Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderdelenschaarste - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Onderdelenschaarste

Ik heb genoeg onderdelen hopelijk nu op voorraad, er een jaar opgewacht en later nog eens 3 maanden. Ik hoop nu tot mijn dood te kunnen fietsen en alleen nog maar af en toe wat banden te hoeven kopen.
Aha...jij hebt al die onderdelen :twisted:
Ik leef niet meer lang..
:shock:
Dat is geen leuke situatie voor je, fud0. Ik hoop dat je toch nog aardig wat banden mag verslijten.
Zelf heb ik daarnet maar een cassette besteld voor de voorraad. Dan heb ik in ieder geval al genoeg onderdelen in huis om het komende jaar door te komen, tenzij er iets kapot gaat natuurlijk, maar dan heb ik een reservefiets. Mijn eega's fiets zou qua maat ook nog een prima vervanger zijn, want ze gebruikt hem niet veel, maar die fiets heeft wel een mixte-frame en is knalrood... maar dat komt dus pas aan bod als alle twee mijn eigen fietsen onrepareerbaar zijn.
Hier maanden geleden een nieuwe riem besteld voor het geval dat er iets met de huidige gebeurt (heeft nu ruim 20k gelopen waarvan een groot deel onder flinke spanning (hellingen)) ... maar die is nog steeds niet binnen.

Hopen dat de huidige riem heel blijft, anders moet ik een andere fiets (goedkope van MP of zo) kopen om te kunnen blijven fietsen.
Speciale maat ofzo?
Shadow schreef:
di 21 dec, 2021 17:14
Speciale maat ofzo?
Standaard CDX 120t, was toentertijd nergens leverbaar.

[edit]: nu wel weer her en der zo te zien. Goed om te weten.

Had hem bij een dealer besteld om er "een band mee op te bouwen" maar vraag me af of dat wel zin heeft (heb ze wel nodig om uiteindelijk een tandwiel te vervangen).
Fedor schreef:
di 21 dec, 2021 17:15
Shadow schreef:
di 21 dec, 2021 17:14
Speciale maat ofzo?
Standaard CDX 120t, was toentertijd nergens leverbaar.
https://www.bike-components.de/en/Gates ... lt-p83795/
Fedor schreef:
di 21 dec, 2021 17:15
Had hem bij een dealer besteld om er "een band mee op te bouwen"
Blijkbaar was die behoefte niet wederzijds ;-)
Fedor schreef:
di 21 dec, 2021 17:15

Had hem bij een dealer besteld om er "een band mee op te bouwen" maar vraag me af of dat wel zin heeft (heb ze wel nodig om uiteindelijk een tandwiel te vervangen).
Lekke band? Klapband? ;) In het gereedschap investeren om het zelf te kunnen doen kan natuurlijk ook nog. (:

Fedor schreef:
di 21 dec, 2021 17:14

Hopen dat de huidige riem heel blijft, anders moet ik een andere fiets (goedkope van MP of zo) kopen om te kunnen blijven fietsen.
Een ketting erop zou ook nog kunnen ;)
keesswart schreef:
di 21 dec, 2021 17:31
Fedor schreef:
di 21 dec, 2021 17:15
Had hem bij een dealer besteld om er "een band mee op te bouwen"
Blijkbaar was die behoefte niet wederzijds ;-)
Lijkt er wel op :o . Vooralsnog zijn vrijwel alle ervaringen met dealers (zijnde geen Rohloffspecialist want die zaten/zitten niet in mijn omgeving) niet positief. verkeerde onderdelen, montageschade, geen kennis etc.

