Leon schreef: ↑za 09 apr, 2022 20:06
Heel vreemd dat je niet direct terug bent gegaan.
Ik zou alsnog teruggaan, al is het om je fiets eens te laten zien aan iemand die een oorzaak kan opsporen.
Als gezegd, ik merkte het al op de eerste rit, de proefrit, 1 rit binnen in stad en terug naar dealer, dan nog een lokaal ritje aldaar, dan opnieuw terug naar dealer. Die zei dat hij geen verklaring kon bedenken waarom ik de fiets zo aanvoelde. Nadien met mijn toenmalige gebruikte fiets terug naar huis.
Het was een nieuwe fiets gekocht bij een Santos dealer. Gevraagd als fixie, geleverd als fixie. Hij is niet later of zo aangepast geweest om daarna dat nerveus stuurgedrag te vertonen.
Eerder omgekeerd, de aanpassingen (Travelrack verlengen, grote (later nog grotere) mand erop) deden het problematisch (ik moet meer op sturen letten dan op het verkeer) stuurgedrag verdwijnen.
Nog een toevoeging die ik vergat: ik heb een dubbele tas over het Travelrack gehangen. Massa daarin doet het nerveus stuurgedrag NIET verdwijnen. Er is massa nodig bovenop het Travelrack. Ik heb dat door toeval heel vlug ontdekt na aanschaf - de fiets was kaal als geleverd, ik ging met de trein de fiets na bericht klaar afhalen, en had mijn standaard spullen in een rugzak mee. Het was warm en in besloot de rugzak op de bagagedrager te bevestigen. Floep, het stuurgedrag was plots hetzelfde als die van mijn vorige fiets.
Thuisgekomen deed ik de rugzak eraf, spullen over in de dubbele tas over het rack, deed ermee een proefrit, en dat nerveuze was terug. Nochtans hangt die tas over het rack, hij trekt er van beneden aan, zou dat niet hetzelfde moeten zijn als gewicht dat erop duwt van boven? Dit detail wijst erop dat het verschil gemaakt wordt door een gewichtsverdeling in een vlak onder een bepaalde hoek tov de verticale, dat ergens boven het Travelrack ligt.
De oorzaak lijkt me dus iets heel specifieks. Nerveus stuurgedrag, krak hetzelfde als bij te korte naloop, gecompenseerd door massa achteraan ter hoogte van het stuur (of hoe je het wil, het zadel). Rugzak op rug maakt geen verschil.
Bvb gisteren reed ik met de kale fiets met een 7 kg rugzak op mijn rug naar de dealer, en de fiets bleek even lastig te sturen als bij mijn eerste proefrit in stad indertijd. Ik moest een spoorwegbrug over met tegenwind, moest rechtstaan om vooruit te komen, en dat ging even grillig als een mier loopt. Op mijn vorige fietsen ging ik dan in een trage slinger naar boven, linkerbeen duwen, fiets gaat naar links, rechterbeen, fiets gaat naar rechts. TOEVOEGING POST - ik zou het kunnen verwoorden als dat de fiets voorspelbaarder stuurde/reed. Dat nerveus gedrag maakt het onvoorspelbaarder, je hebt even tijd nodig om vast te stellen, dan reageren/corrigeren door bijsturen. Dat vaststellen is niet nodig zonder dat nerveuze gedrag. Je moet dan veel minder aandacht steken in het sturen. Nu ik dit typ, besef ik dat nog meer. Normaal kan ik na een rit zeggen wat ik gezien heb tijdens de rit. Van gisteren herinner ik me vrijwel niks. Omdat het gedrag van de fiets mijn aandacht in beslag nam en ik dat nu besef. Merkwaardig he?
Bij dat nerveus gedrag lijkt er geen verband tussen richting fiets en welk been duwt. Het lijkt wel alsof de naloop 0 is geworden en ik in zo een klein kinderdriewielerke zit.
Het rare is dat het op die manier plots komt en gaat. Er is geen overgang, geen trend. Een soort van "kritische massa" bovenop het Travelrack, en floep de fiets stuurt normaal.