Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Treinreiswinkel - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Treinreiswinkel

dunlop schreef:
zo 13 feb, 2022 17:26
Kunt u uitleggen hoe ik mijn reis, met fiets, voor juni dit jaar moet regelen?
Vliegen, dan kan men daar op het forum weer wat van vinden ;)
dunlop schreef:
zo 13 feb, 2022 17:26
bert sitters schreef: Afwachten tot eind 2022. Dan kun je de producten met elkaar vergelijken
Interessant. Ik moet dus tot eind 2022 wachten met boeken. Kunt u uitleggen hoe ik mijn reis, met fiets, voor juni dit jaar moet regelen?
Dan lijkt de enige mogelijkheid met de trein www.fiets-mee.nl .Tenzij er beperkingen komen door een nieuwe variant, die als een duveltje uit de doos op kan duiken. Hopelijk krabbelen we snel uit het Corona-dal en zijn veel onzekerheden snel de wereld uit.
Jurr schreef:
zo 13 feb, 2022 19:42
dunlop schreef:
zo 13 feb, 2022 17:26
Kunt u uitleggen hoe ik mijn reis, met fiets, voor juni dit jaar moet regelen?
Vliegen, dan kan men daar op het forum weer wat van vinden ;)
We hadden het over de trein. :roll:

Maar ik verbaas me er over dat een bedrijf dat bijna twee jaar geleden in een zeer diepe slaap is gezakt, hier als alternatief wordt voorgesteld.
FietsMee is een bedrijf dat in een klotetijd zijn nek uit durfde te steken. Daar moeten we waardering voor hebben.
@bert sitters schreef:
Afwachten tot eind 2022. Dan kun je de producten met elkaar vergelijken.

Ik heb de factuur van Fiets Mee nog voor me liggen:

Reisschema heenreis - 21 augustus 2021
Baflo 06:22 naar Halle 12:40
Prijs € 38,50
Internationale fietskaart € 12,00
Fietsreservering fiets in IC Rotterdam-Brussel € 4,00

Reisschema terugreis - 25 augustus 2021
Lille Flandres 12:08 naar Baflo 21:11
Prijs € 33,20
Internationale fietskaart € 12,00
Fietsreservering fiets in IC Brussel-Rotterdam € 4,00

Administratiekosten Fiets Mee € 15,00

Totaal € 118,70

Uiteindelijk ging de reis niet door, ik werd onderweg niet lekker en ben in Amersfoort uitgestapt en terug naar huis gegaan. Vijf dagen in bed. Da's balen! Gelukkig het geld terug gekregen via de annuleringsverzekering.
Wat zeur je nou over die lullige € 15,00? Naar een fysiek reisbureau gaan kost je vervoer ook geld.
Je kunt de ene met de andere niet met elkaar vergelijken.
De Treinreiswinkel was een bloeiend bedrijf met bijna 50 mensen in dienst, met een hoofdkantoor en twee andere vestigingen.
Hun tarieven waren aantrekkelijk voor klanten die hun fiets mee wilden nemen in de trein. Dit was ook een van hun specialiteiten. Hoewel aan diverse fietskaartjes veel werk kleeft , zoals in Frankrijk, rekenden ze voor een kaartje met fiets dezelfde boekingskosten als een kaartje zonder fiets. Toen Corona toesloeg hadden ze al zeer veel boekingen met fiets voor de zomer. Veel mensen willen er zo vroeg mogelijk bij zijn.
Vooral voor reizigers met fiets werd het door Corona een gigantische chaos. Eerst reden er geen internationale treinen. Later kwamen treinen mondjesmaat weer op gang. Treinen vielen ineens uit. Spoorwegmaatschappijen boden wel alternatieven aan, maar dat waren dan weer net geen treinen waarin fietsen mee konden.
Als klanten dat wilden heeft de Treinreiswinkel alles terug betaald. Alleen kwamen spoorwegmaatschappijen bij lange na niet met alles niet af. De boekingen die nog mondjesmaat binnen kwamen brachten echter verre van voldoende op om de kosten te dekken. Ook de overheidssteun was onvoldoende.
Er bleek geen andere weg om al het personeel te ontslaan en het hoofdkantoor en de vestiging in Amsterdam te sluiten.
Onder de ontslagenen was ook de fietskaartjesspecialist. Deze is later toen het treinverkeer weer op gang kwam in zijn vrije tijd gestart met Fiets-Mee. Een bewonderingswaardig initiatief, maar hij hoefde geen kantoorruimte te huren. en ging niet gebukt onder een gigantische schuldenlast door alle annuleringen en de problemen door een totaal ingezakte markt.
Hij doet zijn specialiteit op kleine schaal en kan het dus met eenvoudige middelen behappen. Hij rekent wel de extra moeite om voor de fiets te boeken door aan de klant.
Nogmaals, het zijn voor de branche nog steeds onzekere en poreuze tijden.
Hoe krabbelt de Treinreiswinkel weer overeind naar normaal vaarwater en hoe hun kunnen zij een ingewikkeld online-systeem voor fietskaartjes en fietsreserveringen in het buitenland ontwikkelen? Dat heeft tijd nog. Dan komt nog de vraag: wat worden de boekingskosten. Ik ben benieuwd.
Martin E. van Doornik schreef:
ma 14 feb, 2022 15:49
@bert sitters schreef:
Afwachten tot eind 2022. Dan kun je de producten met elkaar vergelijken.

