Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Alternatieve route naar Rome? - Forum Wereldfietser

Alternatieve route naar Rome?

In augustus - oktober willen wij naar Rome fietsen, daar nemen we ruim de tijd voor, daarom zoeken we een mooie - oftewel de mooiste :-) - route. We fietsen met een ligfietstandem (Nazca Quetzal), wat maakt dat hellingen boven de 6% lastig voor ons zijn. Dus naast een mooie route, zoeken we er een met de minste hoogteverschillen. En uiteraard willen we zoveel mogelijk autoluw fietsen.
Nou denken we er aan om met de Groene weg-route naar de Middellandse zee te fietsen en vanuit Marseille naar Genua te gaan. Echter voor dit stuk kunnen we geen beschreven route vinden, via routes van bijvoorbeeld RouteYou lijken we flinke hobbels niet te kunnen omzeilen :-)

Heeft iemand suggesties voor een route vanuit de Middellandse zee (in de buurt van Marseille) naar Italië, liefst via Genua?
De route die Ilja Pfeiffer heeft gefietst en beschreven in zijn boek de Filosofie van de heuvel, geeft niet echt uitsluitsel over 'autoluw' en geringe stijging, klopt dat? Heeft iemand 'zijn' route toevallig gefietst?

ps we zijn net nieuw op dit forum en nog niet echt handig in zoeken, dus sorry als dit onderwerp al besproken is.
Mijn tip: Importeer de GPX (route) van de route die je wilt gaan fietsen in een routeplanner als Komoot. In de routeplanner kan je vervolgens het type ondergrond en de stijging/daling in procenten zien. Zo kan je eenvoudig je route naar wens aanpassen en steile stukken vermijden :D
Een zo goed als vlakke route van Marseille naar Genua is (op een bergje bij Monaco) mogelijk maar heel ver van plezierig omdat het over grote wegen gaat, zie:

http://brouter.de/brouter-web/#map=7/44 ... ,44.413122

(het berekenen duurt even)

Met de C toets of de onderste button links kan je de route zo kleuren dat het de hellingshoek aangeeft, ga met je muis over de route en je ziet de details.

Het soort wegen krijg je te zien met de T toets of door de taartpunt button aan de rechter kant. primary/secondary zijn N-wegen waar je liever (en beter) niet over fietst en zeker niet lange stukken.

Een slechte route dus, maar zo kan je dus meer informatie over een route krijgen. Je kan ook je eigen track binnen laden.

Wat het naar mijn idee ook zegt is dat het niet makkelijk zal zijn een "goede" route te vinden tussen Marseille naar Genua, was die er wel geweest dan had brouter hem waarschijnlijk wel gevonden.
Daan & Carolien schreef:
do 28 apr, 2022 14:13
Heeft iemand suggesties voor een route vanuit de Middellandse zee (in de buurt van Marseille) naar Italië, liefst via Genua?
De route die Ilja Pfeiffer heeft gefietst en beschreven in zijn boek de Filosofie van de heuvel, geeft niet echt uitsluitsel over 'autoluw' en geringe stijging, klopt dat? Heeft iemand 'zijn' route toevallig gefietst?
Pfeiffer ging uit balorigheid over de Via Aurelia fietsen, een soort autosnelweg, alleen geschikt voor fietsers die het leven beu zijn. Leverde een mooi verhaal op, maar ik zou vooral niet op zijn ervaringen afgaan. Een schrijver heeft ellende nodig om een interessant boek te schrijven, maar het lijkt me aannemelijk dat jullie daar niet per se op uit zijn.
In Marseille kom je niet goed uit want vandaar kun je langs de kust niet goed verder wegens drukte. Wellicht wel vanuit Avignon door de Provence richting Nice. Tussen Menton en Albenga fiets je langs de kust over een mooie, vlakke weg, deels fietspad. Maar daarna zou ik het niet weten, Bij Genua wordt de kust zeer bergachtig en door Toscane en Umbrië kom je ook de nodige pittige heuvels tegen.
Er is een Eurovelo 8 in ontwikkeling langs de Middellandse Zee, maar deze is er nog lang niet. Het is moeilijk om een passende route te maken. Het plan is om met een grote boog om Marseille heen te gaan, maar dat zeker niet vlak.
Toch maar Reitsma of Benjaminse? Deze proberen redelijk vlak te gaan, en ook over de Alpen het niet te moeilijk te maken.
Flix schreef:
do 28 apr, 2022 18:28
Toch maar Reitsma of Benjaminse? Deze proberen redelijk vlak te gaan, en ook over de Alpen het niet te moeilijk te maken.
Als je langs de Rijn blijft, kom je vanuit Nederland pas na Liechtenstein de eerste echte hellingen tegen. Dat is dan ook meteen fors klimmen, uiteindelijk tot 2200 meter (Splügenpas). maar je kunt eventueel de trein nemen vanaf Thusis (Albularoute) tot aan St. Moritz. Dan dalen vanaf de Malojapas tot bijna zeeniveau en door de Povlakte richting Apennijnen. Daar ontkom je niet aan flink klimmen en dalen.
peter de rijk schreef:
do 28 apr, 2022 20:30
eventueel de trein nemen
Hoe goed gaat dat met een ligfietstandem?

