Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hulp bij aanschaf - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Hulp bij aanschaf

152 berichten
Van wat ik kon zien redelijk origineel met lx setje...
Ik vraag nog extra na bij de santos. De gudereit vragen ze nu 825 voor, met servicebeurt

Santos meneer zegt niet geknuseld, heeft hem 2e hands gekocht in 2021, heeft de bon.
Bij haisselbikes weten ze niet hoe oud de gudereit is, is een inruilfiets
Daar staat ook nog een idworx fiets.
Kijken kan nooit kwaad :D
Ze mogen bij dat bedrijf wel een cursus foto's maken nemen.
Maar goed.
Als ik het goed zie is de gudereit uit ongeveer 2007.
Dat zou betekenen dat er eigenlijk nog een sticker van rohloff op de naaf moet zitten waar ook het serienummer op staat. Heel soms wordt deze verwijderd om het er "nieuwer" uit te laten zien. Wat je dus even moet kijken is of er een serienummer op de rohloffnaaf staat.

Als je het serienummer weet dan kan je op deze site vaststellen van welk jaar hij ongeveer is

https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... aren-heen/

Ik denk trouwens dat 50 cm veel te klein is voor je. Zeker met het stuur wat er nu op zit kom je denk te krap te zitten. Je hebt ook vlindersturen de andere kant op. Dat geeft meer ruimte. Maar kijken kan nooit kwaad natuurlijk :)
M276 schreef:
do 09 dec, 2021 18:20
Ze mogen bij dat bedrijf wel een cursus foto's maken nemen.
Als fotomakers aan de foto's te zien te lui zijn om door de knieën te gaan baat dat niet. "Hij staat er toch op?"
M276 schreef:
do 09 dec, 2021 18:20
Ze mogen bij dat bedrijf wel een cursus foto's maken nemen.
Maar goed.
Als ik het goed zie is de gudereit uit ongeveer 2007.
Dat zou betekenen dat er eigenlijk nog een sticker van rohloff op de naaf moet zitten waar ook het serienummer op staat. Heel soms wordt deze verwijderd om het er "nieuwer" uit te laten zien. Wat je dus even moet kijken is of er een serienummer op de rohloffnaaf staat.

Als je het serienummer weet dan kan je op deze site vaststellen van welk jaar hij ongeveer is

https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... aren-heen/

Ik denk trouwens dat 50 cm veel te klein is voor je. Zeker met het stuur wat er nu op zit kom je denk te krap te zitten. Je hebt ook vlindersturen de andere kant op. Dat geeft meer ruimte. Maar kijken kan nooit kwaad natuurlijk :)
ik twijfelde dus ook van 50 cm....dat stuur gaat er zowiezo af..ik heb een recht stuur met bar ends en die vind ik fijn fietsen dus die zou er op komen dan....
Jojosje schreef:
do 09 dec, 2021 20:35
M276 schreef:
do 09 dec, 2021 18:20
Ze mogen bij dat bedrijf wel een cursus foto's maken nemen.
Maar goed.
Als ik het goed zie is de gudereit uit ongeveer 2007.
Dat zou betekenen dat er eigenlijk nog een sticker van rohloff op de naaf moet zitten waar ook het serienummer op staat. Heel soms wordt deze verwijderd om het er "nieuwer" uit te laten zien. Wat je dus even moet kijken is of er een serienummer op de rohloffnaaf staat.

Als je het serienummer weet dan kan je op deze site vaststellen van welk jaar hij ongeveer is

https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... aren-heen/

Ik denk trouwens dat 50 cm veel te klein is voor je. Zeker met het stuur wat er nu op zit kom je denk te krap te zitten. Je hebt ook vlindersturen de andere kant op. Dat geeft meer ruimte. Maar kijken kan nooit kwaad natuurlijk :)
ik twijfelde dus ook van 50 cm....dat stuur gaat er zowiezo af..ik heb een recht stuur met bar ends en die vind ik fijn fietsen dus die zou er op komen dan....
De lengte is veel belangrijker, laatst stond er een mooie VSF te koop, frame hoogte 50cm, zou je te klein vinden, maar de lengte was 60cm, da's te veel voor jou. ik zal eens kijken of ik een geometrie tabel van Gudereit kan vinden.
Geen tabel maar ons eigen forum had er reeds een draadje over in 2007;

