Ik ken Albanië omdat ik daar meerdere keren rondreizen maakte. En twee keer met de fiets naar Albanië gegaan. Een plaats tussen Durres en Tirana was mijn einddoel.
Op zich prima te fietsen daar. Ook nog vrij veel gravel inderdaad. Fietsen in het donker zou ik voorkomen. Er rijden, en dat werd al eerder aangegeven, veel oudere auto's en een lampje vervangen is niet het eerste wat ze doen. Zeker op wat mindere wegen, bij licht prima te doen, is in het donker een hele onderneming omdat ook auto's van links naar rechts manoeuvreren.
Mensen zijn ontzettend vriendelijk. In de buurt van Barbulush (iets ten zuiden van Shkoder) op een camping gestaan bij NL eigenaars. Of die daar nu nog zitten weet ik niet, was in 2016. In dat dorp was ook een verpleegtehuis opgezet met hulp van Max maakt mogelijk. Daar nog een rondleiding gehad. In het zuiden, zuidelijk van de lijn Durres-Tirana, niet gefietst. Wel met de auto en dat lijkt redelijk vergelijkbaar. Soms slechte wegen, maar ze zijn ook druk bezig om betere wegen aan te leggen.
Albanië kent veel historie uit Venetiaanse tijd, Griekse en Ottomaanse tijd. Kijk bijv. bij Appolonia, maar ook de steden Gjirokaster en Berat zijn aanraders. Helemaal in het zuiden is Butrint een aanrader (waren ze ook met De Mol).