Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke banden kies ik voor in de Alpen? - Forum Wereldfietser

Welke banden kies ik voor in de Alpen?

Vakantiefiets met 4 tassen, Giant Exp. dames, M., offroad + op de weg. Diameter rond 44-45 mm. max, want achtervork gaat niet breder, helaas. Ben zelf fan van CST, hebben echter maar 1 band, de Tuscany, die in mijn wensmaat is, maar, lekbescherming 1.
Continental Travel Contact, heet nu iets anders: wil ik niet, ik houd niet van het vlakke middendeel.
Verder alle opties: open. Dank voor suggestie-s!
Big Apple. Gewoon goede allrouder op asfalt en niet te ruig onverhrd. Wij hebben de 50 mm variant.
EDIT: zie. Nu je max 45 mm. Weet niet of ig apple dat biedt.
Wat bedoel je precies met "offroad + op de weg"?
Ga je dan regelmatig onverhard fietsen?
En hoe slecht is dat offroad-wegdek?

Zelf ben ik voor fietstochten op voornamelijk asfalt van Conti Travel Contact naar Schwalbe Supreme banden overgestapt. Deze hebben een lage rolweerstand, rijden fantastisch op asfalt en okay op gravelwegen, zijn lekbestendig (behalve als je ermee door bierflesjes rijdt, in Veen op Nieuwjaarsdag 😉), maar bieden geen grip in mul zand en modder.
https://www.bike-discount.de/de/schwalb ... faltreifen

P.S.
Ik hou juist niet van die rare nopjes aan de zijkant van de Travel Contacts. Als je daarmee door een een scherpe bocht gaat, kan dat tot problemen met grip leiden. Het zijn maffe banden.
Ik ben zelf erg blij met de Schwalbe Marathon Almotion als tourband waarmee je ook wel een stukje onverhard kunt rijden. Het probleem is dan de maat: ze zijn er in 40 en 50 mm breed, al vallen ze in de praktijk natuurlijk smaller uit. Als je aan de voorkant meer ruimte hebt zou je een 50 mm kunnen kopen en kijken of die achter past en anders aan de voorkant gebruiken en een 40 mm kopen voor achter.
Ik zou ook kiezen voor de Almotion (vouwband versie).
Kijk hier hoe breed de Almotion 50mm bij mij uitvallen: viewtopic.php?f=23&t=32627&p=326302&hil ... on#p326302
45-46 mm.
"offroad + op de weg" betekent toch meer dan 50% offroad?
Je hebt natuurlijk ook offroad en offroad. Als het de paadjes zijn waar de fietser van het draadje Op Dieet fietst dan zijn Almotions wel wat bescheiden qua robuustheid.
Wielrenner.eu over fietsbanden.
Ik fiets op gewone Continental weet het type niet 622-42 banden en kan er elke gravel/steenbrokken weg mee rijden.
Mul zand is een dingetje met zulke smalle banden.
1 keer lek in 15.000 km.
Ik bedoel te zeggen dat vandaag de dag - naar mijn mening - bijna elke band goed is.
Laat je leiden door reviews, de mening van ervaren fietsers op dit forum en je persoonlijke voorkeur.

EDIT
Die Qual der Wahl.
Poppink schreef: ↑
vr 04 feb, 2022 13:09
Zeggen dat een Marathon plus het "allerfijnste rolt" is voor mij als zeggen dat het prettig parkeren is met een Ferrari Testarossa.
Leon schreef: ↑
vr 04 feb, 2022 13:25
Zeggen dat een Marathon plus het "allerfijnste rolt" is voor mij als zeggen dat het prettig parkeren is met een Ferrari Testarossa.
Helemaal mee eens, ik vind het ook vreselijke banden.
Een website als dat verdient geld met links maken naar bol.com en Amazon, de content is ondergeschikt aan geld verdienen, dat is echt iets waarvoor je een beetje uit moet kijken. Als je zoekt op 'top 10 willekeurig product' krijg je eerst tien affiliate websites als resultaat, de meer objectieve resultaten staan soms pas op de tweede pagina.
Mogelijk wordt deze test niet door de selectiecommissie afgebrand.
Ik geef toe; het is lastig kiezen in een wereld die gedomineerd wordt door sites met de meeste Google koopkracht kunstjes.
Er zijn mensen die op een paar Kojaks naar de noordkaap fietsen en daar ook mee over de niet geasfalteerde wegen fietsen, ze rijden wel eens lek maar dat hoort er bij zullen we maar denken.
Ik hou ook erg van lichte snelle soepele banden zoals van Panaracer. Voor allround gebruik vind ik de Almotion echter geschikter. Ze zijn degelijk en toch redelijk snel en comfortabel. Het profiel is genoeg voor niet al te wild onverhard.
willem.m schreef: ↑
vr 04 feb, 2022 07:54

