door
joukon » wo 10 nov, 2021 09:14
Edwin* schreef: ↑di 09 nov, 2021 21:06
Youkon schreef;
Moet ik hieruit concluderen dat je bepaalde vormen van protest afwijst.
Edwin schreef;
Nee, je moet me geen woorden in de mond leggen. Wat ik zeg is dat als je met één vinger naar een ander wijst, de andere drie vingers naar jezelf wijzen. Dat geldt voor iedereen, voor mij, voor jou en ook voor de demonstranten.
Wat ik ook zeg is dat als je (als demonstrant) ergens tegen bent en geen oplossing aandraagt je alleen maar hoopt dat je de ander aan het denken zet, zonder zelf wat te doen (oplossing aandragen). Zo gaat Leon er vanuit dat de mensen uit zijn verhaaltje stoppen met het groter maken van het gat in de dijk en kijkt hij toe of dat gebeurt.
joukon schreef: ↑
di 09 nov, 2021 18:07
Moet ik hieruit concluderen dat je bepaalde vormen van protest afwijst.
Ja, want…. zo kan het ook:
https://www.nu.nl/289997/video/tuvaluaa ... t-zee.html
Je stelt dat als je naar de ander wijst er 3 vingers naar jezelf wijzen.
Daar wil ik dan toch wel wat over zeggen.
Klimaatkwaad en milieuvervuiling is een verantwoordelijkheid van degene die hiervan bezitter is. Die een monopolie op fossiele brandstoffen bezit door miljarden erin te investeren. Wereldwijd zijn slechts een honderdtal bedrijven verantwoordelijk voor de uitstoot van 71% van alle CO2-uitstoot.
Hoe kunnen we braaf minder vliegen, korter douchen en elektrisch rijden terwijl de staat vrolijk fossiele brandstoffen subsidieert met 7,8 miljard euro per jaar?
Het individualiseren van klimaat- en milieu schuld komen de groot gebruikers wel erg gelegen.
Klimaat- en milieuproblemen zijn verdelingsvraagstukken. Wie genereert de rommel? Wie draagt hiervan de kosten? Een zeer kleine groep grootvervuilers viert feest en de dragers van de lasten zijn hiervan buiten gesloten. De gevolgen van milieuvervuiling wordt disproportioneel gedragen door hen die weinig te maken hebben met creëren ervan.
Demonstreer vooral door en kom met actie.
Laat het Kabinet, de bedrijfstop en aandeelhouders nerveus worden van een veranderde publieke opinie, een belastingstelsel waarbij de grootvervuiler betaalt. Klimaatgerichte rechtszaken zijn nodig tegen de staat en bedrijfsleven. Zoals dus ook gebeurt.
De gele hesjes de straat op.
Ik wil best op mijn geweten hebben dat er geweldloos acties- en demonstraties plaats vinden.
Naschrift; wel ben ik van mening dat een fietsforum niet de meest geschikte plek is hiervoor. Of dit topic moet naar kletspraat verhuizen.