Ik kan beamen dat het onderhoud van een off-road route in NL lastig is. Afgelopen weken heb ik de zuidlus van de DD opnieuw gefietst en er zitten flink wat stukken in die ik moet herzien. MTB routes die iets zijn verlegd kan ik veelal nog wel via MTB-routes achterhalen, maar tijdelijk of definitief afgesloten paden en wegen is lastiger. Omrijden maakt dan veelal dat er een leuk stuk uit de route wordt vervangen door een saai alternatief. En dan moet je echt moeite doen om weer een leuk alternatief te vinden
Een actieve community zou wellicht iets kunnen betekenen, maar ik zie meer toekomst in apps als Komoot en Strava. Door via dat soort applicaties feitelijk rijdersgedrag te analyseren kun je denk ik een redelijk beeld krijgen van wat wel/niet toegankelijk is. En inderdaad een weg waar je kunt rijden is niet altijd opengesteld. Maar ik verwacht dat veel fietsers inmiddels bekend zijn met de gravelcode en steeds beter de regels naleven.
En de volgende fase is wellicht dat je met apps als Komoot over een tijdje je eigen EDT kan maken op basis van je voorkeuren t.a.v. hoogtemeters, afstand, voorzieningen, etc.
Een actieve community zou wellicht iets kunnen betekenen, maar ik zie meer toekomst in apps als Komoot en Strava. Door via dat soort applicaties feitelijk rijdersgedrag te analyseren kun je denk ik een redelijk beeld krijgen van wat wel/niet toegankelijk is. En inderdaad een weg waar je kunt rijden is niet altijd opengesteld. Maar ik verwacht dat veel fietsers inmiddels bekend zijn met de gravelcode en steeds beter de regels naleven.
En de volgende fase is wellicht dat je met apps als Komoot over een tijdje je eigen EDT kan maken op basis van je voorkeuren t.a.v. hoogtemeters, afstand, voorzieningen, etc.