Van 5 t/m 11 juli ga ik weer op fietsvakantie met een fietsmaatje. We rijden vanaf Nederland via België naar Monthermé en weer terug door België. Gevaarlijk terrein dus. Ondanks dat we gravel en onverhard vermijden, is de kwaliteit van de wegen vaak erg slecht. Helaas heb ik de vorige keer toen ik alleen naar de Ardennen ging een hoop lekke banden gehad (stootlek waarschijnlijk, 5 in 2 dagen om precies te zijn, waarvan 1x zelfs voor+achter tegelijk). Ondertussen heb ik van de voorgaande trips ook geleerd dat je je zaken op tijd op orde moet hebben. Dus vandaar de vraag welke banden kan ik het beste monteren?
Misschien dan toch eerst even met het probleem beginnen waarmee ik denk te zitten. Omdat ik op 23mm rijd, moet ik de banden erg hard (8 bar, 6,5 en 7 bar minimaal, maar vanwege bepakking speel ik liever op zeker en doe ik er iets meer in) oppompen en i.c.m. slecht wegdek, levert dit een oncomfortabel weggedrag (veel trillen, klappen bij gaten in de weg/beschadigen aan de weg). Ook heb ik de vorige keer gemerkt dat ik veel stootlekken reed (tenminste ik denk dat het stootlekken waren, altijd lek na een flinke klap, wel veel gravel gereden toen). Ik denk dat ik dit kan oplossen door tubeless te gaan rijden. Immers, dan heb je geen binnenband meer die tegen de velg wordt geduwd en sneuvelt.
De fiets waar ik op fiets is een Wilier racefiets met Ultegra 6500 afmontage en is dus al redelijk oud en daarmee is er waarschijnlijk niet heel veel ruimte voor brede banden. Vragen die in mij opkomen:
- Vorige keer reed ik dus erg veel gravel met grote, scherpe stenen. Kan ik op het asfalt voldoen met een tube, of is tubeless alsnog beter?
- Heeft het zin om bredere banden te monteren (fiets wordt vervangen als mijn nieuwe fiets geleverd wordt in week 43 (ten minste ik hoop dat de verwachte leverdatum deze keer wel waargemaakt wordt), dus ik investeer liever niet meer in deze fiets. Echter als het voorkomt dat ik voor 45 euro aan binnenbanden en een buitenband kapot rijd in 2 dagen, is het het snel waard).
- Hoe kan ik bepalen of 28mm of zelfs bredere banden passen? Is dit alleen afhankelijk van de achterbrug?*
- Momenteel heb ik 23mm banden (achter Lugano II, voor Rubino PRO) op 8 bar (70kg eigen gewicht en zware tassen, ga ik toch liever voor zeker en aangezien de minimale druk 6,5 en 7 bar is, lijkt me dit niet heel gek). Ik neem aan dat deze combinatie niet ideaal is voor het comfort?
- Als ik voor tubeless ga (zou stootlekken voorkomen)
- Verder nog tips> (Wegen die ik moet mijden/juist moet volgen, voorkomen van lekke banden)
* In de documentatie van de remmen staat dat 26mm probleemloos werkt. Bredere banden kunnen problemen opleveren bij het steken en verwijderen van de wielen. Mocht ik het wiel eruit moeten halen kan ik met een imbus 5 de remkabel ontspannen. Dit lijkt me voldoende om het wiel uit het frame te halen? Klopt dit? Of is deze tactiek vragen om gedoe en problemen? Ik heb geen zin om te lopen hannesen langs de kant van de weg als ik een bandje moet wisselen of zo.
Misschien dan toch eerst even met het probleem beginnen waarmee ik denk te zitten. Omdat ik op 23mm rijd, moet ik de banden erg hard (8 bar, 6,5 en 7 bar minimaal, maar vanwege bepakking speel ik liever op zeker en doe ik er iets meer in) oppompen en i.c.m. slecht wegdek, levert dit een oncomfortabel weggedrag (veel trillen, klappen bij gaten in de weg/beschadigen aan de weg). Ook heb ik de vorige keer gemerkt dat ik veel stootlekken reed (tenminste ik denk dat het stootlekken waren, altijd lek na een flinke klap, wel veel gravel gereden toen). Ik denk dat ik dit kan oplossen door tubeless te gaan rijden. Immers, dan heb je geen binnenband meer die tegen de velg wordt geduwd en sneuvelt.
De fiets waar ik op fiets is een Wilier racefiets met Ultegra 6500 afmontage en is dus al redelijk oud en daarmee is er waarschijnlijk niet heel veel ruimte voor brede banden. Vragen die in mij opkomen:
- Vorige keer reed ik dus erg veel gravel met grote, scherpe stenen. Kan ik op het asfalt voldoen met een tube, of is tubeless alsnog beter?
- Heeft het zin om bredere banden te monteren (fiets wordt vervangen als mijn nieuwe fiets geleverd wordt in week 43 (ten minste ik hoop dat de verwachte leverdatum deze keer wel waargemaakt wordt), dus ik investeer liever niet meer in deze fiets. Echter als het voorkomt dat ik voor 45 euro aan binnenbanden en een buitenband kapot rijd in 2 dagen, is het het snel waard).
- Hoe kan ik bepalen of 28mm of zelfs bredere banden passen? Is dit alleen afhankelijk van de achterbrug?*
- Momenteel heb ik 23mm banden (achter Lugano II, voor Rubino PRO) op 8 bar (70kg eigen gewicht en zware tassen, ga ik toch liever voor zeker en aangezien de minimale druk 6,5 en 7 bar is, lijkt me dit niet heel gek). Ik neem aan dat deze combinatie niet ideaal is voor het comfort?
- Als ik voor tubeless ga (zou stootlekken voorkomen)
- Verder nog tips> (Wegen die ik moet mijden/juist moet volgen, voorkomen van lekke banden)
* In de documentatie van de remmen staat dat 26mm probleemloos werkt. Bredere banden kunnen problemen opleveren bij het steken en verwijderen van de wielen. Mocht ik het wiel eruit moeten halen kan ik met een imbus 5 de remkabel ontspannen. Dit lijkt me voldoende om het wiel uit het frame te halen? Klopt dit? Of is deze tactiek vragen om gedoe en problemen? Ik heb geen zin om te lopen hannesen langs de kant van de weg als ik een bandje moet wisselen of zo.