Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welk materiaal voor ondergoed? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Welk materiaal voor ondergoed?

Heb je indertijd wel zo'n Superfine gebruikt?

Zoals ik al eerder schreef: ik voelde toch ook wel iets kriebelen bij de "normale" Icebreakers, hoewel dit volgens sommige mensen maar inbeelding zou zijn.
Bij die Superfine- serie hebben ze echter het zachtste gedeelte van van het toch al zeer zachte merino-wol gebruikt, en ik voel daarmee dus werkelijk helemaal niets kriebelen.

Maar misschien zijn er wel mensen nòg gevoeliger dan ik...
:D

Vanaf woensdag is er sportondergoed bij de Aldi in de aanbieding: http://www.aldi.nl/OFFER_NL/OFFER_17/OFF18.HTM
Te goedkoop of is Odlo e.a. te duur? Iemand er al ervaring mee?
één of twee jaar geleden gekocht bij de Aldi: bedoelde hemdje, shirtje en onderbroek met zeem.
Alhoewel van nature zuinig (én groot Aldi/ Lidl fan) heb ik alles weggedaan! Weet niet meer waarom (verdrongen, baalde dan ook om dezelfde spullen weer tegentekomen in ad! :o ), maar vond het waardeloos spul. Voor mij typisch geval van goedkoop is duurkoop.

StevenW schreef:Technisch ondergoed bij warm weer lijkt mij ook niet nodig. Zweten doe je zowieso, evenals warm worden. Een technisch en peperduur shirt heeft in dergelijke omstandigheden geen meerwaarde.
Technisch gezien niet inderdaad.
StevenW schreef:Is het erg warm en zweet je veel, dan kan je datzelfde katoenen shirt in redelijk schoon water prima schoon spoelen, eventueel met behulp van een klein beetje zeep. Drogen doet het wel bij die temperaturen. Dus ook de droogtijd van materialen is niet meer relevant, lijkt mij.
Alleen het schoonwassen met al het stof op onverharde paden en wegen... Dat is, in mijn ervaring, supermakkelijk met kunststof shirts.
StevenW schreef:En voor zover ik weet, beschermt katoen zelfs beter tegen ZONLICHT dan andere materialen. Hebben jullie daar ook al eens over nagedacht?

Een katoenen shirt is overigens vrijwel overal ter wereld te koop en kost je doorgaans geen kloot.
FOUT! Nat katoen laat juist uv straling door bij de nete. De hoeveelheid infraroodstraling en zichtbaar licht durf ik niet te zeggen, maar ik denk dat dat ongeveer gelijk ligt aan een kunststof shirt.
Een kunststof shirt behoud ook nog z'n uv werende kwaliteiten als het nat is. En goede kunststof shirts bieden tegenwoordig minimaal een SPF 20+, soms zelfs 30. Droog katoen biedt een SPF van 10...
StevenW schreef:Mijn conclusie: is het (erg) warm, draag dan een katoenen shirt! :)
Mijn conclusie: iedereen moet doen wat hij of zij wil doen, maar ik kies voor een kunststof shirt, op basis van voorgenoemde argumenten.

Hey Robertjan,

Ik begrijp je motivatie. Ik neem ook een technisch shirtje mee. Mocht ik alsnog behoefte hebben aan katoen, dan kan dat altijd nog. Katoen T-shirtjes zijn immers overal wel te koop.

Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Steven

Wat betreft dat UV-gebeuren is verder ook de kleur van de stof nog belangrijk! Donkere stof absorbeert het (UV-)licht (en dus ook de warmte), en lichte stoffen laten het meer door.
Nu moet ik zeggen dat ik werkelijk nog nooit problemen heb gehad met verbranding onder mijn kleren.... Voor het zover zou zijn, zouden de onbedekte stukken van mijn lijf al verbrand zijn, vrees ik. Na een dag lang rondfietsen onder de zon in Spanje, in mijn katoenen t-shirtje, ook echt geen tekenen van verkleuring ònder dat hemdje hoor! :D

Ultieme geurtest: Mirjam fietst minstens twee uur per dag op haar racefiets naar haar werk. En dan in de weekeinden ook nog eens wat kilometers. Zij droeg een Icebreaker Merinoshirt. Na drie maanden (!) begon hij te echt flink stinken. Toen gewassen, maar haar zweetgeur ging er niet meer uit. O.K. niet zo'n symphatieke test, maar wij waren gewoon benieuwd of die geur er na zeer langdurig gebruik er nog uit zou gaan.

