door
cyclos » do 13 jan, 2022 18:13
Wim schreef: ↑do 13 jan, 2022 10:41
Nu over over weerstand in aandrijvingen. Fahrradzukunft biedt ook hier weer uitkomst met nauwkeurige metingen:
https://fahrradzukunft.de/20/wirkungsgr ... altungen-3 Wat je kunt zien is dat een single speed de minste weerstand heeft, dat Rohloff heel dicht bij een derailleursystem zit, dat Pinion toch echt wel meer weerstand biedt, net als een Alfine 11 speed, en dat een 8 speed Shimano nog weer meer weerstand biedt. Wat ook opvalt is dat die weerstand niet gelijk verdeeld is over de versnellingen. Verder zag ik dat er weer veel prima nieuwe artikelen op die site staan, onder meer over elektronicagebruik op de fiets.
Theoretisch en in de praktijk zal dat allemaal wel kloppen. Net zoals al het mooie van
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews.
Er is ook nog zoiets als beleving. Ik kan een hele dag rondtoeren, 150 km maken, het opnemen in Strava en dan na afloop de melding krijgen dat ik gemiddeld met maar 50 Watt vermogen heb gefietst. Tja ik ben ook bijna 60, een leven lang gerookt en meer schadelijke dingen gedaan. Zolang ik nog steeds het gevoel heb een dag leuk te hebben gefietst ga ik me niet echt druk maken over of mijn band 21 watt energie bij die en die druk bij die en die snelheid vraagt. Zo heb werkelijk schitterende fietstochten (o.a. regelmatig door de heuvels van het Münsterland) met die 'energieverslindende' Nexus 8 premium naaf en dan ook nog met de niet vouwbare uitvoering van 35-622 Schwalbe Kojaks op de fiets. Een band die volgens de metingen en reacties hier op het forum letterlijk en figuurlijk 'zuigt'.
Maar ik moet bekennen dat ik blij ben dat ik een andere fiets comfortabeler heb gekregen bij dezelfde snelheid. En dat ik bij de aanschaf van mijn nieuwe fiets dan wel zoek naar een mix tussen efficientie, comfort, snelheid en betrouwbaarheid.
Ik zou geen enkele van de versnellingssystemen op weerstand afschrijven. Zeker met in je achterhoofd de werkelijk schrikbarende weerstand van een vuile fietsketting.
Dat weerstands verhaal groter maken dan nodig is, is misschien iets voor snelheids freaks, tech nerds of zwakke en oude mensen.