Kant noch wal raken.JandeFietser schreef: ↑di 23 aug, 2022 22:20ik dacht dat ik verstand had van electronica, maar hier worden dingen geroepen die kant nog wal slaan.
Gelukkig is het niet verplicht om zo hard te fietsen dat je rond de 20 wat zou moeten opofferen voor je pedallcell. Het mag wel. Bottomline is al veel vermogen bij lagere snelheid. Maak je keuze zou ik zeggen.bast1aan schreef: ↑ma 22 aug, 2022 23:09Edit: even beter lezen, zucht Ik heb ook een poosje rondgereisd en tegelijkertijd af en toe op afstand gewerkt met een kleine laptop, als ik dat deed nam ik een hotel, huurde ik een huisje of ik ging in een bibliotheek zitten. Dat werkte voor mij prima.
Voor navigeren met Garmin, verlichting, af en toe smartphone etc kon ik inderdaad prima uit met 1 powerbank van 10Ah. Wat Jurr zegt, kijkt naar powerbanks die ook kunnen snelladen. Waarschijnlijk heb je dan ook minder powerbanks nodig.
Ik zou ook even naar het gewicht kijken, Kijk wat je naafdynamo en omvormer weegt vgl powerbanks. En kost, vgl een paar keer een duurdere overnachting. Ik vind de dynamo voor verlichting, zeker in de herfst, dan inderdaad een goed idee.
Tot slot, ik lees hier mensen over hoge vermogens uit dynamo's halen. Bedenk dat stroom opwekken niet gratis is, maar ten koste gaat van je eigen trapvermogen, en dus indirect je actieradus. Dat trapvermogen is bij lange afstanden laag, dus wat je er vanaf snoept relatief hoog. Als je dagelijks 60km fietst schat ik zo in dat je vermogen niet boven de 100W uit komt, met een Son van 3W ( bij 50% rendement 6W opgenomen => 6%) gaat dat nog, maar als je je Son "opvoert" of als je een pedal cell neemt die 20W oid opneemt is dat behoorlijk significant. Leuk voor nood of even, maar niet voor langere tijd, en een fiets die soepel vooruit komt, fietst fijner.
Een naafdynamo is een elektriciteitsbron die een stroombegrenzing heeft van 0,5A, de spanning is afhankelijk van de belasting en heeft een maximum afhankelijk van de snelheid. Er geldt: P = I²×R. Dus bijvoorbeeld:
Ik snap niet wat je bedoelt. Ik begrijp dat het idee is van die Pedall cell is dat je er veel vermogen uit kan halen, ik lees uitgangsvermogen van 10W, dan zal met rendement van 50% het mechanisch vermogen 20W zijn. Dat gaat simpelweg ten koste van het trapvermogen wat je kan gebruiken om je fiets aan te drijven. Juist als je doorgaans langzaam fietst en dus een laag trapvermogen levert (en dat doen de meesten op fietsvakantie), is dit in verhouding veel. Je rijk rekenen met de hele dag 10W elektrisch vermogen tot je beschikking hebben lijkt me dus geen goed idee, voor incidenteel gebruik of noodgevallen is het natuurlijk een ander verhaal.geertdebruijn schreef: ↑di 23 aug, 2022 23:16Gelukkig is het niet verplicht om zo hard te fietsen dat je rond de 20 wat zou moeten opofferen voor je pedallcell. Het mag wel. Bottomline is al veel vermogen bij lagere snelheid. Maak je keuze zou ik zeggen.
Je hebt deels gelijk, maar een dynamo is geen ideale stroombron en het vermogen zal over de twee lampjes verdeeld worden. De spanning en stroom passen zich aan, afhankelijk van de belasting.bast1aan schreef: ↑wo 24 aug, 2022 00:01Een naafdynamo is een elektriciteitsbron die een stroombegrenzing heeft van 0,5A, de spanning is afhankelijk van de belasting en heeft een maximum afhankelijk van de snelheid. Er geldt: P = I²×R. Dus bijvoorbeeld:
- Bij een belasting van 12Ω (standaard fietslampje 6V/3W): 0,5A² × 12Ω = 3W
- Bij een belasting van 24Ω (twee fietslampjes in serie): 0,5A² × 24Ω = 6W
Waarschijnlijk zal een converter als een Forumslader een vorm van Maximum power point tracking gebruiken om de juiste belasting te vinden om zoveel mogelijk vermogen uit de dynamo te kunnen halen.