Ik heb de factuur van Fiets Mee nog voor me liggen:

Reisschema heenreis - 21 augustus 2021
Baflo 06:22 naar Halle 12:40
Prijs € 38,50
Internationale fietskaart € 12,00
Fietsreservering fiets in IC Rotterdam-Brussel € 4,00

Reisschema terugreis - 25 augustus 2021
Lille Flandres 12:08 naar Baflo 21:11
Prijs € 33,20
Internationale fietskaart € 12,00
Fietsreservering fiets in IC Brussel-Rotterdam € 4,00

Administratiekosten Fiets Mee € 15,00

Totaal € 118,70

Uiteindelijk ging de reis niet door, ik werd onderweg niet lekker en ben in Amersfoort uitgestapt en terug naar huis gegaan. Vijf dagen in bed. Da's balen! Gelukkig het geld terug gekregen via de annuleringsverzekering.
Wat zeur je nou over die lullige € 15,00? Naar een fysiek reisbureau gaan kost je vervoer ook geld.
Beste Martin,
Ik zeur niet,
Naar Brussel en Rijsel zijn vrij eenvoudige kaartjes
Naar Rijsel voert de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS de dienst uit.
Realiteit is ook dat treinreiswinkel van 2017 naar 2018 omzet nog zag groeien van 24,4 miljoen naar 31,3 miljoen. Europees treinreizen postcorona ziet er rooskleurig uit. Ik denk a) dat de treinreiswinkel zakelijk zal overleven, en b) dat de fietsreiziger gelijk heeft als ie alternatieven in overweging neemt.
Nog in 2016 heb ik bij de Treinreiswinkel een treinreis geboekt naar Salzburg, met de oude CNL. Zij hebben voortreffelijk werk gedaan. Het was een prima zaak die helaas door corona ter ziele is gegaan.
Grandonneur schreef:
ma 14 feb, 2022 19:59
Realiteit is ook dat treinreiswinkel van 2017 naar 2018 omzet nog zag groeien van 24,4 miljoen naar 31,3 miljoen. Europees treinreizen postcorona ziet er rooskleurig uit. Ik denk a) dat de treinreiswinkel zakelijk zal overleven, en b) dat de fietsreiziger gelijk heeft als ie alternatieven in overweging neemt.
Omzet is nog geen winst. De marges op treinkaartjes zijn beperkt voor het vele werk dat vaak moet worden verricht. De Treinreiswinkel had tot Corona toesloeg veel geïnvesteerd en extra personeel aangetrokken. De annuleringen hebben veel geld gekost in een periode met nauwelijks inkomsten. Ze zijn terug gegaan naar bijna af. Bijna 20 jaar opbouw was bijna verloren. Het is voor de Treinreiswinkel een uitdaging op de organisatie weer op te bouwen.

