Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ortlieb classis of plus - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ortlieb classis of plus

Leon schreef:
Robertjan schreef:Overigens moet je het zo zien dat de Plus-series van Ortlieb en VauDe gewoon een waterdicht verwerkte versie is van de aloude Karrimors.
De fiets die Dunlop voor zijn zoontje maakte was net als een heleboel hedendaagse fietsen van staal, maar toch wel anders..
Leon.
Beste Leon,
Wat ik bedoel te zeggen is:
Een jaar of 20 geleden maakte Karrimor tassen van het Cordura-materiaal van DuPont. Als je nu bij Ortlieb en bij VauDe bij de resp. Plus- en de Light-series bekijkt, dan zie je dat het gebruikte materiaal Cordura is.
Echter is het verschil dat de binnenzijde duurzamer gecoat is, en dat er geen "naald en draad" gebruikt zijn om de lappen stof aan elkaar vast te maken maar dat deze lappen Cordura gelast zijn. Vandaar ook de waterdichtheid van de gebruikte materialen én technieken.
Tevens is het ophangsysteem aangepast aan de "moderne" snelle wereld en derhalve zijn de tassen relatief snel van de fiets af te halen.
Het materiaal is dus niet wezenlijk veel veranderd in die 20 jaar, de manier van verwerken tot "fietstas" echter wél.

Ik weet niet of het nog wat toevoegd...? Ik heb achter de classic, zwart, en voor de plus, ook zwart. Niet omdat ik zwart het mooiste vind, maar omdat ik de plus jaren geleden in de aanbieding kon kopen, het vorige model nog. Ik heb de classic in Duitsland gekocht, nieuw, daar zijn ze een stuk goedkoper. Ik weet niet of je in de buurt woont?
Verder zie ik qua slijtage niet echt verschil. Tassen hadden flink wat in vliegtuigen geleden kunnen hebben, en hebben tochten door bijvoorbeeld Amazonegebied en hooggebergte in Azie overleefd. Als ik eerlijk ben zie ik bij 1 van de plussen een lichte schuurplek...
Het verschil zit 'm natuurlijk in het gewicht, maar dat vind ik klein ten op zichte van wat er in moet. Met de plus kun je ook iets meer kanten op met het ophangsysteem, tov van je bagagerekje, maar je moet wel een erg afwijkend rekje hebben wanneer een classic niet wil passen. Ik zou zelf voor de goedkoopste gaan, de classic dus. Vind ze ook het mooist!

Succes,
Maarten

Nou, ik ben eruit hoor. het worden de zwarte front en backrollers in de plus versie. Een classis stuurtas en rack pack in het rood maken de boel af.
Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik heb er veel aan gehad.

grtz
Peter-Paul

Wel, met lezen kwam ik op dit topic, en besloot hierop verder te gaan.

Ik heb ergens gelezen dat een ander verschil tussen de classic en de plus is dat de classic QL1 heeft, en de plus QL2. Wat zijn de voor/nadelen van deze systemen?

De Vakantiefietser schreef:[knip] Verder is het QL2 ophangsysteem van de Plus tassen geavanceerder dan het QL1 systeem van de Classic tassen. Met name de QL2 onderhaak is beter instelbaar dan die van de QL1. [knip]
En aan de QL2 kan ook een anti-diefstal kabeltje, dat kan bij mijn weten niet aan de QL1

GoDiva schreef:Ik heb ergens gelezen dat een ander verschil tussen de classic en de plus is dat de classic QL1 heeft, en de plus QL2. Wat zijn de voor/nadelen van deze systemen?
Voordeel van het QL2 systeem is dat je geen gereedschap nodig hebt bij het verstellen.

Voordeel van het QL2-systeem is denk ik dat het op meer dragers past dan QL1. Maar als QL1-past dan is daar m.i. niets op tegen. Na eenmalige aanpassing hoef je het toch nooit te verstellen.
Leon

ik heb al 7 jaar een set backroller plus. Nog een voordeel aan de plus-serie is dat de stof soepeler is waarddo je je backrollers gemakkelijk kunt opvouwen tot een smal plaatje (dichtklippen tot op het QL2 systeem, moeilijk om uit te leggen) Met de backrollers van een vriend lukte dit niet.

