door
Leon » vr 10 dec, 2021 10:28
Jurr schreef: ↑vr 10 dec, 2021 09:52
Bij sommige mensen kunnen fietsen best een aparte combinatie van onderdelen worden.
Ik kan me bij een Santos best wat dingen voorstellen die ik anders zou willen. Santos biedt die keuzes vaak niet af-fabriek. Maakt dat iedere zelf samengestelde fiets een knutselfiets? De term klinkt niet erg positief, maar ik ben wel benieuwd wat je ermee bedoelt.
Natuurlijk is mijn VSF een enorme knutselfiets. Technisch is er ook geen bezwaar tegen, mist het allemaal goed gekozen en gemonteerd wordt.
Maar bij die mits begint het. Een topmerkfiets koop en betaal je niet alleen voor de toponderdelen, de mooie lak of het prestigieuze logo maar wat mij betreft in de eerste plaats omdat ze goed fietsen, betrouwbaar zijn en dat de leverancier en fabrikant je dat ook garanderen, wat niet alleen betekent dat ze je helpen als het fout gaat, maar ook dat het daadwerkelijk niet vaak fout gaat. Dat hangt niet alleen van frame en onderdelen af, maar ook van de montage. Het is niet voor niets dat Koga lang geleden al reclame maakte met het feit dat elke Koga door één specialist in elkaar was gezet.
Met die dingen gaat de knutselfiets de mist in. Wie is dat die de onderdelen heeft gekozen? Met welke mate van vakmanschap heeft hij (meestal hij) dat gedaan? Hoeveel fietsen van die afmontage zijn er getest om zeker te weten of alleen ook lekker binnen de specificaties past, werkt en geen problemen veroorzaakt? Wat kun je als gebruiker doen als het toch niet zo goed gaat met die fiets?
Bij mijn VSF nam ik het risico. Dat viel nogal mee met de opruimingsprijs van 600 euro.
En inderdaad zou ik heel wat minder betalen voor een Surly die door een onbekende hobbyist is opgebouwd dan voor een die door iemand als Marten Gerritsen is samengesteld en opgebouwd.
Jurr: +1
Gaat het om de kosten, dan moet je ook een inschatting kunnen maken wat het kost om de fiets op order te maken, naar wens voor jou en gedurende de kostende jaren te onderhouden. Dat moet je bij de aanschafprijs optellen want van een tweedehands fiets kun je niet verwachten dat je de komensde paar jaar maar weinig geld kwijt bent aan onderhoud. Sterker: mensen verkopen fietsen (en auto's) liefst vlak voor of een tijdje voordat er belangrijke zaken aan onderhoud toe zijn.
De keuze derailleur of Rohloff is ook wel een principiële.