Grandonneur schreef: ↑do 23 jun, 2022 09:51
Steigende Verkaufszahlen
Nach dem Rekord-Jahr 2020 wertet der Zweirad-Industrie-Verband auch 2021 als Erfolgsjahr. Die Zahl der verkauften Pedelecs stieg von 1,95 auf zwei Millionen. Gleichzeitig sank die Zahl der verkauften Fahrräder von 3,09 auf 2,7 Millionen Stück, so dass die Zahl der verkauften Einheiten von 5,04 Millionen auf 4,7 Millionen zurückging.
Het is ook maar een vergelijk van twee jaren, in een corona-periode nota bene. Een langjarig vergelijk zou meer zeggen.
Ik zal eens kijken of ik wat kan vinden.
Edit: Bron:
https://www.ziv-zweirad.de/fileadmin/re ... r_2021.pdf
Highlights:
De (D-)
produktie van gewone (ZIV-) fietsen is van 2015 naar 2019 gehalveerd van ca 2 naar 1 mln per jaar.
De produktie van E-bikes ging van 0,3 naar 1,4 mln.
Het totaal bleef gelijk.
De
import naar D van gewone fietsen blijft al sinds 2011 gelijk op ca. 2,8 mln.
De import van E-bikes ging van 2015 tot 2021 van 0,37 naar 1,31 mln.
De
export van gewone fietsen bleef vrijwel gelijk op 1 mln.
De expoert van E-bikes ging van 0,14 naar 0,61 mln.
De
verkoop van gewone fietsen daalde (2015-2021) van 3,82 naar 2,7 mln
De verkoop van E-bikes ging van 0,54 naar 2 mln.
Kortom de E-bike snoept wat van de gewone fietsen af, maar idje overdrijft.
Er zijn 81 mln. fietsen in Duitsland waarvan 8,5 mln E-bikes. De E-bikes zijn in de afgelopen 4 jaar verdubbeld.
Verreweg het populairste fietsmodel is 'Trekkingrad'. Let wel op dat hier waarschijnlijk alle tochtjesfietsen onder vallen. Er worden heel veel E-MTB's verkocht, maar het is me niet duidelijk wat dat is. Er bestaat namelijk ook de categoerie ATB, maar die zijn vrijwel nooit electrisch.