willem.m schreef: ↑zo 30 jan, 2022 13:30
@Speeder300: Welke adviezen vind jij als TS nuttig?
Ben ik weer. Allereerst wil ik even opmerken dat ik het in principe niet erg vind als een draad langzaam wat wegloopt van het topic, ik bedoel, ik lees graag in forums over onderwerpen die me interesseren, en ja, dan gaat het soms wat breder (om het zo maar even uit te drukken, yoghurt - bananen
), ik heb in mijn internet-verleden al diverse aardige forums weg zien kwijnen of verplaatst zien worden naar Facebook (en die armoede snap ik écht niet, wát een format is dat), dus alles beter dan dat. En, men gaat dan inderdaad nogal eens fanatiek zijn standpunt verdedigen, maar zolang je niet gaat schelden of sneren zal het wel loslopen (vind ik).
Maar goed, je vraag, over mijn vraag. Ik heb ‘m voor de zekerheid nog even teruggelezen om te zien hoe ik het geformuleerd had. Want, waar het mij om ging was specifiek het schakelen naar een hógere versnelling terwijl je berg-op blijft gaan. Ik zal even beter toelichten hoe ik hier op kwam:
Een paar jaar terug kreeg ik door toeval die “boodschappenfiets” met Nexus-8 in bezit, en kreeg ik steeds meer lol in het fietsen (en het idee om ooit eens naar mijn vrienden in Stockholm te gaan per fiets i.p.v. met het vliegtuig). Maar goed, ik met die fiets in de buurt die helling met tot 12% stijging (zegt men) op proberen te komen, maar moest afstappen. Een jaar later kocht ik er zo’n fitnessfiets met derailleur en 11 versnellingen bij, en toen kwam ik wel tot het eind van de weg, het hart klopt/zit dan in m’n oren, maar het lukt. Daarna kwam er een fiets met een Pinion 18 waarvan de laagste versnelling nog lager is dan van die fitnessfiets, dus ik dacht “omhoog met twee vingers in de neus”, maar dat viel effe tegen. Waar ik met die fitnessfiets gewoon door kon rijden begon ik met de Pinion al te hijgen en te puffen. Ik begreep daar niks van en wilde al gaan lopen totdat ik om een of andere reden het idee kreeg om een, en later nog een, versnelling omhoog te schakelen, toen kwam ik sneller vooruit en adem en hartslag werden rustiger. Vanaf toen ik dat dus bij mezelf ontdekte gebruik ik die truc vaker en negen van de tien keer met goed gevolg. Ik had dus maar geconcludeerd dat ik niet zo van de toeren ben, maar (iets) meer van de (relatieve) kracht. Mijn vraag was dus eigenlijk of dat een bekend verschijnsel was, of meer een puur individueel iets. Ik bedoel, ik zou in theorie eigenlijk nooit bedacht hebben om een versnelling óp te schakelen als ik niet tegen een heuvel op kon fietsen.
En, als het kórte antwoord op je vraag: er staat hier en daar sporadisch iets tussen waar ik wel wat mee kan
.