Daar is 'ie weer, de roep om een snelheidslimiet op het fietspad. Ik denk er het mijne van.
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... dam-ebikes
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... dam-ebikes
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:En dat is?
Je eerste punt is een in mijn ogen terechte constatering.joukon schreef: ↑ma 30 mei, 2022 23:25Interessant is dat elke dag 15 mensen doodgaan door een huiselijk ongeval, zoals van een trap vallen.
Helft van alle ongevallen thuis gebeurt door een val bij ouderen thuis.
https://samenwerken.langzultuwonen.nl/v ... fers-2017/
Een onderzoekraad vind het al veel als jaarlijks gemiddeld 11 mensen op onbeveiligde spoorwegoverweg dood gaan. En wil dat dit aantal terug gedrongen wordt.
Hartstikke leuk idee, het had dan alleen eerder gedaan moeten worden, voordat Europa overstroomd werd met e-bikes. Nu is het simpelweg te laat. Niet meer te handhaven als je dat nu pas zou veranderen.
Ik denk a) dat een maximum snelheid op het fietspad op geen enkele manier een oplossing is voor het probleem. Daarnaast b) dat een maximum snelheid op het fietspad een beperking oplegt juist aan diegenen die wel op een normale manier op een normale fiets met een normale snelheid gebruik willen maken van het fietspad.
Zoals gewoonlijk is Belgie lichtjaren voor wat betreft fietspadtechnologie en het vond er niet beter op om langs het lange jaagpad langs de Schelde elke kilometer een portie ribbelstroken aan te leggen om de al-te-hitsige wielertoeristen aan de maximumsnelheid van 30km/u te houden.
De grootste ellende komt tegenwoordig van de opvoerkitjes voor e-bikes waardoor die makkelijk richting de 35 km/h kunnen. Vooral de jeugd loopt daar enorm warm voor.
Pas nog in een of ander nieuwsprogramma: e-bikes opvoeren is volkomen legaal. Het rijden erop daarna niet meer, maar ja…
Hoe ga je dat doen? Zorgen dat de fiets automatisch gaat remmen bij 20 km/u?Het lijkt mij wel een uitstekend idee om de maximumsnelheid van e-bikes te beperken tot 20 km/u
Zeker niet zorgen dat de fiets gaat remmen, dat gaat alleen maar ongelukken geven. Maar als de trapondersteuning wegvalt bij 20km/u (ipv 25km/u zoals nu) dan zullen deze fietsen effectief ook niet harder dan 20km/u rijden.
In het artikel wordt weliswaar een maximumsnelheid voor het fietspad aanbevolen.
Hee, ik lees hier op het forum juist steeds dat rijden op een e-bike wel degelijk inspanning vereist en de berijders ook boven de ondersteunde snelheid wel echt trappen.