Uit de Volkskrant van vandaag.
Wie erop gaat letten, ziet ze overal in Stockholm: fietsers met een zwarte nekband om. Het lijkt op een nekwarmer, maar dat is het niet. Dat zou ook een beetje gek zijn op zonnige zomerdagen zoals deze. Het kan ook geen hipstersjaaltje zijn, daarvoor oogt het net te dik en te oncomfortabel.
Nee, de Zweden die deze ochtend met zo'n dikke kraag voorbijrazen op Götgatan, een drukke straat in het centrum van de Zweedse hoofdstad, dragen een heuse airbag met zich mee. Mochten ze ergens tegenaan botsen of van hun fiets vallen, dan vormt zich in 0,1 seconde een airbag rond hun hoofd.
De hövding ('opperhoofd'), zoals de Zweedse uitvinding heet, is populair. Naar schatting een op de tien fietsers in Zweden draagt er een. De meeste van hen zijn vrouwen, die de airbag verkiezen boven een helm. Zoals de 47-jarige administrateur Susanne Ghlisjö, die puffend de licht stijgende straat opfietst richting haar werk. 'Ik hou niet van het dragen van een helm. Mijn haar raakt ervan in de war en het is warm. Als mijn hoofd vrij is, kan ik tenminste een beetje stoom afblazen.'
Ook advocaat Lotta Wendensson (40), die verderop staat te wachten voor een rood licht, koos voor de airbag vanwege haar haardracht. 'Ik vind het heel fijn dat het goed zit als ik op mijn werk kom', zegt Wendensson, die boven haar airbag ook een zonnebril en oortjes draagt. 'Maar los daarvan fietst het ook gewoon fijner.'
Twee Zweedse industrieel ontwerpers bedachten het concept van de draagbare airbag in 2005, toen in Zweden een fietshelmplicht werd ingevoerd voor kinderen onder de 15. In het kielzog van deze wetswijziging ontstond een discussie of volwassen fietsers niet ook standaard een helm zouden moeten dragen. De ontwerpers wilden een 'onzichtbare helm' maken die iedereen zou willen dragen. Inmiddels is Hövding een beursgenoteerd bedrijf en zijn er 300 duizend exemplaren verkocht.
De hövding is geprogrammeerd om bij een abnormale beweging de airbag te activeren. Met stuntartiesten en dummies werden allerlei testen uitgevoerd om de bewegingspatronen van fietsers bij een ongeval in kaart te brengen. Dat werd toegevoegd aan data over normale bewegingen van fietsers. Zo leerde het systeem wanneer het moest ingrijpen. Gebruikers zetten de kraag aan door deze met een drukknop te sluiten. Voordat ze afstappen moeten ze de knop weer lostrekken, anders blaast de airbag zich op zodra ze bijvoorbeeld bukken om hun fiets op slot te zetten. Als de airbag eenmaal is geactiveerd, kun je hem niet opnieuw gebruiken en moet je een nieuwe kopen. De nekairbag kost 300 euro.
Het succes van de airbagkraag is mede te danken aan het feit dat veel Zweden zich op de fiets willen beschermen, ook al is het niet verplicht. Onder hen zijn veel ouders die door de helmplicht voor hun kinderen in een ongemakkelijke positie terechtkwamen. 'Ik heb kinderen en kan tegenover hen niet verantwoorden dat zij wel een helm moeten dragen en ik niet', zegt advocaat Wendensson.
Daarnaast is het imago van de hoofdbescherming in het verkeer ook veranderd. 'Toen ik jong was, was een helm dragen het sufste wat er was.
(ik zie achteraf dat de hövding al sinds 2012 op dit forum besproken wordt)
Wie erop gaat letten, ziet ze overal in Stockholm: fietsers met een zwarte nekband om. Het lijkt op een nekwarmer, maar dat is het niet. Dat zou ook een beetje gek zijn op zonnige zomerdagen zoals deze. Het kan ook geen hipstersjaaltje zijn, daarvoor oogt het net te dik en te oncomfortabel.
Nee, de Zweden die deze ochtend met zo'n dikke kraag voorbijrazen op Götgatan, een drukke straat in het centrum van de Zweedse hoofdstad, dragen een heuse airbag met zich mee. Mochten ze ergens tegenaan botsen of van hun fiets vallen, dan vormt zich in 0,1 seconde een airbag rond hun hoofd.
De hövding ('opperhoofd'), zoals de Zweedse uitvinding heet, is populair. Naar schatting een op de tien fietsers in Zweden draagt er een. De meeste van hen zijn vrouwen, die de airbag verkiezen boven een helm. Zoals de 47-jarige administrateur Susanne Ghlisjö, die puffend de licht stijgende straat opfietst richting haar werk. 'Ik hou niet van het dragen van een helm. Mijn haar raakt ervan in de war en het is warm. Als mijn hoofd vrij is, kan ik tenminste een beetje stoom afblazen.'
Ook advocaat Lotta Wendensson (40), die verderop staat te wachten voor een rood licht, koos voor de airbag vanwege haar haardracht. 'Ik vind het heel fijn dat het goed zit als ik op mijn werk kom', zegt Wendensson, die boven haar airbag ook een zonnebril en oortjes draagt. 'Maar los daarvan fietst het ook gewoon fijner.'
Twee Zweedse industrieel ontwerpers bedachten het concept van de draagbare airbag in 2005, toen in Zweden een fietshelmplicht werd ingevoerd voor kinderen onder de 15. In het kielzog van deze wetswijziging ontstond een discussie of volwassen fietsers niet ook standaard een helm zouden moeten dragen. De ontwerpers wilden een 'onzichtbare helm' maken die iedereen zou willen dragen. Inmiddels is Hövding een beursgenoteerd bedrijf en zijn er 300 duizend exemplaren verkocht.
De hövding is geprogrammeerd om bij een abnormale beweging de airbag te activeren. Met stuntartiesten en dummies werden allerlei testen uitgevoerd om de bewegingspatronen van fietsers bij een ongeval in kaart te brengen. Dat werd toegevoegd aan data over normale bewegingen van fietsers. Zo leerde het systeem wanneer het moest ingrijpen. Gebruikers zetten de kraag aan door deze met een drukknop te sluiten. Voordat ze afstappen moeten ze de knop weer lostrekken, anders blaast de airbag zich op zodra ze bijvoorbeeld bukken om hun fiets op slot te zetten. Als de airbag eenmaal is geactiveerd, kun je hem niet opnieuw gebruiken en moet je een nieuwe kopen. De nekairbag kost 300 euro.
Het succes van de airbagkraag is mede te danken aan het feit dat veel Zweden zich op de fiets willen beschermen, ook al is het niet verplicht. Onder hen zijn veel ouders die door de helmplicht voor hun kinderen in een ongemakkelijke positie terechtkwamen. 'Ik heb kinderen en kan tegenover hen niet verantwoorden dat zij wel een helm moeten dragen en ik niet', zegt advocaat Wendensson.
Daarnaast is het imago van de hoofdbescherming in het verkeer ook veranderd. 'Toen ik jong was, was een helm dragen het sufste wat er was.
(ik zie achteraf dat de hövding al sinds 2012 op dit forum besproken wordt)