Het is aan de fietser zelf om een keuze te bepalen. Diverse aanbieders is geen slechte zaak. De belangstelling voor fietsreizen neem toe. Er komt een grote uitbreiding aan aanbod van fietsen mee in de trein aan. In Frankrijk moet voor de Olympische Spelen van Parijs in 2024 de nieuwe TGV met tenminste acht fietsplaatsen per stel gaan rijden. In het seizoen kan dit aantal plaatsen uitgebreid worden. Eveneens In Frankrijk komen nieuwe Intercites-verbindingen met fietsplaatsen. Volgend jaar kunnen fietsen mee in de Thalys. In Duitsland komen steeds meer ICE4's op de rails met fietsplaatsen. Nieuwe nachttreinen voegen mogelijkheden toe.
Hoe is de situatie in de nieuwe treinen van NS?
Frank schreef:
di 15 feb, 2022 11:19
Hoe is de situatie in de nieuwe treinen van NS?
Bedoel je de Intercity Nieuwe Generatie ICNG. Er was een kijkdag gepland, maar die was door Corona afgeblazen.
Er zouden meer fietsplaatsen komen.
Inderdaad die, laten we het hopen dat het voldoende is.
bert sitters schreef:
di 15 feb, 2022 11:12
Omzet is nog geen winst. De marges op treinkaartjes zijn beperkt voor het vele werk dat vaak moet worden verricht.
Als er nu eens een behoorlijk internationaal boekingssysteem werd ontwikkeld dat ook voor de "gewone" treinreiziger begrijpelijk en bruikbaar is, was er al veel gewonnen. En het implementeren van fietsvervoer daarin zou helemaal geweldig zijn, maar dat lijkt een volstrekt utopie. Als je op The Man in Seat 61 kijkt vind je daar geweldige trucs om voordelig internationaal met de trein te reizen, maar eigenlijk is dat natuurlijk krankzinnig. Afhankelijk van je sluwheid kun je voor een tripje naar de Zwitserse Bergen een paar tientjes dan wel vele honderden euro's betalen, voor precies dezelfde trein.
peter de rijk schreef:
di 15 feb, 2022 15:00
...Afhankelijk van je sluwheid kun je voor een tripje naar de Zwitserse Bergen een paar tientjes dan wel vele honderden euro's betalen, voor precies dezelfde trein.
Vanaf waar? Het artikel geeft als tip een vertrekplaats bij de Duits-Zwitserse grens over de Berninabahn naar Tirano (I). Of kan je ook vanaf NL voor 30 euro naar de Zwitserse bergen?
willem.m schreef:
di 15 feb, 2022 15:09
peter de rijk schreef:
di 15 feb, 2022 15:00
...Afhankelijk van je sluwheid kun je voor een tripje naar de Zwitserse Bergen een paar tientjes dan wel vele honderden euro's betalen, voor precies dezelfde trein.
Vanaf waar? Het artikel geeft als tip een vertrekplaats bij de Duits-Zwitserse grens over de Berninabahn naar Tirano (I). Of kan je ook vanaf NL voor 30 euro naar de Zwitserse bergen?
30 euro zal misschien niet helemaal lukken, maar je kunt wel vanaf € 29,90 met het superspartarif helemaal tot aan CH reizen, meen ik. Dat had ik weer op een andere, Nederlandse site gelezen, maar welke dat is ben ik vergeten.
peter de rijk schreef:
di 15 feb, 2022 15:00
bert sitters schreef:
di 15 feb, 2022 11:12
Omzet is nog geen winst. De marges op treinkaartjes zijn beperkt voor het vele werk dat vaak moet worden verricht.
Als er nu eens een behoorlijk internationaal boekingssysteem werd ontwikkeld dat ook voor de "gewone" treinreiziger begrijpelijk en bruikbaar is, was er al veel gewonnen. En het implementeren van fietsvervoer daarin zou helemaal geweldig zijn, maar dat lijkt een volstrekt utopie. Als je op The Man in Seat 61 kijkt vind je daar geweldige trucs om voordelig internationaal met de trein te reizen, maar eigenlijk is dat natuurlijk krankzinnig. Afhankelijk van je sluwheid kun je voor een tripje naar de Zwitserse Bergen een paar tientjes dan wel vele honderden euro's betalen, voor precies dezelfde trein.
Een boekingssysteem voor heel Europa zou ideaal zijn. Laat de EU samen met de Schengenlanden Zwitserland en Noorwegen daar het voortouw toenemen.
peter de rijk schreef:
di 15 feb, 2022 16:12
willem.m schreef:
di 15 feb, 2022 15:09
peter de rijk schreef:
di 15 feb, 2022 15:00
...Afhankelijk van je sluwheid kun je voor een tripje naar de Zwitserse Bergen een paar tientjes dan wel vele honderden euro's betalen, voor precies dezelfde trein.
Vanaf waar? Het artikel geeft als tip een vertrekplaats bij de Duits-Zwitserse grens over de Berninabahn naar Tirano (I). Of kan je ook vanaf NL voor 30 euro naar de Zwitserse bergen?
30 euro zal misschien niet helemaal lukken, maar je kunt wel vanaf € 29,90 met het superspartarif helemaal tot aan CH reizen, meen ik. Dat had ik weer op een andere, Nederlandse site gelezen, maar welke dat is ben ik vergeten.
Dat is dan wel gaaf zeg: voor 6 tientjes helemaal naar Italië en en passant een prachtige spoorbaan over. Ik ging er in '92 tijdens Interrail over. We overnachtten destijds bovenop de pas en leerden van Duitse studenten de meest schunnige woorden. En daarna op naar het Gardameer met andere studenten uit NL bevriend raken en verder kriskras door Europa met weer andere studenten uit Engeland. Een mooie tijd was dat. Maar dat wordt wel offtopic.
peter de rijk schreef:
di 15 feb, 2022 15:00
Afhankelijk van je sluwheid kun je voor een tripje naar de Zwitserse Bergen een paar tientjes dan wel vele honderden euro's betalen, voor precies dezelfde trein.
Van dat soort prijssystemen hou ik dus echt helemaal niet. Ik ben meer iemand van loon naar werken, de vervuiler betaalt, gelijke monniken gelijke kappen en egalité en zo.
Leon schreef: Van dat soort prijssystemen hou ik dus echt helemaal niet. Ik ben meer iemand van loon naar werken, de vervuiler betaalt, gelijke monniken gelijke kappen en egalité en zo.
+15 of zo iets. Misschien meer