door
BikerCH » za 25 jun, 2022 20:02
Ik had op 11 juni jl deze ervaring in de Nightjet: fietsplek was 10 wagons verder dan mijn slaapwagen en ging door naar Zurich terwijl mijn slaapwagen in Basel werd afgekoppeld. Stoptijd 10 minuten!
Gelukkig merkte ik dit bij instappen, mede dankzij zeer aardige hulp van een fietser die alvast kwam kijken hoe het ging voor zijn eigen reis met vrienden een maand later. Ook s'morgens tfijne hulp van medepassagiers, toen mijn tassen door de onbekende slaapgenoten in de damescoupe naar buiten werden getransporteerd en bewaakt tot ik, een half uur eerder al gaan lopen binnendoor de 10 wagens, met mijn fiets daar aankwam. Kwestie van treinorganisatie (3 nationaliteiten die elkaar verantwoordelijk stellen voor het vele dat misgaat), de nummering loopt door elkaar en bij de overigens prima reservering bij NS international moet je er niet zomaar van uitgaan dat het wel goed zit met jouw plek en je fietsreservering.
Kortom: neem heel ruim tijd, organiseer hulp zonodig en vertrouw niet op de conducteurs in de NIghtjet.
Ruimte zat voor je bagage, maar het op de juiste plek op tijd (mee) krijgen was in mijn geval spannend met 4 ortliebs en een stuurtas en ik reisde al diverse keren met bepakte fiets met de (nachttrein), dus echt niet onervaren. Deze nightjet, 2 kapotte wc's in de slaapwagen, geen koffie omdat het apparaat kapot was, dat lag weer aan de Zwitsers, geen wifi!, kan nog heel wat verbeteren. En neem mondkapjes mee, door Duitsland heen moeten die op in de zitcoupe.