Additionally, paste this code immediately after the opening tag: maximum snelheid fietspad - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

maximum snelheid fietspad

bast1aan schreef:
di 31 mei, 2022 20:45
Ik noem dit vastlopen in oeverloze systeemautistische regelzucht op de vierkante millimeter.
Daarmee kan ik het eens zijn. De gewone e-fietsers die ik tegenkom, gedragen zich over het algemeen netjes. Als je toch snelheidsbeperkingen invoert, dan geloof je wel heel erg dat regeltjes dingen ook effectief regelen.

De speed pedelec is een ander verhaal. Op de meeste plaatsen in Vlaanderen is de fietsinfrastructuur niet geschikt voor elektrische fietsen die zich met snelheden van 35, 40 km/u of meer onder de tragere fietsers mengen. En omdat ik persoonlijk niet geloof in snelheidsbeperkingen op het fietspad, meen ik - nog steeds persoonlijk - dat speed pedelecs van een groot deel van de Vlaamse fietsinfrastructuur gebannen zouden moeten worden. Ik ken in mijn buurt niet zoveel fietspaden die ik speed pedelec-proof zou durven noemen.
Helemaal mee eens. Ik schaam me om een land als Nederland waar je voor een beetje ruzie om vijf centimeter grond de Rijdende rechter erbij haalt. Hier vallen de mond van de verbaasde Zweden van ongeloof open.
het gevaar zit 'm vooral in de snelheidsverschillen. en de beheersing van het voertuijg.
ik vind dat ze de elektrische fietsen te sterk hebben gemaakt 250 Watt is erg veel en levert een te hoge snelheid op. veel fietser hebben dan onvoldoende controle over de fiets of halen te laat de snelheid er uit (passend voor de (naderende) situatie).
als je je motorrijbewijs haalt, leer je eerst het voertuig te beheersen ('verrichtingen') en leer je daarna een defensieve verkeersdeelname (en daarna doen motorrijders allerlei dingen die niet altijd fijn zijn... en de meeste niet).
in Nederland vind ik het ook vreemd dat je als bestuurder van een motorvoertuig nooit op herhaling hoeft. je haalt één keer je papiertje en wordt daarna losgelaten.

de vergelijking met een valrisico voor oudere mensen vind ik niet opgaan: da's een totaal andere groep en situatie. deel van de oplossing is weghalen van losse kleedjes, hoogpolige vloerbedekking, enzovoort (weet ik van een specialist).

qua remmende omgekeerde bobbels: in een wijk bij Delft liggen zulke snelheidsremmers... het stuur slaat je bijna uit je handen! het lijkt bedoeld om je langzaam de oversteek te laten naderen. ik vind dit hier gevaarlijker dan dat iemand wel of niet z'n snelheid aanpast als 'ie de kruising nadert (waar de fietsers voorrang hebben (stopbord voor de auto's).
Schermafbeelding 2022-06-01 om 06.43.43.png
een slecht wegdek is wel een leuke oplossing :D dan is mijn gemeente qua weg(dek)beheer direct weer 'up to date' :D
Dat soort hobbels kun je volle vaart doorheen 'pumpen'

https://youtube.com/shorts/jcZleiLBmAo?feature=share
Kijk als fietsers al niet de moeite nemen af te remmen bij zulke bobbels, waarom zou de rest van Nederland zich wel aan snelheid begrenzing gaan houden.
Hoe moet ik me aan de maximum snelheid houden als ik niet weet hoe hard ik ga omdat ik geen teller heb? :lol:
Jij stelt te moeilijke vragen!
hoogframe schreef:
wo 01 jun, 2022 06:55
in Nederland vind ik het ook vreemd dat je als bestuurder van een motorvoertuig nooit op herhaling hoeft. je haalt één keer je papiertje en wordt daarna losgelaten.
Ik verwacht niet dat zoiets uitmaakt. Gevaarlijk gedrag op de weg is een psychologisch/karakter cq middelengebruik-probleem, niet een probleem van technische voertuigbeheersing.
Je kunt je als notoire verkeers-aso tijdens je examen uiterst correct gedragen…om vervolgens met opgestoken middelvinger vol gas het CBR terrein te verlaten, terwijl je een Heinekenflesje of een bus lachgas uit het raam keilt.
Joris Flemming schreef:
wo 01 jun, 2022 15:06
..... terwijl je een Heinekenflesje of een bus lachgas uit het raam keilt.
Vooral dat.
Helaas is dit gedrag dat zich eerder tot Zuid Europa beperkte ook in onze contreien gemeengoed geworden.
Gelukkig zijn er veel mensen die proberen de schade te beperken.
Screenshot_20220601-121721.png
In april 2019 moesten, in Amsterdam, de snorfietsers naar de rijbaan verkassen.
Omdat ze vanwege hun snelheid een gevaar vormden voor de andere gebruikers van het fietspad.
Drie jaar later durven de deskundigen niet te zeggen of die maatregel heeft geleid tot minder ongevallen.

Er zijn in die periode weliswaar minder ongevallen geregistreerd.
Maar dat was een gevolg van Corona.

Men heeft wel met stelligheid kunnen vaststellen dat de gemeentekas er beter van is geworden.

https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/S ... Kennisbank