Ik las net het berichtje van LHT Joost over tegenwind bij zijn rondje Oostzee. Bij tegenwind hoef je als fietser maar een ding te doen, en dat is COGNITIEF HERSTRUCTUREREN. Hiermee wordt die tegenwind jouw vriend, sterker je kan dan hopen op nog langdurigere of krachtiger tegenwind. Bij tegenwind zou ik als volgt Cognitief Herstructureren: "Het grote voordeel van tegenwind is dat je meer calorieën verbrandt. Dit mag ik compenseren met appelgebak (jammie) of een extra biertje vanavond. Kom maar op tegenwind, ga maar harder waaien; dan mag ik ook nog slagroom op mijn gebak of een bitterbal bij het extra biertje"..............of zoals een vroegere leidinggevende altijd tegen me zei: Love your problem.
Ik haat (harde) tegenwind (vooral tegen het eind van een al zware rit waarin ik al genoeg calorieën verbrand heb): "De onzichtbare vijand".
Draai mijn handen niet om voor hellingen van 15% maar wind zuigt (blaast ook uiteraard)... op een helling kan je plannen en heb je een triomf-gevoel na deze bedwongen te hebben. Tegenwind is onvoorspelbaar en levert verder niets op.
Daar helpt geen Cognitief herstructureren tegen
Op sommige hellingen doe ik het anders: Afstappen omdat ik mezelf aan het opblazen ben is onder het mom van: "even een mooie foto maken" of "even de billen wat rust gunnen"