Nee dit zitten op 12x100mm vooraan en 12x142mm achteraan (wat eigenlijk gewoon een 135mm naaf is met andere doppen die 3,5mm in het frame vallen). Achteraan zou men niet breder kunnen gaan omdat de road versnellingsgroepen een smallere kettinglijn hebben dan MTB groepen. Ik zeg "zou", omdat die kettinglijn toch niet zo belangrijk is, Shimano heeft zonder problemen de GRX-groepen op de markt gebracht, en bij die groepen staan de voorste kettingbladen 2,5mm verder naar buiten. En bij de overstap van velgremmen naar schijfremmen zijn de naven achteraan 5mm gegroeid (van 130mm naar 135mm/142mm) waardoor de cassette achteraan 2,5mm naar buiten kwam, en daar heeft ook niemand over gekraaid.
Volgens mij wordt er echt een 12mm steekas bedoeld want anders moeten die ranke voorvorken te dik uitgevoerd worden...
Enfin, je kunt de zaken niet veranderen, maar nu overstappen naar boost lijkt wel een cynische money grab om wielsets obsolete te maken, en de mensen weer op kosten te jagen.
Peter Verdone is heel uitgesproken hierin: 100×12 should never have existed, over hoe een wiel met schijfrem minder zijdelings stabiliteit heeft dan een normaal velgrem wiel en men dus vanaf het begin de naaf had moeten verbreden. Ik zie niet in waarom wat hij schrijft niet op het achterwiel van toepassing zou zijn.