![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Ik mis ook de reserve buitenband, maar misschien ben ik wel te bang voor pech.willem.m schreef: ↑di 01 feb, 2022 09:24
Ik dacht meer aan een extra buitenband, en evt andere spullen die slijten en waarvan je denkt dat je ze lokaal niet kunt kopen. (Ze starten in Colombia, maar ik veronderstel dat ze ook naar andere landen gaan, waar men misschien minder fietsspullen te koop heeft.) Maar goed, dat zal idd niet veel meer zijn dan voor een trip van drie weken, en vereist geen voortassen.
Bij 3 weken in het vroege voorjaar of late najaar zul je bijna alles van deze lijst meenemen.piviets schreef: ↑wo 02 feb, 2022 21:10Reserve buitenband is een must en neemt weinig ruimte in als vouwband.
Wij halen 9000 km met de Schwalbes en in Australie waren de Kendas op in 3500 km , in Mexico waren de Merkloos op in 2000 km ,in de VS waren de beste banden op in 3000 km. Wij reden 74 keer lek in 20.000 km dus hebben binnenbanden bijgekocht. Overigens ondersteun ik niet die uitspraak dat je in 3 weken hetzelfde gewicht meeneemt als in 6 maanden. Wat ik in 3 weken thuis laat is; pooljack - thermoshirts-thermobroek-handschoenen-skibril -visummap-SD kaartenmap -thermoslaapmat-winterslaapzak-muts-brandstofreservefles-kaartenmap-moetiknogeffedoorgaan?
Maar goed.......ieder z'n meug.
Groetjes van Pier.
Ben wel benieuwd in hoeveel gevallen het acuut nodig was om de buitenband te vervangen. Want dat is natuurlijk de ultieme casus voor een reserve buitenband in je bagage. (Verder is het voor mij geen vraag, ik zou die reserveband meenemen)piviets schreef: ↑wo 02 feb, 2022 21:10Reserve buitenband is een must en neemt weinig ruimte in als vouwband.
Wij halen 9000 km met de Schwalbes en in Australie waren de Kendas op in 3500 km , in Mexico waren de Merkloos op in 2000 km ,in de VS waren de beste banden op in 3000 km. Wij reden 74 keer lek in 20.000 km dus hebben binnenbanden bijgekocht.
[…]
En met als gevolg dat vanaf die dag de likehood van een volgend kapotte buitenband opgeschaald mag worden naar 'very likely'
Als je met specs bedoelt 42-622 (voorbeeld), dan klopt het, als je bedoelt xx-622 dan klopt het zeker.
En als je graag alles uitgestippeld wilt hebben, adviseer ik om vooral niet te gaan fietsen in onbekende gebieden.
#framingalarmbdr schreef: Als je voor een reis van 6 maanden al het materiaal wil meenemen om aan eender welke calamiteit het hoofd te bieden dan schat ik de kans dat je zwaar overladen bent als highly likely.
Het voorbeeld gaat over een hypothetische kapotte buitenband. Dat zou ik überhaupt geen calamiteit noemen, omdat het een zekerheid is dat die op enig moment kapot zal gaan. Kwestie van genoeg kilometers maken. Het is wel handig om te weten wat je opties zijn als het moment dat de band het begeeft daar is. TS is bijvoorbeeld zonder tent (/slaapzak/mat/brander/etc?) onderweg. Ergens wandelend een donkere koude nacht in moeten gaan is geen aantrekkelijk vooruitzicht.
Vervang jij je banden niet voordat je op het karkas rijdt dan?Grandonneur schreef: ↑do 03 feb, 2022 11:12Het voorbeeld gaat over een hypothetische kapotte buitenband. Dat zou ik überhaupt geen calamiteit noemen, omdat het een zekerheid is dat die op enig moment kapot zal gaan. Kwestie van genoeg kilometers maken.
Inderdaad....Leon schreef: ↑do 03 feb, 2022 11:49Vervang jij je banden niet voordat je op het karkas rijdt dan?Grandonneur schreef: ↑do 03 feb, 2022 11:12Het voorbeeld gaat over een hypothetische kapotte buitenband. Dat zou ik überhaupt geen calamiteit noemen, omdat het een zekerheid is dat die op enig moment kapot zal gaan. Kwestie van genoeg kilometers maken.
Ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt en zelfs niet gezien dat een band het opgaf wegens kilometers.
Heb jij nog nooit een band kapot gereden die nog niet op het karkas zat? ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een band het opgaf zonder kilometers.
Daar valt op zich ook niet echt wat van te begrijpen. Als er iets stuk gaat is het vanaf dat moment stuk, veel ingewikkelder kun je het niet maken. Moet je een oplossing regelen vanaf dat punt.
Ik neem weinig reservespullen etc. mee, al was het maar omdat ik twee linkerhanden heb.Grandonneur schreef: ↑do 03 feb, 2022 12:54Heb jij nog nooit een band kapot gereden die nog niet op het karkas zat? ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een band het opgaf zonder kilometers.
Tuurlijk heb ik een buitenband kapot gereden. Eén keer op een stuk ijzer en één keer op glas. Dat zijn dus juist wel calamiteiten.Grandonneur schreef: ↑do 03 feb, 2022 12:54Heb jij nog nooit een band kapot gereden die nog niet op het karkas zat? ik wel. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat een band het opgaf zonder kilometers.