Ik zal, wanneer ik meer ervaring met de omvormer heb, een nieuw draadje starten._Peter_ schreef: ↑di 23 aug, 2022 19:56Benieuwd naar de ervaringen, maar de accu zal wel veel eerder vervangen moeten worden als ik https://fahrradzukunft.de/28/steckdose-unterwegs-7 zo lees, en met de extra opties is deze al snel niet meer de helft zo goedkoop.
FYI:
Levensduur en aantal malen op kunnen laden zijn 2 verschillende dingen, als ik internet mag geloven zijn Li Ion batterijen na zo'n 4000 keer (al lees ik ook 2000) opladen aan vervanging toe. dan moet je ze dus bijna 2 keer per dag ontladen en opladen wil je de vier jaar halen. Daarnaast ligt het er ook aan waar ze voor gebruikt worden.Ruud-H schreef: ↑wo 24 aug, 2022 13:25Wat accu levenduur betreft maak ik me geen zorgen. Elke telefoon heeft tegenwoordig een li-ion accu en die is niet na 250 keer opladen kapot. Ik vermoed een vrij conservatieve aanname van Lumicon. Kijk nog maar eens in het artikel: NC-17 geeft voor dezelfde types accu een levensduur van 4 jaar op. Wat is dan de waarheid?
Ja, het voltage gaat omhoog, maar zoals je het stelde zou het vermogen verdubbelen bij een dubbele weerstand, en dat is niet juist. Je kan meer vermogen uit de dynamo trekken als je dichter bij dat MPP komt, maar je gaat echt niet van 3W naar 6W als je de weerstand verdubbeld.bast1aan schreef: ↑wo 24 aug, 2022 14:18Offtopic reactie:Naafdynamo's functioneren dus sterk als een stroombron, omdat de openklemspanning heel hoog is en de inductie van de spoelen veel invloed heeft en ws hierop is gedimensioneerd, zodat er een natuurlijke begrenzing optreedt voor 6V/3W op alle snelheden met zo min mogelijk verliezen.
Uiteraard gaat het hier om rendement dat hoog is. Ok, beetje extra gewicht. Dat dan wel. En je kunt hem gewoon uitzetten.bast1aan schreef: ↑wo 24 aug, 2022 00:01Een naafdynamo is een elektriciteitsbron die een stroombegrenzing heeft van 0,5A, de spanning is afhankelijk van de belasting en heeft een maximum afhankelijk van de snelheid. Er geldt: P = I²×R. Dus bijvoorbeeld:
- Bij een belasting van 12Ω (standaard fietslampje 6V/3W): 0,5A² × 12Ω = 3W
- Bij een belasting van 24Ω (twee fietslampjes in serie): 0,5A² × 24Ω = 6W
Waarschijnlijk zal een converter als een Forumslader een vorm van Maximum power point tracking gebruiken om de juiste belasting te vinden om zoveel mogelijk vermogen uit de dynamo te kunnen halen.
Ik snap niet wat je bedoelt. Ik begrijp dat het idee is van die Pedall cell is dat je er veel vermogen uit kan halen, ik lees uitgangsvermogen van 10W, dan zal met rendement van 50% het mechanisch vermogen 20W zijn. Dat gaat simpelweg ten koste van het trapvermogen wat je kan gebruiken om je fiets aan te drijven. Juist als je doorgaans langzaam fietst en dus een laag trapvermogen levert (en dat doen de meesten op fietsvakantie), is dit in verhouding veel. Je rijk rekenen met de hele dag 10W elektrisch vermogen tot je beschikking hebben lijkt me dus geen goed idee, voor incidenteel gebruik of noodgevallen is het natuurlijk een ander verhaal.geertdebruijn schreef: ↑di 23 aug, 2022 23:16Gelukkig is het niet verplicht om zo hard te fietsen dat je rond de 20 wat zou moeten opofferen voor je pedallcell. Het mag wel. Bottomline is al veel vermogen bij lagere snelheid. Maak je keuze zou ik zeggen.
