Hallo Lenneke,
We hebben meerdere malen dit soort tochten gereden zowel in wedstrijd vorm als in niet wedstrijdvorm.
Als advies een paar puntjes:
1. Train zowel op kracht als op duur. Kracht heb je nodig bij de zanderige stukken en duur bij het continue in het zadel zitten dagen achter elkaar. De meeste fietsers vergeten trainen op kracht waardoor ze energie verliezen na een paar dagen.
2. Train ook de lage hartslag. Dat houdt in dat je meer een meer met een lage hartslag lange stukken kunt fietsen. Een lage hartslag is heel lang vol te houden. Daar is op te trainen.
3. Krijg ervaring met voeding en de opname daarvan. Dat klinkt wat cryptisch maar wat ik daarmee bedoel is dat je na een dag of 4 bij stevige inspanning je niet meer in staat bent voldoende energie bij te eten. Je zult dan iets meer over gaan schakelen op snellere koolhydraten.
4. Er zijn heel veel trainingsschema's te vinden maar als ik je een tip mag geven kijk dan naar de schema's die gebruikt worden bij lange tochten als bijvoorbeeld de Marmotte. dat is weliswaar een eendaagse tocht maar de basis is redelijk goed.
5. Hoewel velen hier op het forum snelheid niet belangrijk vinden gaat het je wel helpen als je dit traint. Al is het maar dat een hogere snelheid tegen de wind in NL je meer duur en kracht geeft.
6. Train niet alleen maar doe dat met anderen. Ok, ik weet het, is een beetje belerend maar Lisette en ik hebben gemerkt dat in een groepje trainen echt meer zoden aan de dijk zet dan alleen. Al is het maar om ervoor te zorgen dat je ook traint als het buiten koud en nat is.
7. Wordt lid van een sportschool en doe specifieke kracht training. Benen, core, rug, schouders.
Veel succes....