Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Dat zand hadden ze in de 19e eeuw nodig voor wegenbouw en stadsuitbreidingen.spoorzoeker schreef: ↑ma 22 aug, 2022 15:34De afgravingen in het duingebied zijn een mysterie voor mij.
Hier geeft de Geomorfologische kaart van Nederland mogelijk uitsluitsel. De Keukenhof is de enige buitenplaats die deze kaalslag heeft overleefd.spoorzoeker schreef: ↑ma 22 aug, 2022 15:34De afgravingen in het duingebied zijn een mysterie voor mij.
De Veenenburgerlaan ligt waarschijnlijk op een oude duinrug.
In de 18e eeuw was deze streek een aaneenschakeling van buitenplaatsen voor de gegoede burgerij. Er werd veel groente verbouwd.
In de 19e eeuw worden de buitenplaatsen en groentevelden afgegraven om er bloembollen te gaan verbouwen.
De Keukenhof is de enige buitenplaats die deze kaalslag heeft overleefd.
De ironie wil dat deze buitenplaats zijn faam hedentendage juist ontleend aan de bloemen waar de toenmalige eigenaar zich destijds fel tegen heeft verzet.
Er worden heggen geplaatst om de zandverstuiving tegen te gaan.
Maar dan zitten we al in de 20e eeuw.
Ruim na 1850.
http://www.familiezwaan.nl/HTML/Geschiedenis.shtml
Het lezen van het landschap is sowieso een heerlijke hobby.spoorzoeker schreef: ↑ma 22 aug, 2022 16:14Het landschap lezen blijft een uitdaging voor mij.
Ik heb nu meerdere keren gefietst langs de , iets westelijker gelegen, trekvaart van Leiden naar Haarlem.
In 1657 in acht maanden tijd gegraven.
Wat nu de A4 is, was toen deze trekvaart.
Het is me nooit opgevallen dat de weg langs de trekvaart een meter hoger ligt dan het omringende landschap.
Dat staat ondermeer hier: Canon van Nederland. Daar staat: "De achtergebleven 'geestgronden' bleken erg geschikt voor de teelt van bolgewassen", dus dat was een bijkomend voordeel. Niet het doel op zich.spoorzoeker schreef: ↑ma 22 aug, 2022 16:14@WiilemT, ik kan nergens een bevestiging lezen dat hier zand is afgegraven, en afgevoerd met als doel wegenbouw elders.
Er is hier afgegraven om op de zandlaag te komen.
Er is afgegraven voor de bollenteelt, ten koste van de groenteteelt
De Veenenburgerlaan en de 3e Loosterweg liggen zelfs "vijf meter" boven het bollenveld .....spoorzoeker schreef: ↑ma 22 aug, 2022 16:14Het is me nooit opgevallen dat de weg langs de trekvaart een meter hoger ligt dan het omringende landschap.