Na bijna alle onderdelen van mijn huidige fiets vervangen te hebben en de aandrijving van 3X7 naar 3X9 te hebben omgebouwd kom ik er na mijn eerste testrit achter dat de ketting (9 speed) af en toe blijft steken bij het schakelen.
De huidige crankset is een Shimano Acera FC-M361, welke van zichzelf eigenlijk geschikt is voor 7-8 speed. Ik heb veel berichten gelezen en gehoord dat deze crankset evengoed prima samen zou moeten gaan met een 9 speed ketting maar nadat de ketting toch een paar keer is blijven steken vraag ik me af of het toch geen goed idee is om de crankset te vervangen voor een die 9 speed compatible is.
Voor square taper trapassen en 40+ tanden op het grootste blad kom ik dan uit op de volgende twee opties, de FC-M371 en de FC-MT101
De 101 is echter een stuk goedkoper dan de 371 dus ik vroeg me af of er een wezenlijk verschil is tussen deze twee cranksets en ook of ze kwalitatief qua duurzaamheid vergelijkbaar zijn met de 361 die er nu op zit. In alle gevallen zijn de kettingbladen van staal en bij de 361 zijn ze verwijderbaar en bij de 371 en 101 zijn ze geklonken.
De huidige crankset is een Shimano Acera FC-M361, welke van zichzelf eigenlijk geschikt is voor 7-8 speed. Ik heb veel berichten gelezen en gehoord dat deze crankset evengoed prima samen zou moeten gaan met een 9 speed ketting maar nadat de ketting toch een paar keer is blijven steken vraag ik me af of het toch geen goed idee is om de crankset te vervangen voor een die 9 speed compatible is.
Voor square taper trapassen en 40+ tanden op het grootste blad kom ik dan uit op de volgende twee opties, de FC-M371 en de FC-MT101
De 101 is echter een stuk goedkoper dan de 371 dus ik vroeg me af of er een wezenlijk verschil is tussen deze twee cranksets en ook of ze kwalitatief qua duurzaamheid vergelijkbaar zijn met de 361 die er nu op zit. In alle gevallen zijn de kettingbladen van staal en bij de 361 zijn ze verwijderbaar en bij de 371 en 101 zijn ze geklonken.