Additionally, paste this code immediately after the opening tag: nieuwe fiets nodig - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

nieuwe fiets nodig

Wim schreef:
vr 03 sep, 2021 15:31
Zo'n bikefitter lijkt me bij een echt maatframe overbodig. Als je bij die bekende framebouwer in het noorden van het land een maatframe laat bouwen ga je op de weegschaal en worden net als bij de kleermaker al je maten opgenomen. Vervolgens is er een gesprek over eerdere problemen en je fietsplannen: verhard, onverhard, veel bagage of juist niet, en over je voorkeur voor het soort stuurgedrag. Omdat Marten anders dan vroeger Vittorio lugloos bouwt zijn de buishoeken niet afhankelijk van wat er toevallig aan lugs te krijgen is voor bepaalde buisdiameters, en ook die laatste worden geoptimaliseerd voor je lichaams en bagagegewicht. Juist in kleine maten zijn zulke afwijkende details van belang.
Valt dit niet onder
Commercieel Nieuws?
Helaas zijn de nek en schouder klachten chronisch gerelateerd aan spanning, onvoldoende beweging en de fybromyalgie (spierreuma).
En wat is lang fietsen, op mijn (te grote,)e-bike is 20 tot 30 km al genoeg om kramp in mijn nek en schouders te krijgen.

En ja de klachten zullen terug komen iedere dag wat ik ook doe. Ik kan alleen door en goed passende fiets de klachten verminderen. Af en toe met fiets een stuk lopen regelmatig rust nemen. En als mijn lichaam niet goed voelt gewoon een extra rustdag in plannen. En voldoende pijnstilling slikken. Niets aan te doen doe het al 57 jaar met dit eigenwijze lichaam en ben niet van plan me te laten tegenhouden door wat pijn. Alleen de migraine aanvallen van het laatste jaar leggen me letterlijk plat. :(
hesta schreef: Ik lees telkens over een andere balhoofdhoek bij kleine fietsen. zou dat de reden zijn dat ik altijd de neiging heb om te ver achter op het zadel te gaan zitten. Voorbouw verlengen lijkt niet te helpen, Ik trap me zelf naar achteren. :?:
Ik bedoelde de zitbuis hoek, haalde balhoofd en bracket weer eens door elkaar :oops:
Peter Molog schreef:
vr 03 sep, 2021 18:32
Wim schreef:
vr 03 sep, 2021 15:31
Zo'n bikefitter lijkt me bij een echt maatframe overbodig. Als je bij die bekende framebouwer in het noorden van het land een maatframe laat bouwen ga je op de weegschaal en worden net als bij de kleermaker al je maten opgenomen. Vervolgens is er een gesprek over eerdere problemen en je fietsplannen: verhard, onverhard, veel bagage of juist niet, en over je voorkeur voor het soort stuurgedrag. Omdat Marten anders dan vroeger Vittorio lugloos bouwt zijn de buishoeken niet afhankelijk van wat er toevallig aan lugs te krijgen is voor bepaalde buisdiameters, en ook die laatste worden geoptimaliseerd voor je lichaams en bagagegewicht. Juist in kleine maten zijn zulke afwijkende details van belang.
Valt dit niet onder
Commercieel Nieuws?
Als ik het zou plaatsen wel, want ik heb niet zo'n fantastische M-gineering. Wim heeft wel een echte M-Gineering, dus hij deelt zijn ervaring met M-Gineering. :D
Leon schreef:dus hij deelt zijn ervaring met M-Gineering
Prima, een mailtje aan Marten.
Maar dit is toch onvervalste reclame.
W. doet dit wel vaker, maar dit vind ik over de grens.
hesta schreef:
vr 03 sep, 2021 18:35
Helaas zijn de nek en schouder klachten chronisch gerelateerd aan spanning, onvoldoende beweging en de fybromyalgie (spierreuma).
...
En ja de klachten zullen terug komen iedere dag wat ik ook doe. Ik kan alleen door en goed passende fiets de klachten verminderen. Af en toe met fiets een stuk lopen regelmatig rust nemen. En als mijn lichaam niet goed voelt gewoon een extra rustdag in plannen. En voldoende pijnstilling slikken. Niets aan te doen doe het al 57 jaar met dit eigenwijze lichaam en ben niet van plan me te laten tegenhouden door wat pijn. Alleen de migraine aanvallen van het laatste jaar leggen me letterlijk plat. :(
Dat klinkt allemaal niet leuk, vooral die migraine lijkt me onvervalste horror. Juist omdat je al zo'n medische geschiedenis hebt zou ik je zithouding laten bekijken door iemand met een medische achtergrond. (Let wel op, niet alle bikefitters zijn fysiotherapeuten.) Tenslotte ga je een serieuze investering doen in zo'n maatframe, dan is het ook leuk als het echt past. Normaal ontvang je van een bikefitter een reeks maten waar je dan in onderlinge samenspraak met de framebouwer een frame op kunt baseren.