Groetjes,

Carl
Wel een suggestie, ook al is die behoorlijk omslachtig. Je kan een dubbele boottocht maken via Corsica (Marseille-Bastia en vervolgens Bastia-Genua of zelfs Bastia Livorno). In tegenstelling tot de trein moet de tandem op de boot wel meekunnen lijkt me.
Daan & Carolien schreef:
do 28 apr, 2022 14:13
...
Heeft iemand suggesties voor een route vanuit de Middellandse zee (in de buurt van Marseille) naar Italië, liefst via Genua?
...
Ik heb dit gedaan. We zijn langs de Maas, Saone en Rhone naar het zuiden gegaan tot aan Orange. Vanaf Orange naar Pertuis langs de Durance en bij Pertuis het dal verlaten richting Aix en Provence. Als je het dal van de Durance verlaat betekent dat een klim maar goed te doen. Het blijft dan verder wel heuvelachtig maar van Aix naar Marseille kun je een route volgen met beperkte hoogteverschillen. Vervolgens naar Marseille, dwars door de stad naar beneden tot aan de oude haven.

Van daar kan je een klein stukje naar het oosten direct langs de Middellandse zee, maar vervolgens moet je door het binnenland want de kust is bij Cassis en La Ciotat een rotskust. Je gaat over de provinciale weg naar Toulon, dat is ook glooiend en af en toe pittig, vooral in de zomer want dan is het ook erg heet. Maar afgezien daarvan niet lastiger dan Z-Limburg/Eifel. Voorbij Toulon wordt het vlakker naar Le Lavandou en dan ben je weer aan zee.

Je kunt dan de kust volgen tot aan Genua. Eerst langs de Franse Cote d'azur met de bekende badplaatsen. Dit stuk is bepaald niet autoluw, maar ik vond het wel wat hebben om over de boulevards van Cannes, Nice en Monaco te fietsen. En je kunt desgewenst zo het strand open een duik nemen. Ook in Italie kun je het hele stuk direct langs de kust - Ventimiglia, San Remo en uiteindelijk Genua.

Vanaf daar moet je klimmen - verder langs de kust gaat niet (Cinque Terre). Wij zijn destijds niet naar Rome gegaan maar naar Zwitserland en via Duitsland weer naar huis. Wij zijn over de Giovi pas (475m, gemiddeld 3,6%) gegaan ( https://www.climbbybike.com/climb/Passo-dei-Giovi/2858 ). De echte klim begint bij Pontedecima en dan zit je al op 100 meter, dus netto heb je 375m te klimmen a 3,6% gemiddeld. Een vriendelijke klim.

