Van eerdere fietsvakanties heb ik destijds op dit forum een selectie van 10-15 foto's geplaatst. Dat had ik nog niet gedaan voor onze trip naar Kirgizië in 2019. In navolging van de recente, inspirerende bijdragen van bdr, Aniphys en Kees Swart zal ik komende week dagelijks een kort verslagje van onze reis delen.
Waarom Kirgizië?
Het bergachtige Kirgizië is een prachtig (fiets)land en mijn fietsmaat Rudi en ik hadden dan ook enorm naar ons avontuur van ca. vijf weken uitgekeken. "Avontuur" klinkt misschien wat overdreven, maar zo voelde het voor ons wel aangezien we ook valleien wilden ingaan waarvan we niet wisten of er wel (doorgaande) tracks waren. Beschikbare (oude) kaarten zijn wat dat betreft niet altijd betrouwbaar. In de tijd van de Sovjet-Unie was er in het land een redelijk goed wegennet aangelegd. Sinds de jaren '90 werden vooral doorgaande wegen in dichter bevolkte gebieden en tussen steden en naar mijnen goed onderhouden, soms ook met hulp van de Chinezen die via deze Zijderoute over land hun afzetmarkten verder willen vergroten. Van overige wegen door en bruggen in de meer afgelegen gebieden in het zuidoosten van het land was het echter maar de vraag of ze er nog waren en zo ja, in welke staat. Kortom: volop reden om juist in dit land te gaan fietsen.
Vooraf: Vliegreis > Bijkomen in Bishkek
Na een voorspoedige vlucht met overstap op de gloednieuwe luchthaven van Istanbul landen we ‘s morgens vroeg in Bishkek. Terwijl we bij de uitgang op de hoteltaxi staan te wachten, dringen veel andere taxichauffeurs zich aan ons op. Omdat de hoteltaxi niet komt, gaan we maar voor een overpriced fee met een andere taxi in zee. Die brengt ons met hoge snelheid en Modern Talking op de speakers naar het stadscentrum. Onze chauffeur moet nog wel even naar de juiste locatie zoeken, want men hanteert in de hoofdstad een onnavolgbaar adressysteem.
Na een halve dag bijslapen verkennen we de hete (38 °C) hoofdstad. Met bijna 1 miljoen inwoners is Bishkek met afstand de grootste stad van het land. In het centrum zijn enkele grote boulevards, met brede stoepen, monumenten, standbeelden, een oude MiG straaljager, modernistische sovjetarchitectuur en parken. Maar daarbuiten is het grauw en zijn auto’s er de baas. De moslimbevolking lijkt tolerant met het geloof om te gaan: alcohol is overal verkrijgbaar en relatief bloot gekleed gaan is normaal. We halen gastankjes, doen boodschappen, pinnen geld en kopen een simkaart van 20gb.
Waarom Kirgizië?
Het bergachtige Kirgizië is een prachtig (fiets)land en mijn fietsmaat Rudi en ik hadden dan ook enorm naar ons avontuur van ca. vijf weken uitgekeken. "Avontuur" klinkt misschien wat overdreven, maar zo voelde het voor ons wel aangezien we ook valleien wilden ingaan waarvan we niet wisten of er wel (doorgaande) tracks waren. Beschikbare (oude) kaarten zijn wat dat betreft niet altijd betrouwbaar. In de tijd van de Sovjet-Unie was er in het land een redelijk goed wegennet aangelegd. Sinds de jaren '90 werden vooral doorgaande wegen in dichter bevolkte gebieden en tussen steden en naar mijnen goed onderhouden, soms ook met hulp van de Chinezen die via deze Zijderoute over land hun afzetmarkten verder willen vergroten. Van overige wegen door en bruggen in de meer afgelegen gebieden in het zuidoosten van het land was het echter maar de vraag of ze er nog waren en zo ja, in welke staat. Kortom: volop reden om juist in dit land te gaan fietsen.
Vooraf: Vliegreis > Bijkomen in Bishkek
Na een voorspoedige vlucht met overstap op de gloednieuwe luchthaven van Istanbul landen we ‘s morgens vroeg in Bishkek. Terwijl we bij de uitgang op de hoteltaxi staan te wachten, dringen veel andere taxichauffeurs zich aan ons op. Omdat de hoteltaxi niet komt, gaan we maar voor een overpriced fee met een andere taxi in zee. Die brengt ons met hoge snelheid en Modern Talking op de speakers naar het stadscentrum. Onze chauffeur moet nog wel even naar de juiste locatie zoeken, want men hanteert in de hoofdstad een onnavolgbaar adressysteem.
Na een halve dag bijslapen verkennen we de hete (38 °C) hoofdstad. Met bijna 1 miljoen inwoners is Bishkek met afstand de grootste stad van het land. In het centrum zijn enkele grote boulevards, met brede stoepen, monumenten, standbeelden, een oude MiG straaljager, modernistische sovjetarchitectuur en parken. Maar daarbuiten is het grauw en zijn auto’s er de baas. De moslimbevolking lijkt tolerant met het geloof om te gaan: alcohol is overal verkrijgbaar en relatief bloot gekleed gaan is normaal. We halen gastankjes, doen boodschappen, pinnen geld en kopen een simkaart van 20gb.