door
bestuur » di 24 mei, 2022 14:16
Naar aanleiding van een mail van Jos Driessen heb ik hem het volgende geantwoord:
Beste Jos, vorig jaar is in een overleg tussen de besturen van de Wereldfietser en de Vakantiefietser besloten om activiteiten open te stellen voor elkaars leden maar dan wel tegen een kleine vergoeding. Beide verenigingen wilden af van de handmatige controle op wie wel en niet lid was en van welke vereniging. Door op haar website een evenementenmodule te installeren doet de Wereldfietser de controle op lidmaatschap van de eigen vereniging sinds dit jaar automatisch.
De Wereldfietser en de Vakantiefietser bekostigen gezamenlijk - in evenredigheid naar het aantal leden - het tijdschrift. Voor het overige gaat het om twee onafhankelijk van elkaar opererende organisaties. De Wereldfietser investeert meer dan de Vakantiefietser in haar ICT-mogelijkheden om allerlei taken uit te voeren met zo weinig mogelijk extra-werk. We zijn hiertoe wel gedwongen omdat het steeds moeilijker wordt om vrijwilligers te vinden voor administratief/organisatorische werkzaamheden. De invoering van een eigen bijdrage bij niet-leden is hiervan een niet te vermijden gevolg.
De evenementenmodule vraagt om een forse investering en om daar enigszins compensatie voor te krijgen is afgesproken dat niet-leden (dat zijn Vakantiefietsers en alle andere aanhakende belangstellenden) per activiteit 5 euro bijdragen. In bepaalde gevallen kan dit bedrag 10 euro worden als er specifieke kosten aan de activiteit zijn verbonden (bijvoorbeeld bij off road tochten).
Bij de tocht waar jij deel aan wilt nemen, wordt - voor zover ik het kan overzien - door een misverstand dit hogere tarief gevraagd. Ik heb in ieder geval niet gehoord dat er specifieke redenen zijn om dit te doen. We zijn net begonnen met onze nieuwe aanpak en lopen nog tegen kinderziektes aan. Ik weet niet of er nog iets gedaan kan worden aan de hoogte van de eigen bijdrage van deze tocht (mogelijk hebben er andere personen al wel betaald of is er in de begroting op gerekend). Voor activiteiten die later in de planning komen te staan, zal de gebruikelijke eigen bijdrage steeds vijf euro bedragen.
Je mail zet me wel aan het denken. Als ik het me goed herinner, is er ooit gesuggereerd om leden van de Vakantiefietser de mogelijkheid te geven om partnerlid te worden van de Wereldfietser (wel meedoen aan activiteiten, geen tijdschrift krijgen). De bijdrage daarvoor is 11 euro per jaar. Ik leg deze vraag nog eens voor aan het bestuur.
Met vriendelijke groet, Carel van Wijk, secretaris de Wereldfietser