Conclusie na pakweg 180 uur zweten krijg je de geur er niet meer uit :lol:

(Eigenlijk is dit net zo flauw als dit ik bewust stukjes glas in een 'lekvrije' Marathon Supreme laat zitten, om te kijken hoe lang het duurt voordat hij toch lek gaat)

Dan ben ik nu wel benieuwd naar deze "flauwe" test: 180 uur zweten in een polyester (of nog erger: nylon!) hemd.... Ik ga 'em in elk geval niet uitvoeren, maar ik zou wel benieuwd zijn naar de verschijnselen (spontane mosgroei, flauwvallende medefietsers, composterende verschijnselen? :D ).

Een tante van me heeft ooit in een ziekenhuis een zwerver moeten verplegen die werd binnen gebracht. Bij het uitkleden moest ze het hemd letterlijk losweken van de huid, en toen het eenmaal uit was kon ze het op de grond neerzetten... :shock: :x :oops:

Spironski schreef:Een tante van me heeft ooit in een ziekenhuis een zwerver moeten verplegen die werd binnen gebracht.

Ach ja, geestverwanten.... :) :?

Polartec PowerDry. Wat is jullie ervaring hiermee? Haglofs gebruikt het ook.

Powerdry komt erg goed uit de testen...

Testten ze dan alleen Powerdry of hebben ze een vergelijkende test gedaan met concurrerende materialen zoals die van Odlo en merinowol?
mikefiets schreef:één of twee jaar geleden gekocht bij de Aldi: bedoelde hemdje, shirtje en onderbroek met zeem.
Alhoewel van nature zuinig (én groot Aldi/ Lidl fan) heb ik alles weggedaan! Weet niet meer waarom (verdrongen, baalde dan ook om dezelfde spullen weer tegentekomen in ad! :o ), maar vond het waardeloos spul. Voor mij typisch geval van goedkoop is duurkoop.
Ik heb geen ervaring met het sportondergoed van de Aldi/Lidl. Wel heb ik ervaring met de loopshirts met zilverdraad van de Aldi. Tevens heb ik een loopshirt van Berghaus. De laatste begint al te stinken terwijl de shirts van de Aldi netjes geurvrij blijven.
(overigens: ik heb loopshirts en geen fietsshirts omdat de rugzakken op een ligfiets eerder ongemak opleveren dan gemak)

Qua ondergoed: hemden draag ik nooit.

Aan m'n bovenlijf heb ik eerst zo'n loopshirt (met zilverdraad) van de Aldi. In de warmere maanden is dat voor mij voldoende (ik heb een velomobiel (ook wel raketfiets/rijdende banaan/sigaar)). Als het kouder wordt, komt daar nog een Odlo trui overheen.
Onderbroeken:
Voordat ik ging fietsen, droeg ik katoenen ondergoed. Dat was dikke ellende; vochtophopingen in het ondergoed waarbij het materiaal enorm ging irriteren in m'n liezen (lees: vuurrode schrale pijnlijke plekken).
Tegenwoordig draag ik synthetisch materiaal; naadloze/seamless boxers. Eerst een paar van het duitse merk Mey. Die verkoopt ze niet meer dus verder op zoek gegaan. Löffner heeft ze ook maar dan met een redelijk aandeel katoen erin. Verder is de kleinste maat daarvan voor mij nog wat aan de ruime kant. Ook heb ik ze van Fila maar die zijn te dun/slap van materiaal. Nu heb ik bij de Kruidvat ook van die boxers voor bar weinig geld.

Kortom:
onderbroeken: synthetisch (polynogwattes met lycra) seamless boxer voor een paar euro
bovenkleding: als eerste laag een Aldi loopshirt met zilverdraad voor een eurootje of 8

@StevenW: Op Pad heeft een tijd geleden een test gedaan met verschillende shirtjes gemaakt van verschillend materiaal. Powerdry kwam daar vrij gunstig uit, het droogde met name zeer snel. Maar ook in andere artikelen en op andere fora heb ik gunstige dingen gelezen over Powerdry. Häglofs is overigens één van de merken die het gebruikt.
Odlo werkt ook wel goed, kan heet gewassen worden en is over het algemeen iets goedkoper. Ik heb ook twee shirtjes met zo'n aandeel zilver er in verwerkt (Odlo Effect) en daar ben ik tevreden over.
Merino wol: zie eerdere postings. Drogen gaat iets minder snel, maar het blijft wel comfortabel aanvoelen (140gr.) , groot voordeel is dat het veel minder snel stinkt.

Wat ik me nu steeds afvraag is wat draag je nu onder de fietsbroek?
Ik heb namelijk gehoord van helemaal niets maar ik weet niet of dit waar is.

Ik ben nog maar een beginende fietser, dus ik weet hier niets van af.