Je kan ook door de bergen van Genua naar La Spezia maar dat lijkt me een pittige opgave gezien het landschap daar (Cinque Terre).

Als je de Giovi pas neemt, dan zou je voor Rome in de Po vlakte naar het oosten gaan en bij Piacenza de EV5 Via Francigena volgen naar Carrara. Vanaf Carrara kun je langs de kust naar Rome. Dan moet je helaas wel over de Passo della Cisa ( https://www.climbbybike.com/climb/Passo-della-Cisa/2973 ). Die ken ik niet maar het lijkt een serieuze klim dus ik betwijfel of dit een zinvolle optie is.

Je kan vanaf Piacenza ook verder door de Po vlakte en de route van Benjaminse of van Reitsma op zoeken. Eventueel kan je dan bij Firenze langs de Arno naar Livorno gaan. En vanaf Livorno langs de kust naar Rome. Zo minimaliseer je de beklimmingen in de Apennijnen.

Of je neemt de trein van Genua naar La Spezia. Dat is een klein stukje en in Italie mogen fietsen mee in de stoptrein (treni regionali). Ik begrijp dat die Nazca een vouwfiets is dus dan zou het moeten kunnen lijkt me, maar dat zullen jullie zelf het beste weten. Vanaf La Spezia kun je langs de kust naar Rome.
Carl schreef:
do 28 apr, 2022 23:17
peter de rijk schreef:
do 28 apr, 2022 20:30
eventueel de trein nemen
Hoe goed gaat dat met een ligfietstandem?

Groetjes,

Carl
Ligfietstandem - hij is 3 meter lang - in de trein is lastig, hij kan wel dubbelgevouwen worden misschien lukt het dan wel in de trein. Heeft iemand toevallig ervaring?
ThomasG schreef:
vr 29 apr, 2022 00:01
Wel een suggestie, ook al is die behoorlijk omslachtig. Je kan een dubbele boottocht maken via Corsica (Marseille-Bastia en vervolgens Bastia-Genua of zelfs Bastia Livorno). In tegenstelling tot de trein moet de tandem op de boot wel meekunnen lijkt me.
Zo dat is creatief! Lijkt me geweldig.
br@m schreef:
vr 29 apr, 2022 10:48
Daan & Carolien schreef:
do 28 apr, 2022 14:13
...
Heeft iemand suggesties voor een route vanuit de Middellandse zee (in de buurt van Marseille) naar Italië, liefst via Genua?
...
Ik heb dit gedaan. We zijn langs de Maas, Saone en Rhone naar het zuiden gegaan tot aan Orange. Vanaf Orange naar Pertuis langs de Durance en bij Pertuis het dal verlaten richting Aix en Provence. Als je het dal van de Durance verlaat betekent dat een klim maar goed te doen. Het blijft dan verder wel heuvelachtig maar van Aix naar Marseille kun je een route volgen met beperkte hoogteverschillen. Vervolgens naar Marseille, dwars door de stad naar beneden tot aan de oude haven.

Van daar kan je een klein stukje naar het oosten direct langs de Middellandse zee, maar vervolgens moet je door het binnenland want de kust is bij Cassis en La Ciotat een rotskust. Je gaat over de provinciale weg naar Toulon, dat is ook glooiend en af en toe pittig, vooral in de zomer want dan is het ook erg heet. Maar afgezien daarvan niet lastiger dan Z-Limburg/Eifel. Voorbij Toulon wordt het vlakker naar Le Lavandou en dan ben je weer aan zee.

Je kunt dan de kust volgen tot aan Genua. Eerst langs de Franse Cote d'azur met de bekende badplaatsen. Dit stuk is bepaald niet autoluw, maar ik vond het wel wat hebben om over de boulevards van Cannes, Nice en Monaco te fietsen. En je kunt desgewenst zo het strand open een duik nemen. Ook in Italie kun je het hele stuk direct langs de kust - Ventimiglia, San Remo en uiteindelijk Genua.

