door
Flix » do 06 jan, 2022 00:14
@Poppink: je reactie is niet onlogisch, maar gebaseerd op weinig kennis, en ook weinig informatie.
Ik vermoed dat het hier ook wat complexer in elkaar steekt. Er werd, en wordt, in deze corona-tijd -relatief- veel met 'lege' vliegtuigen gevlogen. En 'leeg' is dan zonder passagiers. Maar wel met vracht in de belly, en vaak ook nog op pax-stoelen. Zodat er toch wat inkomen wordt gegenereerd; zeker ook omdat de luchtvracht juist nu vrij veel opbrengt.
Belangrijk gegeven is dat het goed is voor een vliegtuig, als systeem, dat het regelmatig vliegt. Een vliegtuig welke enige tijd stil staat, vraagt een behoorlijke complexe behandeling bij opslag, en voordat het weer luchtwaardig is. En daar zijn ook allerlei kosten aan verbonden, die boven op andere stallingskosten komen. Dus kan het goedkoper zijn, naast andere operationele voordelen als behoud van slots, maar ook behoud bevoegdheden van bemanningen, en sneller kunnen opstarten als er weer pax gevlogen gaan worden, om die kisten dan maar te laten vliegen.
Alleen is het niet sustainable, dat klopt zeker.
Schijnbaar onnodige bewegingen op fossiele brandstof zijn een algemeen probleem.
Bv in 2016 waren de helft van alle autoritten in NL korter dan 7,5 kilometer (=3,6 miljard autoritten), een derde korter dan 5 kilometer (=2,5 miljard autoritten).
Ik denk dat deze bijzondere, corona-gerelateerde luchtvaartbewegingen hierbij volledig in niet vallen, maar dat is geen reden hier de vliegmaatschappijen niet kritisch over te benaderen. Als er geen goede argumenten voor zijn, moet het iig niet gebeuren.