door
loknor » vr 08 okt, 2021 11:27
hoogframe schreef: ↑vr 08 okt, 2021 10:51
het zijn prima naven, maar er is wel een grens aan hoe zwaar je ze kunt belasten, denk ik: met een voorblad van rond de 20 en dan met aardig wat gewicht en dan dat als bergverzet gebruiken... denk aan wat dat voor krachten en momenten in de naaf oplevert!
nou rij je niet vaak en veel bergop en vooral op het gewone voorblad van rond de 40 tanden, maar toch.
zegt de fabrikant iets over het verzet?
Ja, er zal ongetwijfeld wel een grens zijn, maar ik ben er zelf nog niet tegenaan gelopen en we hebben toch wel ons best gedaan. Wij hebben ze met kinderkar (twee zitter) en een Yamaha middenmotor gebruikt. Als je dan op een talud staat om de provinciale weg over te steken trek je hem echt wel vol. Nou zal ik dan zeker niet gaan schakelen (een leuk experiment voor iemand met tijd en financien^^), ik denk niet dat dat een goed idee is
Het is voor de rest alleen een naaf die bruikbaar is in NW-Europa (Noord Duitse vlakte en Denemarken zal geen probleem zijn) en zelfs dan zou ik voor een vakantie een derrie pakken. Maar in 2004 ook een Nederlands stel nabij Lubeck tegengekomen op Gazelle stadsfietsen (voordat daar een misverstand over is; dat is de pre-ebike tijd), ongetwijfeld met een Shimano 7 of 8 en een kinderkar erachter, ze hadden er duidelijk lol in.
Dus als iemand me vraagt "Kan ik op mijn Gazelle Grenoble" op fietsvakantie zeg ik geen nee, maar geef wel aan dat ze het bij Nederland/Noord Duitsland en Denemarken moeten houden.
En of het prima naven zijn; qua levensduur zeker, qua schakelen en stappen? Het is een voldoendetje
Het is die combi van levensduur en prijs die maakt dat er weinig echte alternatieven zijn voor een fietsenrek-fiets (aka een fiets waar mensen lomp mee omgaan omdat ze hun fiets erbij of eruit willen prakken).