Ik begrijp nu je helemaal niet meer waar je naar toe wilt met dit draadje.
Vanaf de eerste bijdrage hier is genoemd dat Apple de AT's in de markt heeft gezet als hulp bij verlies. En niet als anti-diefstal, of terughalen na diefstal. Dat laatste benoemt Apple niet heel duidelijk, maar dat volgt uit de privacy-overweging, die ze wel duidelijk verwoorden: zorgen dat de AT's niet als stalking devices kunnen worden ingezet.
In alle reviews op alle plekken wordt dit dan wel duidelijk gesteld: de anti-stalking functie conflicteert met de mogelijkheid om het ding tegen diefstal in te zetten.
De vraag die in dit draadje wordt opgeworpen, is of ze toch niet op enige manier nuttig kunnen zijn tegen fietsdiefstal.
.
.
joukon schreef: ↑wo 15 dec, 2021 16:50
Het begin concept van de air-tag was goed, maar naar mijn idee begint het zijn waarde te verliezen.
Er is weinig veranderd vanaf 'het begin'. Enkel heeft Apple een paar AT's firmware updates gepusht, op zoek naar het beste evenwicht in de verschillende functies.
.
.
De air-tag was goed om verloren spullen terug te vinden, zoals de Tile e.a. trackers dat deden.
Klopt. En dat geldt nog steeds.
.
.
Het ging mis toen bleek dat het ook gebruikt kon worden door dieven die eerder dan jezelf je spulletjes tegen kunnen komen, en dan de air-tag uitschakelen. Zelfde geldt dus voor gestolen fiets, motor, rugtas, koffer e.d. En als je fiets 's nachts gestolen wordt dan heb je dat niet meteen door, en dus binnen no time kan de dief de fiets scannen op een air-tag.
Dat geldt voor elke tracker, die door een dief wordt gevonden. Batterij eruit halen, of klap met een hamer erop, of door de wc spoelen. Einde van het nut van die tracker.
Daarom worden ze door verschillende fabrikanten (Samsung, Tile) als handig bij kwijt/verlies verkocht, en rept niemand over diefstal.
.
.
Dat andere fabrikanten dergelijke functionaliteit niet hebben pleit vind ik eigenlijk in hun voordeel.
Alhoewel Samsung ook een anti-stalking software-update heeft uitgevoerd op hun SmartTags (op de dag van release van de AT's!), werkt dat alleen met actief zoeken van 'slachtoffer' op trackers. Halfslachtig dus. Ik hecht wèl aan het privacy-beginsel, ook al werkt dat soms tegen je. Ik vind dan ook dat Apple hier zeker credits verdient, ondanks dat het dus daarmee de anti-diefstal mogelijkheden van de AT vermindert.
.
.
De tag is niet bepaald geschikt als anti-diefstal zoals topic starter dit draadje begint.
Ha, hier kunnen we weer mee on-topic.
Dat is dus juist de vraag waarvoor dit draadje is opgestart.
En jij mag dat 'niet bepaald geschikt' vinden, ik en anderen, zien dat anders.
Ik heb sinds de release een AT ergens verstopt op mijn fiets, en ook ééntje in de stuurtas.
Ik heb nog geen verlies/vergeten, noch diefstal van het een of ander meegemaakt, dus kan niet uit die ervaring spreken, maar ik ben er van overtuigd dat een diefstal waar
niet teveel tijd overheen gaat voordat ik het opmerk, ook voor de dief betekent dat ie geen tijd heeft om de tracker te 'zien', en het mij dan enorm gaat helpen! Anderzijds als de fiets 's nachts met een busje wordt opgehaald en (ver) weg wordt vervoerd, zal het met òf zonder trackers al snel einde oefening zijn.
Ook heb ik mijn fiets een maand in een lodge in Hongarije laten staan, en vond het toch prettig dat ik 'm daar zag staan als ik even op mijn iPhone keek. Uiteraard zou dat geen diefstal tegen hebben kunnen houden.