Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ortlieb classis of plus - Forum Wereldfietser

ortlieb classis of plus

Heej,
Ben bezig om een nieuwe set fietstassen te kopen maar ik kom er niet uit. Het wordt zowiezo ortlieb maar ik kan geen keuze maken tussen de Classic linen of de Plus line. Qua gewicht scheelt het maar 200 gr en het verschil in prijs is 90 euro. Plus is dus iets lichter en wat duurder maar wat doet/kan het nu meer???
Als ik op de ortlieb site kijk dan zie ik dat tear resistance en increased tear resistance de classic beter scoort terwijl men hier toch zegt dat de Plus sterker is.
Wie kan me wat meer duidelijkheid geven zodat ik de knoop kan doorhakken??
Bedankt

gr
Peter-Paul

Geen idee...ik heb toendertijd gekozen voor de classic omdat het materiaal er meer "waterdichter" uitzag dan die nieuwe versie. Slaat natuurlijk nergens op want als je de waterdichte kleding van tegenwoordig bekijkt weet je wel beter. Maar het voelde gewoon beter. Ik weet het, je hebt er niks aan maar ga gewoon op je gevoel of bestedingspatroon (ik weet niet zo gauw hoe je portemonnee schrijft) af.

Meestal wordt de Plus gekocht omdat 'men' het er mooier uit vindt zien. Verder is het QL2 ophangsysteem van de Plus tassen geavanceerder dan het QL1 systeem van de Classic tassen. Met name de QL2 onderhaak is beter instelbaar dan die van de QL1.

Als je voor een laag gewicht gaat, wacht dan even op Vaude. Ergens in februari komen de nieuwe Roadmaster Professional tassen uit. 800 gram per set en ook 100% waterdicht. De voortasen volgen later (waarschijnlijk in 2007)

okeej, dus het ophangsysteem is beter. maar ik kan me niet voorstellen dat het systeem van de classic slecht is daar het nog steeds op de markt is.
wat scheelt het dan in sterkte van materiaal of zit het in de duurzaamheid??

Ik heb de Plus, of iets wat er mee vergelijkbaar is, want ze zijn al 12 jaar oud. Over één van de volle tassen is eens een vrachtauto gereden. Je raadt het al: niets aan de hand met de tas, wel met de inhoud.
Sindsdien kan Ortlieb voor mij "niet meer stuk".
Bij de Classic is het "gekleurde" gedeelte (tenzij je zwarte hebt natuurlijk :wink: ) van polyester, bij de Plus is alles nylon. Bij een zelfde denier draad is nylon ongeveer 2x zo sterk als polyester. Dan gebruiken ze ook nog eens daarvoor de Cordura-nylon (van DuPont) wat weer 2x zo sterk is als gewoon nylon. Uiteindelijk komt het er op neer dat op de manier dat hun het gebruiken het plus-materiaal "3x scheurvaster" is dan die van de Classic-serie (zie ook http://www.ortlieb.com/t-material.php?lang=nl en dan onderaan). Tevens is het gewicht van het hoofdmateriaal van de Plus-serie slechts bijna de helft als dat van de Classic-serie.
In de door hun samengestelde diagrammetjes zie je ook dat het om "abrasion resistance" (=SCHUURvastheid) gaat en niet om de "tear resistance" (=SCHEURvastheid). Die laatste ligt bij beiden ongeveer gelijk.
Vraag ik me alleen nog af of de door hun gebruikte getallen in de materiaalaanduiding voor de "denier" staat. Dat lijkt me niet, omdat ze ook het getal 17 gebruiken in sommige materiaalaanduidingen, en dat zouden dan flinterdunne draadjes moeten zijn (ietsiepietsie dikker dan de gangbare panty-draden...). Iemand? :?

Kijk, dat aardige techtalk. Hiervan raak ik wel overtuigd. Nu is het me tenminste duidelijk. :D
Nu ga ik nog ff dubben of ik de rode of de zwarte ga nemen.