Klopt, de bedoeling is dat je met je blote ..... op het zeem zit.

hs schreef:Wat ik me nu steeds afvraag is wat draag je nu onder de fietsbroek?
Niks, een fietsbroek met zeem is bedoeld voor demping en het tegengaan van schuren op het zadel. Beide werkingen worden verminderd als je er iets onder draagt. In zekere zin ook als je er iets over draagt trouwens.

Ik gebruik zelf polypro (in NL is het vaak PE denk ik) en merino (geen icebreaker).
Voordeel van beide materialen is dat ze blijven isoleren als je nat wordt.
Merino is behoorlijk warm, polypro minder.
Merino pluist sneller (bij bv dragen van een rugzak).
Merino is flexibeler.
Polypro droogt zichtbaar sneller.
Polypro is schrikbarend veel goedkoper.

Hier ergens werd ook al een keer de Aldi aangehaald en afgebrand. Ik heb er ook ééntje van de aldi (PE) en ik vindt dat hij maar minimaal minder presteert dan mij polypro die net zo is als mijn odlo. Mijn mening over Odlo is dan ook (Häglofs e.d. geen ervaring mee) dat je veel betaal voor een fancy uiterlijk, het ontbreken van lipjes met de wasvoorschriften en naden, maar functioneel is hij niet minder dan een Poly-'iets' van EUR 15. Uiteraard zullen er mensen zijn die een hekel hebben aan naden in een (zweet)shirt, net als dat sommigen Merino vinden kriebelen en anderen niet.

Ik vindt die verlengde rugpanden trouwens juist ideaal. Bij mij moet een shirt strak zitten. Ik heb geen last van naden, maar wel een hekel aan geklapper. Dus koop mijn fietsshirts altijd een paar maatjes kleiner, maar ze moeten altijd over je rug/zij lopen want anders koelt je middel te veel af. Daarom draag ik dus bij hitte ook een poly-'iets', als ik gewoon katoen koop in een paar maatjes kleiner lijk ik wel een buik danseres :)
Uit ervaring kan ik grofweg de volgende tweedeling onderscheiden:

Odlo e.d. houd me grotendeels droog, tenzij ik ga "sporten". Eigenlijk was het ooit bedoeld als sportondergoed om je droog te houden, maar voor mij voor dat doeleinde dus niet geschikt.
Patagonia Lightweight, Polartec PowerDry (o.a. Haglofs en tegenwoordig ook bijv. Craft), en bijv. VAUDE ondergoed houden me bij sportieve inspanningen wel goed droog. Hiermee heb ik ook zeer goede ervaringen met droogtijden na wassen. Patagonia zit echter wat verder van de huid, terwijl andere merken de shirts juist aansluitend op de huid ontwerpen. Dit is iets efficiënter.
Allen is dit van polyester.

Kennissen van me hebben merinowol aangehad. Na het wassen droogde dit veel te langzaam voor gebruik op een kampeertocht. Voor dagtochten en tochten met "warme" overnachting wel geschikt om tussendoor te kunnen wassen. Geen kriebels, wel een groot comfort, en een groot gat in het budget :wink:.

Hallo allemaal.

Mijn ervaringen met ondergoed op de fiets zijn de volgende:
Eerst (in mijn jonge jaren) katoen en zweethemdjes, niet direct mijn favoriete spul. Bij (veel) zweten altijd een kletsnatte rug. Vooral bij de cooling-down een zeer onaangenaam plakkerig gevoel.
Ik ging en ga met de fiets naar het werk en in die tijd was de werkdag niet lang genoeg :lol: om de katoen enigermate droog te krijgen.
Dus 's avond maar weer klam ondergoed aantrekken in een klein keukentje. Ja, ja die goeie oude tijd.
Later overgestapt op kunststof.
Nu gebruik ik als ondergoed een Nike running shirt. Dit shirt, is mijn ervaring, is zeer geschikt voor op de fiets. Het shirt is gemaakt voor hardlopers en die willen ook wel eens zweten.
Daarover, indien nodg, een kunststof shirt van diverse merken o.a Fjallraven en North Face. Perfect spul.
Bij koude en/of natte omstandigheden een fleecevest of regenjack.
Nadeel (vooral in combinatie met een "ademend" regenjack) is dat ik dan wel stink als een geitenbok. Vooral bij het omkleden op het werk is er een duidelijke odeur aanwezig in de doche- c.q. omkleedruimte. Niet aleen van mij, mijn fietsende collegae, kunnen er ook wat van. :shock:

Tevens wordt het Nike shirt gebruikt als gewoon fietshemd.

Op vakantie is het wassen van deze kleding erg eenvoudig.
's Morgens wassen en na een uurtje is het spul meestal droog
Voor mij dus geen katoen of wol maar kunststof.

Ger