Maar goed, ik heb de bestellingen (riem, tandwiel) nu lopen (al maanden dus) dus dat ga ik nu ook niet stopzetten. Misschien ben ik te beschaafd voor dat soort dingen. Overigens is ook specialistisch gereedschap heel lang erg schaars geweest.
Ik heb een voorkeur voor een betrouwbare dealer, met verstand van de essentiële onderdelen van mijn fiets. Als deze op -pak 'm beet- 90km fietsen afstand zit (of binnen twee uur treinen), dan is dat maar zo.
Fedor schreef:
di 21 dec, 2021 18:11
Vooralsnog zijn vrijwel alle ervaringen met dealers (zijnde geen Rohloffspecialist want die zaten/zitten niet in mijn omgeving) niet positief. verkeerde onderdelen, montageschade, geen kennis etc.
Welkom in Zuid-Limburg.
Ik ben pas een gelukkige sleutelaar geworden toen na jaren zoeken naar een goede fietsenmaker de Dikke Roseversandcatalogus jaarlijks op de deurmat viel, en later natuurlijk met internet.
Bij Rose maar eens het mandje gevuld met wat nodig is om de aandrijflijn van mijn 3 x 9 Alivio fiets te vernieuwen.
Middenblad, ketting en cassette voor 48 euro (excl. verzendkosten). Alles op voorraad.
Bijna hetzelfde als wat ik in 2018 voor dezelfde fiets daar kocht. Alleen toen voor 38 euro.
En mijn favoriete remblokjes zijn weer te krijgen!
Het zadel dat ik wil hebben staat al maanden wisselend op levertijden van 8 tot 3 weken en niet meer voor de laagste prijs. Maar goed, die is elders wel voor de 'adviesprijs te krijgen.

Ik heb het gevoel dat je nu gelukkig mag zijn als je al een fijne fiets hebt met gemakkelijke vervangingsonderdelen.
Vandaag maar ff de fietsenmaker (de werkplaats dus) gebeld wat de status is van de bestellingen. Blijken ze alles al binnen te hebben. Ergens begin volgend jaar maar laten monteren. Dan is de fiets net wat meer geschikt (lichter verzet) om ook met bepakking de beklimmingen te pakken.
Afgelopen zomer wilde mijn zwager het meest gebruikte kettingblad op zijn fiets laten vervangen door de lokale fietsenboer waar hij een jaar eerder zijn – echt niet goedkope - fiets had gekocht: een vakantiefiets van een bekend merk, dat vaak gekocht wordt door gepensioneerden die nog grootse fietsplannen hebben. In de praktijk worden die fietsen dan vooral gebruikt om naar de tennisbaan of golfclub te rijden en staan ze na een x aantal jaren in bijna nieuwstaat weer te koop als mooi tweedehandsje.
Dit gaat niet op voor de fiets van mijn zwager, die vorig jaar – tussen de lockdowns door – het vakantiefietsen heeft ontdekt. Aan een fietsreparatiecursus is hij nog niet toegekomen, dus vroeg hij na zijn tweede fietsvakantie de dealer van zijn fiets om het meest gebruikte voorblad te vervangen, dat al aardig versleten was. Dat bleek niet te kunnen: de groothandel had zo’n voorblad van Shimano niet meer op voorraad en het kon wel een jaar duren voordat het weer leverbaar werd.
Uiteindelijk heb ik hem toen geholpen door bij een Duitse webwinkel een voorblad van TA met eenzelfde aantal tanden - en waarschijnlijk een betere kwaliteit - aan te schaffen, en dat op zijn fiets te zetten. Dat een dorpsfietsenmaker zoiets niet even kan regelen voor een goede klant, vind ik wel een beetje suf.

Een ander familielid van mij heeft zich als 55-plusser nog om laten scholen tot fietsenmaker, omdat hij als grafisch ontwerper de schoorsteen niet kon laten roken (hij is wel een talentvol ontwerper, maar geen assertief ondernemerstype), als pakketbezorger ging twijfelen aan de zin van het leven en altijd al een zwak had voor mooie oude fietsen. In zijn schuurtje staat al jaren een verzameling retrofietsen te wachten op renovatie. Na een dik jaar werken bij Swapfiets (dat zulke groeistuipen had, dat iedereen die een beetje kan sleutelen er werd aangenomen) en het halen van zijn fietsvakdiploma wilde hij graag aan de slag bij een fietsenwinkel in de stad waar hij woont. Een bemiddelingsbureau voor nuggers bracht hem in contact met lokale fietsenmakers die zaten te springen om personeel. Hij ging er vanuit dat dit bonafide bedrijven zouden zijn, maar dat viel tegen. Zonder noemenswaardige pauze moest hij elke werkdag van 7:45 uur tot 18:00 uur doorbuffelen, terwijl hij voor 8 werkuren betaald werd.
Ook de klanten werden niet al te serieus genomen. Als een klant iets nodig had dat niet in de winkel lag, moest hij die klant een slechter alternatief aanpraten dat ze wel op voorraad hadden. Wanneer er toch iets besteld moest worden, kon dat alleen via een groothandel met een zeer beperkt assortiment. Als een klant dan toch wat anders wilde, moest deze wijsgemaakt worden dat dit niet meer gemaakt werd of een mindere kwaliteit had.