Zelf ben ik voor fietstochten op voornamelijk asfalt van Conti Travel Contact naar Schwalbe Supreme banden overgestapt. Deze hebben een lage rolweerstand, rijden fantastisch op asfalt en okay op gravelwegen, zijn lekbestendig (behalve als je ermee door bierflesjes rijdt, in Veen op Nieuwjaarsdag 😉), maar bieden geen grip in mul zand en modder.

P.S.
Ik hou juist niet van die rare nopjes aan de zijkant van de Travel Contacts. Als je daarmee door een een scherpe bocht gaat, kan dat tot problemen met grip leiden. Het zijn maffe banden.
Off-road: gravelpaden, zoals je die in Duitsland en Oostenrijk hebt, daar maakt de fietstochtmaker van Google Maps geen onderscheid, 80% = gravel schat ik, ervaringsgewijs.
Leon schreef: ↑
vr 04 feb, 2022 13:25
Vind ik moeilijk van de velg af te krijgen bij lekke band. Tot nu toe om heen ... gefietst, daarom.
Wim schreef: ↑
vr 04 feb, 2022 14:44
Ik hou ook erg van lichte snelle soepele banden zoals van Panaracer. Voor allround gebruik vind ik de Almotion echter geschikter. Ze zijn degelijk en toch redelijk snel en comfortabel. Het profiel is genoeg voor niet al te wild onverhard.

Leuke website, aardig studie gemaakt!
Ik fiets op gewone Continental weet het type niet 622-42 banden en kan er elke gravel/steenbrokken weg mee rijden.
Mul zand is een dingetje met zulke smalle banden.
1 keer lek in 15.000 km.
Ik bedoel te zeggen dat vandaag de dag - naar mijn mening - bijna elke band goed is.
Laat je leiden door reviews, de mening van ervaren fietsers op dit forum en je persoonlijke voorkeur.

EDIT
Die Qual der Wahl.
Kun je niet achter het type komen? Staat op de band :).
veldfiets schreef: ↑
za 05 feb, 2022 22:08
willem.m schreef: ↑
vr 04 feb, 2022 07:54

P.S.
Off-road: gravelpaden, zoals je die in Duitsland en Oostenrijk hebt, daar maakt de fietstochtmaker van Google Maps geen onderscheid, 80% = gravel schat ik, ervaringsgewijs. Gravel: stenen-steentjes, kunnen scherp zijn.
Tot nu toe conclusie: Tuscany CST. Gaan tot 25km/uur voor E-bike, maar ik heb er wel 50 km/u een berg mee afgedaald. Geen krimp gegeven. Brede binnenbanden erin.
vr 04 feb, 2022 13:56
Mogelijk wordt deze test niet door de selectiecommissie afgebrand.
Ik geef toe; het is lastig kiezen in een wereld die gedomineerd wordt door sites met de meeste Google koopkracht kunstjes.

In de test wordt veelal vergeleken hoe de rolweerstand is, hoe gemakkelijk de band rijdt en hoe zwaar en de lekbestendigheid.
Ik houd meer van testen op mantel, hoe de rubberlaag zich gedraagt op gravel, regen e.d, kortom, hoe sterk de band is.
Tegen een punaise of braamdoorn is geen band bestand.
veldfiets schreef: ↑
za 05 feb, 2022 22:26
Tegen een punaise of braamdoorn is geen band bestand.
Als mijn banden niet tegen braamdoornen konden was het met het fietsen van mij nooit iets geworden. Ik denk dat je andere doornen bedoelt.