Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Waar ben je bang voor, jij denkt dat ik eens soort zeloot ben? Ik kijk gewoon naar de eigenschappen en die combineer ik met ruime dagelijkse ervaring met beide systemen.
Discussies ja, maar ontevreden gebruikers? Zelden of nooit. Zijn schijfremmen perfect? Nope. Maar ze zijn op vrijwel elk gebied beter dan een Magura velgrem. Een gewone V-brake heeft als (groot) voordeel dat je hem zelf kan oplappen onderweg, maar het gaat hier om twee hydraulische systemen.
Ik ben toch benieuwd welke argumenten je zou hebben.
Dit forum gaat niet over pro's.
Dat is niet zozeer een voordeel als wel een absolute voorwaarde inherent aan het systeem. Geen enkel systeem wat voor z’n normale werking al zó essentieel afhankelijk is van goed onderhoud en afstelling.
Volgens mij klopt die vergelijking niet helemaal (corrigeer me als ik het mis heb, van fotografie weet ik niks): bedoeld wordt het gekozen systeem, niet zozeer de kwaliteit ervan binnen zo'n systeem. Wat zijn de voor/nadelen van velg/schijfremmen, wat zijn de voor/nadelen van analoog/digitaal fotografie.Leon schreef: ↑vr 10 sep, 2021 09:34Dit forum gaat niet over pro's.
Pro fotografen gebruiken ook ander spul dan gewone mensen, en dat betekent niet dat hun spullen alleen maar voordelen hebben. Hetzelfde geldt voor automobilisten en vrijwel alle andere vakgebieden.
Wat het beste is, is dus afhankelijk van je gebruiksdoel.
Het erbij halen van profs is natuurlijk niet echt handig, maar juist als je naar het gebruiksdoel kijkt kom je uit op : Betrouwbaar en gecontroleerd hard remmen.
Tsja, heb jij een crankentrekker en kogels mee? Falende remmen gebeurd (gelukkig) zelden. Ook met Magura heb ik ondanks alle ellende eigenlijk maar één (potentieel catastrofaal incident (namelijk deze hendel waar spontaan de druk wegvalt)wat echt uit het niets komt. De meeste hendels van Magura deterioreerden gewoon langzaam maar zeker, al bleven ze het wel doen (ik zal een filmpje posten van de hendels op de fiets van mijn vrouw als voorbeeld).Grandonneur schreef: ↑vr 10 sep, 2021 09:38Dat is niet zozeer een voordeel als wel een absolute voorwaarde inherent aan het systeem. Geen enkel systeem wat voor z’n normale werking al zó essentieel afhankelijk is van goed onderhoud en afstelling.
Rijden de profs hun wedstrijden met e-fietsen?
Oh jee, die discussie vergt een brandwerend pak met veiligheids-helm*
Ja klopt, je moet begrijpen waarom ze iets gebruiken.Leon schreef: ↑vr 10 sep, 2021 09:34Dit forum gaat niet over pro's.
Pro fotografen gebruiken ook ander spul dan gewone mensen, en dat betekent niet dat hun spullen alleen maar voordelen hebben. Hetzelfde geldt voor automobilisten en vrijwel alle andere vakgebieden.
Wat het beste is, is dus afhankelijk van je gebruiksdoel.
Die discussie gaat als volgt:
HOEDURFJEDATZOMAARTESTELLENALSJEGEENIDEEHEBTVANXYZ!!!!derdekeer schreef: ↑vr 10 sep, 2021 11:33Die discussie gaat als volgt:
De profs op de weg doen iets wat ik goed vind (tubeless rijden, schijfremmen etc.).
Zie je wel! Ik had gelijk! De profs doen het ook! Hahaha!
De profs op de weg rijden niet tubeless en met schijfremmen.
Ach, die profs. Achterlijke boeren, tegen elke verandering, hopeloos conservatief. Alleen een idioot kijkt naar wat de profs op de weg doen.
Maar om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: wat loknor overkwam, is bijzonder kwalijk.
Hier ben ik het helemaal mee eens.derdekeer schreef: ↑vr 10 sep, 2021 13:31Maar om terug te komen op het oorspronkelijke onderwerp: wat loknor overkwam, is bijzonder kwalijk.
Dat je lek rijdt, de koplamp het begeeft, een spaak knapt ... tot daaraan toe. Maar een remgreep die stuk gaat, zoals hem overkwam aan dat stoplicht - dat is ronduit gevaarlijk. Het zou mijn vertrouwen in een fabrikant totaal ondermijnen.
Na dit verhaal gelezen te hebben, is mijn conclusie dat een rem van Magura nooit op een van mijn fietsen zal staan. Een rem hoort zo geconstrueerd te zijn dat zulke dingen niet gebeuren bij normaal gebruik en normaal onderhoud.
Anekdotisch:
Ik snap niet zo goed waarom deze anecdote alle voordelen van een schijfrem wegblaast. Ik heb dit gehad met een kromme velg, en ik kan dat ook niet zelf fixen.willem.m schreef: ↑vr 10 sep, 2021 14:12Anekdotisch:
- Een verbogen remschijf op een mtb tijdens een fietsvakantie. Geen reden om op velgremmen over te gaan, maar het gedoe om dit te fixen (en het geluk toevallig bij een goede fietsenmaker te komen) had ik niet met een velgrem gehad. Ik heb daarna een extra remschijf gekocht - just in case.
Loknor, eerst stel je dat ik je een zeloot vind, wat ik niet schreef, en nu dat ik probeer alle voordelen weg te blazen, wat ik niet deed. Ook om deze reden is het voor mij lastig om een discussie aan te gaan. Dus succes en wellicht tot later in een ander topic.loknor schreef: ↑vr 10 sep, 2021 18:11Ik snap niet zo goed waarom deze anecdote alle voordelen van een schijfrem wegblaast. Ik heb dit gehad met een kromme velg, en ik kan dat ook niet zelf fixen.willem.m schreef: ↑vr 10 sep, 2021 14:12Anekdotisch:
- Een verbogen remschijf op een mtb tijdens een fietsvakantie. Geen reden om op velgremmen over te gaan, maar het gedoe om dit te fixen (en het geluk toevallig bij een goede fietsenmaker te komen) had ik niet met een velgrem gehad. Ik heb daarna een extra remschijf gekocht - just in case.
Dit is toch niet bij benadering voldoende redenen om te stellen dat een schijfrem niet superieur is aan een Hydraulische velgrem?