viewtopic.php?f=8&t=5751

Ik schat zo in dat de lengte iets minder is als VSF, maar volgens Mastbergen destijds zijn er 48 en 53cm modellen geweest, grote kans dus dat de fiets die hier te koop staat één van die maten is, maar verkeerd gemeten is door de verkoper.
Shadow schreef:
do 09 dec, 2021 21:26
Geen tabel maar ons eigen forum had er reeds een draadje over in 2007;

viewtopic.php?f=8&t=5751

Ik schat zo in dat de lengte iets minder is als VSF, maar volgens Mastbergen destijds zijn er 48 en 53cm modellen geweest, grote kans dus dat de fiets die hier te koop staat één van die maten is, maar verkeerd gemeten is door de verkoper.
dan zou het te hopen zijn dat het een 53 minimaal is..dan zou het hopelijk goed zijn...
Ik duim voor je, maar zoals gezegd, de lengte is belangrijker...de zadelpen overbrugt die paar cm wel.
Thanks voor alle informatie.

Welke zou jullie voorkeur hebben qua kwaliteit?
Ik moet echt dwars Nederland door om te gaan kijken, dus ga graag eerst bij de beste kijken. Qua prijs is de santos goedkoper, gudereit heeft rohloff...
Leon schreef:
do 09 dec, 2021 16:25
Bij die Santos is het interessant om te weten of die fiets origineel zo was of of het om een knutselfiets gaat die iemand zelf heeft samengesteld.
Als hij origineel zo was prima. Beoordeel de fiets dan op de staat ervan en minder op de leeftijd in jaren.
Knutselfiets laten staan.
Bij sommige mensen kunnen fietsen best een aparte combinatie van onderdelen worden.

Ik kan me bij een Santos best wat dingen voorstellen die ik anders zou willen. Santos biedt die keuzes vaak niet af-fabriek. Maakt dat iedere zelf samengestelde fiets een knutselfiets? De term klinkt niet erg positief, maar ik ben wel benieuwd wat je ermee bedoelt.

Jij maakt ook je eigen keuzes, zoals zovelen hier. Is jouw VSF een knutselfiets omdat je daar liever geen naafdynamo en spatborden op hebt? En wat als iemand die dingen dan toevoegt bij een fiets die dat juist niet heeft?

En als je een los Surly frame koopt en opbouwt naar eigen inzicht of die van een fietsenwinkel, is het dan per definitie een knutselfiets die je altijd moet laten staan als iemand die tweedehands aanbiedt?
Jojosje schreef:
vr 10 dec, 2021 09:29
Welke zou jullie voorkeur hebben qua kwaliteit?
Ik moet echt dwars Nederland door om te gaan kijken, dus ga graag eerst bij de beste kijken.
Het blijven maar een paar pixels aan foto's en een stukje tekst. Gebruikte fietsen kun je pas daadwerkelijk beoordelen als je ernaast staat. Allemaal dingen al eerder gezegd zijn in dit topic, op pagina 1 zelfs al. En dan is er nog steeds een risico, misschien heb je wel iets niet gezien, misschien zijn er wel mankementen die zich later pas laten zien?

Na zoveel maanden twijfel sinds de start van dit topic vraag ik me af of een tweedehands fiets überhaupt wel wat is voor iemand die er zoveel over twijfelt. Zoveel op het oog prima fietsen die in dit topic voorbij zijn gekomen en ze zijn het allemaal al maandenlang niet geworden. Zoveel meningen op een forum met zoveel richtingen waar je naartoe kunt. Levert dat niet juist nog meer twijfel op?