Mijn familielid ging zich al snel afvragen waarom die klanten dan toch bleven komen. Gek genoeg waren zijn bazen best populair bij veel vaste klanten, die altijd moesten lachen om de flauwe grappen die gemaakt werden. Ook van het personeel werd verwacht dat er om elke grap van de baas (opvallend vaak over mensen met een kleurtje) werd gelachen. Het was natuurlijk niet de bedoeling dat je zelf een rake opmerking maakte.
Ook lieten die bazen mijn familielid merken dat ze hem als omgeschoolde 50-plusser best wel een loser vonden, die blij moest zijn dat hij een kans kreeg om te komen werken in de mooie winkel die zij zelf hadden opgebouwd; en dat ze eigenlijk liever een twintiger in dienst namen, die ze nog konden kneden. De tweede fietsenboer verwachtte zelfs dat mijn familielid eerst een hele maand onbetaald zou komen werken, voordat er sprake zou kunnen zijn van een tijdelijk contract.
Uiteindelijk is hij daar na die eerste maand maar weer vertrokken en heeft hij zijn geld gekregen door een jurist een pittige brief naar die fietsenmaker te laten sturen. Zo'n fietsenmaker kiest dan eieren voor zijn geld en probeert de volgende werkwillige die hij via het bemiddelingsbureau kan krijgen, opnieuw uit te buiten.

Inmiddels werkt mijn familielid voor een grote verhuurder van e-bikes, waar hij het binnen een jaar al tot teamleider heeft geschopt. Weliswaar aan de andere kant van zijn best wel grote stad en niet het soort fietsen waar hij een klik mee heeft, maar wel een bedrijf met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden.
keesswart schreef:
ma 27 dec, 2021 13:29
. Dat een dorpsfietsenmaker zoiets niet even kan regelen voor een goede klant, vind ik wel een beetje suf....
. Als een klant iets nodig had dat niet in de winkel lag,,... kon dat alleen via een groothandel met een zeer beperkt assortiment......
De markt voor fietsonderdelen is in handen van een beperkt aantal groothandels.
Geen fietsenmaker of webshop die rechtstreeks bij de fabrikant koopt.
Geen enkele fietsenmaker/webshop is bij elk van die groothandels aangesloten.
Geen groothandel die alle merken vertegenwoordigt.

Ik vind niet dat je van een winkel kan verwachten dat ze zich een hoop werk op de hals halen, en gaan zoeken bij andere groothandels dan waarmee ze een kontrakt hebben.

De winkels die zijn aangesloten bij Profile verkopen bijv geen TA omdat dat merk niet in het assortiment van de inkooporganisatie van Profile zit.
Dat zijn geen mooie verhalen, helaas zijn er boeven en prutsers in dit vak, maar er zijn ook goede en fijne werkgevers.

Het onderdelen bestellen verhaal is lastig,
ga je voor een klus waar 30 minuten staan een extra 30 minuten zoeken bij 7 leveranciers waar je zaken mee doet naar een onderdeel waar je 15 euro op kan verdienen en waar je er maar 1 per jaar voor nodig hebt en die je vind bij een leverancier waar je nooit wat besteld en dus 10 euro verzendkosten moet betalen?

En kan je dan de extra kosten doorberekenen naar de klant? of moet je maar 25 euro verlies pakken bij een uurloon van zeg 60 euro?
Mr. Z schreef:
ma 27 dec, 2021 18:43
Het onderdelen bestellen verhaal is lastig,
ga je voor een klus waar 30 minuten staan een extra 30 minuten zoeken
Dan moeten ze als branche moderniseren zodat ze een onderdeel sneller kunnen vinden dan een particulier met internet.