De pedallcell was slechts een suggestie. Niet bedoeld om weer allerlei discussies aan te wakkeren waar allerlei fietsopperhoofden iets van moeten vinden.Poppink schreef: ↑wo 24 aug, 2022 19:06Als ik dit allemaal zo lees heb ik steeds meer de neiging om bij mijn WakaWaka lamp/accu te blijven hoogstens zou ik er nog een driewegstekker aan toe willen voegen om alles (Telefoon, WakaWaka en TomTom horloge) tegelijk uit een wandcontactdoos op te kunnen laden.
Ik maak me ondertussen wel een beetje zorgen over de weerstand die mijn Shimano naafdynamo oplevert terwijl de verlichting uitgeschakeld is.
Ze slijten ook door veroudering, en vooral extra snel als je ze vaak >80% geladen houdt, wat veel mensen doen met (Li-ion) batterijen._Peter_ schreef: Levensduur en aantal malen op kunnen laden zijn 2 verschillende dingen, als ik internet mag geloven zijn Li Ion batterijen na zo'n 4000 keer (al lees ik ook 2000) opladen aan vervanging toe. dan moet je ze dus bijna 2 keer per dag ontladen en opladen wil je de vier jaar halen. Daarnaast ligt het er ook aan waar ze voor gebruikt worden.
Zie de grafieken die ik linkte. Daar staat dat 12V/6W (verdubbeling van vermogen bij verdubbeling van de weerstand) bij de Shimano vanaf 14km/h (10km/h bij 20" wiel) gehaald wordt en bij de SON vanaf 20km/h gehaald wordt.
Ik meen dat bewaren bij 30% tot 60% lading het beste is. Maar de meeste laders geven daar geen fatsoenlijke informatie over. Ik begreep dat koel (graad of 5 Celsius) bewaren een andere remedie is tegen afname van de capaciteit door veroudering. Om die reden bewaar ik Li-ion die ik maanden niet gebruik in een doosje in de koelkast. Wel rustig op temperatuur laten komen wanneer ik ze weer nodig heb.bast1aan schreef: ↑wo 24 aug, 2022 21:13Ze slijten ook door veroudering, en vooral extra snel als je ze vaak >80% geladen houdt, wat veel mensen doen met (Li-ion) batterijen._Peter_ schreef: Levensduur en aantal malen op kunnen laden zijn 2 verschillende dingen, als ik internet mag geloven zijn Li Ion batterijen na zo'n 4000 keer (al lees ik ook 2000) opladen aan vervanging toe. dan moet je ze dus bijna 2 keer per dag ontladen en opladen wil je de vier jaar halen. Daarnaast ligt het er ook aan waar ze voor gebruikt worden.
Bewaren rond ongeveer 50% is inderdaad het beste, maar onder de 80% is er ook weinig versnelde veroudering meer. Onder de 40% zou ik vermijden wegens kans op zelf(diep)ontlading.WillemT schreef: ↑wo 24 aug, 2022 22:37Ik meen dat bewaren bij 30% tot 60% lading het beste is. Maar de meeste laders geven daar geen fatsoenlijke informatie over. Ik begreep dat koel (graad of 5 Celsius) bewaren een andere remedie is tegen afname van de capaciteit door veroudering. Om die reden bewaar ik Li-ion die ik maanden niet gebruik in een doosje in de koelkast. Wel rustig op temperatuur laten komen wanneer ik ze weer nodig heb.
Ja, maar in de praktijk gaat het toch iets anders. Er zijn wel wat meetresultaten te vinden op het internet, zoals https://people.nscl.msu.edu/~daniel/bac ... midt1.html. Bij een typische snelheid van 17.5km/u (30hz) zie je een toename van 2.9W naar 3.7W als je van 12 naar 25 ohm gaat, ver van de verdubbeling die je suggereert. Het wordt beter als je sneller gaat, dan gaat de motor wel richting een ideale stroombron.