Ik vraag me af of je misschien niet beter een nieuwe kunt kopen, bij een fietsenwinkel in de buurt. Dan kun je je huidige en alle mogelijke toekomstige twijfels daar neerleggen. Zeker binnen de tijd die dan onder de garantie valt. Voordeel is wel dat hoe langer er getwijfeld wordt, des te meer tijd er is om door te sparen.
Jurr schreef:
vr 10 dec, 2021 09:52
Bij sommige mensen kunnen fietsen best een aparte combinatie van onderdelen worden.
Ik kan me bij een Santos best wat dingen voorstellen die ik anders zou willen. Santos biedt die keuzes vaak niet af-fabriek. Maakt dat iedere zelf samengestelde fiets een knutselfiets? De term klinkt niet erg positief, maar ik ben wel benieuwd wat je ermee bedoelt.
Natuurlijk is mijn VSF een enorme knutselfiets. Technisch is er ook geen bezwaar tegen, mist het allemaal goed gekozen en gemonteerd wordt.
Maar bij die mits begint het. Een topmerkfiets koop en betaal je niet alleen voor de toponderdelen, de mooie lak of het prestigieuze logo maar wat mij betreft in de eerste plaats omdat ze goed fietsen, betrouwbaar zijn en dat de leverancier en fabrikant je dat ook garanderen, wat niet alleen betekent dat ze je helpen als het fout gaat, maar ook dat het daadwerkelijk niet vaak fout gaat. Dat hangt niet alleen van frame en onderdelen af, maar ook van de montage. Het is niet voor niets dat Koga lang geleden al reclame maakte met het feit dat elke Koga door één specialist in elkaar was gezet.
Met die dingen gaat de knutselfiets de mist in. Wie is dat die de onderdelen heeft gekozen? Met welke mate van vakmanschap heeft hij (meestal hij) dat gedaan? Hoeveel fietsen van die afmontage zijn er getest om zeker te weten of alleen ook lekker binnen de specificaties past, werkt en geen problemen veroorzaakt? Wat kun je als gebruiker doen als het toch niet zo goed gaat met die fiets?
Bij mijn VSF nam ik het risico. Dat viel nogal mee met de opruimingsprijs van 600 euro.
En inderdaad zou ik heel wat minder betalen voor een Surly die door een onbekende hobbyist is opgebouwd dan voor een die door iemand als Marten Gerritsen is samengesteld en opgebouwd.

Jurr: +1
Gaat het om de kosten, dan moet je ook een inschatting kunnen maken wat het kost om de fiets op order te maken, naar wens voor jou en gedurende de kostende jaren te onderhouden. Dat moet je bij de aanschafprijs optellen want van een tweedehands fiets kun je niet verwachten dat je de komensde paar jaar maar weinig geld kwijt bent aan onderhoud. Sterker: mensen verkopen fietsen (en auto's) liefst vlak voor of een tijdje voordat er belangrijke zaken aan onderhoud toe zijn.
De keuze derailleur of Rohloff is ook wel een principiële.
Ik heb alles gelezen en twijfel komt niet alleen door mij maar ook.zo veel meningen, ideen , adviezen etc..en daar is dit forum ook voor. Ik heb helemaal geen verstand van fietsen en wil een goede keuze maken. Ik weet dat ik bij een 2e hands fiets extra kosten kan krijgen, ik heb een beperkt budget, voor een nieuwe moet ik echt dieper in de buidel tasten en lang sparen. Dat kan, maar word dan wel echt lange termijn werk. Als ik ga kijken ben ik inijn eentje en met alle tips probeer ik echt wel op te letten. Liefst zou ik inderdaad zo een winkel binnenstappen en zeggen doe mij die maar...
Ik denk dat ik maar even een stap terug doe..en eerst maar een cursus vakantiefietsen ga doen...thsnks voor de tips, ik heb er echt wel veel vzn geleerd !! 😀
Dan zijn we terug bij af en ga ik terug naar mijn basistip want 900 euro blijk je wel te hebben: koop voor dat geld een nieuwe VSF T50 of T100 met 24 of 27 versnellingen. Dan heb je een nieuwe fiets waar je vrijwel direct mee weg kunt, die goed werkt, waar voldoende versnellingen op zitten voor een fietsvakantie, die stabiel rijdt met bagage, waar garantie op zit, die ongecompliceerd is, die tweedehands redelijk waardevast is en vooral: waar garantie op zit.
Net als bij elke fiets moet je er van uitgaan dat je er zelf een zadel naar wens bij moet kopen, of het overnemen van je oude fiets.
Bevalt die fiets niet dan verkoop je hem over één of twee jaar en heb je bepaald geen enorm verlies.
De cursus fietsonderhoud is altijd een goede investering.
Hi @Jojosje
Ik sluit me aan bij wat Leon schrijft.
Ga wel uitgebreid proef fietsen om te kijken of de fiets je niet alleen past maar dat jij ook goed op de fiets past.

Voor dat passen is vaak een wat langere rit nodig (>uur op z'n minst) zodat je weet waar de pijnjes optreden.
Ook afstelling luistert heel nauw.
Ik stel nog regelmatig stuur en zadel bij, afhankelijk van mijn mate van getraind zijn.
@Jojosje wat is eigenlijk je woonplaats? Misschien kunnen we met je meekijken.
Ik woon.jn almere. Ik ga de vsf opzoeken en bekijken.
Dit is hem geworden. Van een kennis overgenomen. Zou ik er nig wat dingen aan moeten of kunnen veranderen? Mijn eigen stuur en zadel komen er nog op. Deze heeft geen naafdynamo en gewone rem...( ben er blij mee hoor !!)
20220116_122741.jpg
20220116_151302.jpg