door
bdr » zo 06 mar, 2022 23:08
Dag 43: Montoito — Santiago do Escoural - vervolg
In Évora kan ik dubbel scoren: in de Decathlon rits ik het laatste blikje gas mee en in de plaatselijke Intermarché vind ik zowaar terug Pastis, in Spanje niet tegengekomen.
- zondag 2 januari, open van 10 tot 21u
Évora zelf is blijkbaar ook Unesco werelderfgoed. In de plaatselijke toeristische dienst vraag ik hoe het nu zit met die zogenaamde afkoelingsweek waar de Belgisch website van Buitenlandse Zaken naar refereert; in principe zou tussen 2 en 9 januari alle bars gesloten zijn maar daar heb ik nog niets van gemerkt.
De man van de toeristische dienst begint met de melding dat hij de toeristische dienst is en niet de regering, dat hij de regels niet uitvaardigt en dat hij trouwens toch niet in COVID gelooft. Volgt een lange uitleg over ziektes en virussen en de weldaden van vers appelsiensap, het enige concrete wat ik verneem is dat het blijkbaar verboden is om met meer dan 10 tezamen buiten te staan, voor de rest niets. Ik kan me toch niet voorstellen dat er in een stad als Leuven een anti-vaxer de mensen zou kunnen te woord staan op de toeristische dienst.
Na Évora ben ik om één of andere reden dolgelukkig om in Portugal rond te fietsen. Ik kan het niet uitleggen, objectief gezien is het landschap veel minder spectaculair dan Spanje maar er is iets in het licht en de lucht dat mij gewoon goed doet voelen. Dat, en die laissez-faire aanpak van de Portugezen spreekt mij meer aan dan het strikte van de Spanjaarden die zelfs met mondmasker autorijden en fietsen.
Brouter heeft er ook wel zin maar een gesloten poort zorgt voor een abrupte stop aan het gravelplezier. Ik maak van de gelegenheid gebruik om te eten.