Ik heb in mijn leven al 3 Vaudes zien kapot gaan, allen aal het sluitsysteem. Ik heb nog maar één ortlieb backroller plus zien kapotgaan, en dat was bij een serieuse val. Het bevestigingshaakje beneden (waar je de draagriem achter klikt om de tas te sluiten) was tijdens het schuren over de straat ergens blijven hangen, met een scheur in de stof als gevolg. Dit kon toen tijdelijk opgelost worden met ducktape. En nu wordt de tas geloof ik nog steeds gebruikt, maar enkel sluiten aan de bovenkant natuurlijk.

Ooit hoorde ik dat de de classic-tassen minder snel scheuren, maar dat eens dat ze scheuren niet gemakkelijk stoppen met scheuren. Bij de plu-editie is hetnet het omgekeerde. Ze scheuren ietsje sneller, maar blijven niet doorscheuren. Het resultaat, is ongeveer dat bijde eigenschappen elkaar opheffen en dat ze dus van sterkte ongeveer gelijkwaardig zijn.

Ik heb maar net een set front-rollers gekocht. het was wel even schrikken om het kleur-verschil te zien. Mijn oude backrollers zien er al heel wat grijzer uit.

De classic-edities hebben er trouwens weer een concurent bij van Jack Wolfskin. Ik heb die tassen ook al eens nader bekeken. Ik zou ze nooit kopen, aangzien dat ik geen wandelend reclamebord wil zijn met die lelijke print. Maar die tassen leken mij van goede kwaliteit. Het ophangsysteem is wel nog lang niet zo goed als dat van ortlieb, maar wat mij aanstond was dat er geen bevestegingsnippels waren gemaakt door de stof heen. Alle ortlieb- en vaude-zakken die ik ten hemele zag gaan gingen ten hemel aan die nippels (of hoe moet ik dat dan noemen).

Een goede tip voor alle ortlieb-tassen is om de inzetstukjes aan de haken met een héél klein druppeltje secondelijm vast te maken. Ik heb deze al eens kwijtgespeeld op transport, en het heeft mij veel geld gekost voor de vervang-stukjes.

Naar ik begrijp hebben de nieuwe classic frontrollers nu ook de verstelbare onderhaken van de plus versie.
Wim

liz schreef:Waarom wacht je niet op de nieuwe Vaude's. Dat lage gewicht is toch ook best interessant. En wellicht hebben ze ook mooie kleurtjes.
Lisette
Mijn vriendin heeft die de nieuwste van Vaude terwijl ik ortieb plus heb. Miserie dat we met die vaude tassen gehad hebben (met name: de tassen van de fiets erop en eraf zetten, onderdeltjes kwijt, ...)

'k weet wel zeker dat ze nooiti meer iets van Vaude koopt (hoewel het goed materiaal is, hebben die van ortlieb er toch iets beter over nagedacht lijkt me)... vloeken dat ze in Schotland heeft gedaan :)

Ik ben van plan de nieuwe Vaude discover achtertassen te kopen. Ze wegen maar 1600g en er kan 46 liter in. De grootste van ortlieb zijn 40 liter en zwaarder in gewicht.

..test dan eerst eens uit hoe makkelijk je die volgeladen tassen op -en af een fiets kan doen voordat je ze effectief koopt.

hosti schreef:..test dan eerst eens uit hoe makkelijk je die volgeladen tassen op -en af een fiets kan doen voordat je ze effectief koopt.
Dat lijkt me lastig aangezien ik ze via internet wil bestellen.

Hebben die nieuwe Vaude's een ander ophangsysteem dan? Ik fiets met de oude, en ik heb nergens last van. Bij het opladen even aandrukken tot 'ie klikt, verder niets...

Spironski schreef:Hebben die nieuwe Vaude's een ander ophangsysteem dan?
Nee, de nieuwe Vaude's hebben hetzelfde ophangsysteem als de oude.

Gerd