Vanaf daar moet je klimmen - verder langs de kust gaat niet (Cinque Terre). Wij zijn destijds niet naar Rome gegaan maar naar Zwitserland en via Duitsland weer naar huis. Wij zijn over de Giovi pas (475m, gemiddeld 3,6%) gegaan ( https://www.climbbybike.com/climb/Passo-dei-Giovi/2858 ). De echte klim begint bij Pontedecima en dan zit je al op 100 meter, dus netto heb je 375m te klimmen a 3,6% gemiddeld. Een vriendelijke klim.

Je kan ook door de bergen van Genua naar La Spezia maar dat lijkt me een pittige opgave gezien het landschap daar (Cinque Terre).

Als je de Giovi pas neemt, dan zou je voor Rome in de Po vlakte naar het oosten gaan en bij Piacenza de EV5 Via Francigena volgen naar Carrara. Vanaf Carrara kun je langs de kust naar Rome. Dan moet je helaas wel over de Passo della Cisa ( https://www.climbbybike.com/climb/Passo-della-Cisa/2973 ). Die ken ik niet maar het lijkt een serieuze klim dus ik betwijfel of dit een zinvolle optie is.

Je kan vanaf Piacenza ook verder door de Po vlakte en de route van Benjaminse of van Reitsma op zoeken. Eventueel kan je dan bij Firenze langs de Arno naar Livorno gaan. En vanaf Livorno langs de kust naar Rome. Zo minimaliseer je de beklimmingen in de Apennijnen.

Of je neemt de trein van Genua naar La Spezia. Dat is een klein stukje en in Italie mogen fietsen mee in de stoptrein (treni regionali). Ik begrijp dat die Nazca een vouwfiets is dus dan zou het moeten kunnen lijkt me, maar dat zullen jullie zelf het beste weten. Vanaf La Spezia kun je langs de kust naar Rome.
Prachtig, dank voor de uitgebreide beschrijving
Daan & Carolien schreef:
do 28 apr, 2022 14:13
In augustus - oktober willen wij naar Rome fietsen, daar nemen we ruim de tijd voor, daarom zoeken we een mooie - oftewel de mooiste :-) - route. We fietsen met een ligfietstandem (Nazca Quetzal), wat maakt dat hellingen boven de 6% lastig voor ons zijn. Dus naast een mooie route, zoeken we er een met de minste hoogteverschillen. En uiteraard willen we zoveel mogelijk autoluw fietsen.
Nou denken we er aan om met de Groene weg-route naar de Middellandse zee te fietsen en vanuit Marseille naar Genua te gaan. Echter voor dit stuk kunnen we geen beschreven route vinden, via routes van bijvoorbeeld RouteYou lijken we flinke hobbels niet te kunnen omzeilen :-)

Heeft iemand suggesties voor een route vanuit de Middellandse zee (in de buurt van Marseille) naar Italië, liefst via Genua?
De route die Ilja Pfeiffer heeft gefietst en beschreven in zijn boek de Filosofie van de heuvel, geeft niet echt uitsluitsel over 'autoluw' en geringe stijging, klopt dat? Heeft iemand 'zijn' route toevallig gefietst?

ps we zijn net nieuw op dit forum en nog niet echt handig in zoeken, dus sorry als dit onderwerp al besproken is.
Paul Benjaminse heeft een hekel aan klimmen. Ik zou toch voor de route van Benjaminse gaan. De Groende weg naar de Middellandse zee heeft ook behoorlijke klimmetjes.
Dat is het nadeel van een tandem. In het vlakke ben je samen sterker.
Wij konden de gemiddelde snelheid een kilometer of 3 tot 5 harder met het zelfde gevoel als solo.
Een ligfiets zal samen met dezelfde kracht nog sneller gaan.
Bergop telt dat allemaal niet meer. Trainen zulle.
Hebben jullie ervaring met het afdalen. Schijfremmen aan bord?