Nog iets:
Zover ik weet worden de plus-versies door inwerking van zonlicht vaal zodat rode tassen rose worden. De classic versies verbleken in ieder geval absoluut niet.
Leon

niks ten nadele van rose maar dat is toch niet mijn kleur. Wordt de keuze snel makkelijker, de zwarte plus versie dus. Bedankt

Leon schreef:Nog iets:
Zover ik weet worden de plus-versies door inwerking van zonlicht vaal zodat rode tassen rose worden. De classic versies verbleken in ieder geval absoluut niet.
Leon
Gelukkig dat ik dan voor de rode Classic-tassen gekozen heb :lol:

Tegen zwart spreekt dan weer dat de inhoud in de volle zon wel erg heet kan worden en dat het niet zo opvalt in het verkeer als de rode tassen...
Om het meest op te vallen:
Neem de Classic in geel, of de Plus in blauw. Deze kleur blauw is felblauw, terwijl het blauw van de Classic juist donkerblauw is.
Zouden ze daar in Duitsland dit jaar ook oranje maken? Zou goed bij m'n frame passen :roll:!

Kijk maar eens op Ebay, met een beetje geluk kan je ze daar voor minder dan €70 kopen. Gewoon "ortlieb" intoetsen.

Jasses, en ik dacht nog wel dat ik eruit was. :?
De punten die jullie aanhalen daar is ook wel wat voor te zeggen. Zwart is minder zichtbaar en kan warm worden. Aan de andere kant is het denk ik ook minder opvallend voor gasten met de verkeerde bedoelingen.
Blauw plus zou dus een optie zijn of classic rood.
Heeft iemand eigenlijk enige ervaring met de levensduur van bv classic ten opzichte van plus??

Vraag dat maar aan Marco van Bike4travel.nl . Ik heb die vraag ook wel eens aan hem gesteld. Hij heeft ook scherpe prijzen, trouwens.

Waarom wacht je niet op de nieuwe Vaude's. Dat lage gewicht is toch ook best interessant. En wellicht hebben ze ook mooie kleurtjes.

Zelf heb ik blauwe classic voortassen en zwarte plus achtertassen. Beide vertonen nog geen tekenen van slijtage na vier jaar, maar dat zou ook niet mogen. Als het echt warm is wordt de inhoud van elke tas warm. Ik vraag me af of de kleur dan echt zoveel uitmaakt. Op de Ortliebs zitten oogverblindende reflecterende stukken, dus over de zichtbaarheid in het verkeer hoe je je geen zorgen te maken.

Misschien kun je een zwarte (kleding)tassen en een roze-rode (etens)tas aanschaffen. Voordeel van het vaal worden van kleuren is dat je tassen er niet zo sjiek meer uitzien. Ik vind het vaal worden bij de groene plus tassen (± 6 jaar oud) van mijn vriend overigens wel meevallen (of tegenvallen, t'is maar hoe je het bekijkt).

Lisette
Alle mensen die ik tegenkom met Ortlieb-tassen (ik werk in een winkel waar we Ortlieb en VauDe verkopen :)) hebben hun tassen nog niet versleten. Je hebt eerder nieuwe haken oid nodig, dan een set nieuwe tassen.
Ik praat dan over 10 jaar gebruik. Overigens moet je het zo zien dat de Plus-series van Ortlieb en VauDe gewoon een waterdicht verwerkte versie is van de aloude Karrimors. Die hadden volgens mij ook Cordura in gebruik, en dat is wat er dus in de Plus- of Light-versies gebruikt wordt. Er zijn Karrimor-tassen in gebruik van 30 jaar oud/jong. Alleen die generatie was dacht ik nog canvas en geen cordura.
Ze gaan allebei lang mee in ieder geval!

Ik ben al weer aardig wat meer te weten gekomen. ik heb vandaag ook eindelijk de tassen in het echt gezien. Daar ik een tubus swing voordrager heb ben ik er toch wel het meest van overtuigd dat de plus versie hier beter op zal passen. Ik ga denk ik toch voor de zwarte versie.

Heej liz, wat bedoel je met een etenstas, is dat de backroller??
Ik zit zelf te denken om de backroller in classic rood te nemen. Valt wel lekker op aan de achterkant. :P

Met etenstas bedoel ik niets anders dan de tas waar je het eten in stopt. Warme onderbroeken zijn niet erg, warm eten soms wel.
Robertjan schreef:Overigens moet je het zo zien dat de Plus-series van Ortlieb en VauDe gewoon een waterdicht verwerkte versie is van de aloude Karrimors.
De fiets die Dunlop voor zijn zoontje maakte was net als een heleboel hedendaagse fietsen van staal, maar toch wel anders..
Leon.