hesta schreef:
vr 03 sep, 2021 18:35
hesta schreef: Ik lees telkens over een andere balhoofdhoek bij kleine fietsen. zou dat de reden zijn dat ik altijd de neiging heb om te ver achter op het zadel te gaan zitten. Voorbouw verlengen lijkt niet te helpen, Ik trap me zelf naar achteren. :?:
Ik bedoelde de zitbuis hoek, haalde balhoofd en bracket weer eens door elkaar :oops:
De zitbuishoek kan je makkelijk corrigeren door een zadelpen met grotere setback te gebruiken als je je zadel niet ver genoeg naar achter kan zetten.
Ik heb jarenlang niet eens verteld wat voor fiets ik heb. Ik vertel hier hoe het toegaat als je een maatfiets bestelt omdat er gesuggereerd werd dat je een bikefitter nodig hebt. Van M-gineering kan ik uit eigen ervaring vertellen hoe het proces gaat, en dat leek me in dit specifieke geval nuttig vanwege de wellicht noodzakelijke heel specifieke maatvoering. Bij andere maatbouwers gaat het vast ook ongeveer zo, maar dat is in Nederland een vrijwel uitgestorven soort.
Wie mijn ook al door Peter Molog afgekraakte website over fietsvakanties leest kan zien dat ik daar ook vele andere merken noem, en juist ook met allerlei goedkope opties kom. Helaas kan ik bij Peter geen goed doen (ik ken hem geloof ik niet eens).
Peter wie?
eindgebruiker schreef:
vr 03 sep, 2021 09:40
In het artikel staat dat die gerenommeerde bouwer juist wel uitmaakt.
Dat wordt zeker gesteld, maar dat is daar niet getest, alle frames komen van dezelfde hand.

Overigens ben ik hier zelf totaal niet van overtuigd. Dat degene die je frame soldeert dat goed moet kunnen ja, maar er zijn misschien wel miljoenen top race frames door naamloze arbeiders in elkaar gesoldeert. Alleen al in Nederland moeten er tienduizenden AA's hebben rondgereden, met daarbij nog een aardige hoeveelheid Batavus Professionals en Koga's, allemaal van de hand van naamloze bouwers.

Ik zelf heb stalen Rih-Cove, Concorde Colombo, Batavus Prof en Koga Flyer gehad en daarna een Ridley alu-cheapo-bak. Allemaal prima, het is niet alsof een Jan Legrand dit merkbaar beter had kunnen doen.

En als ik heel eerlijk ben... ik zou niet verbaasd zijn dat een las-robot consistenter betere alu-frames uitpoept dan een gerenormeerde framebouwer. Geen niesje, geen kriebeltje, geen ruzie met de vrouw, geen mijmeringen. Ik ben duidelijk niet zo romantisch ingesteld :lol:
Je hebt natuurlijk lasrobots en lasrobots. Slechte en goede. Ook een goede lasrobot kun je baggerwerk laten maken als je hem slecht instelt of in een vuile omgeving laat werken, of met verkeerd lastoevoegmateriaal. Daarnaast is het lassen ook maar een klein deel van het werk, de kers op de taart. Het voorbereiden van het laswerk is minstens zo belangrijk. Als je eenmaal een goed ontwerp hebt dan is een goed frame geen situatie van goed of nog beter kunnen lassen, maar van het ontbreken van fouten in de hele keten.
We gaan OT omdat een maatframe voor de TS gewoon logisch is :wink:

Maar we hadden het over het merkbaar zijn van de "naam en faam" van de framebouwer.... en dat is het deel waar ik niet zo in geloof. UIteraard moet de bouwer een vakman zijn, maar of Gerritsen, of Sachs achter de toorts staat merk je niet (de Sachs kan je wel weer voor misschien wel 4 nullen van de hand doen, dus dat is wel een dingetje). Betreft lasrobots, aangezien ik echt nooit catastrofaal brekende frames zie denk ik dat we mogen aannemen dat wat er in Europa aan frames rondrijdt goed in elkaar zit, ook als het uit China komt.

Een frame is gewoon niet zo spannend :wink:
Het solderen van het frame is inderdaad geen rocket science. Je kunt het verprutsen, maar dat is het dan ook wel. De meerwaarde van een maatframe zit in de goede maat, inclusief het precies afstemmen van het ontwerp op gewicht van de rijder, het beoogde gebruik, en gewenst rijgedrag, plus natuurlijk wat luxe details. Niet iedereen heeft dat nodig, en niet iedereen heeft het geld (over) voor subtiele verschillen in rijgedag/gevoel. Qua prijs is er overigens geen verschil met dure confectiefietsen als van Santos of Idworx.
Sterker nog, die zijn erg veel duurder geworden de laatste tijd...
Volgens mij is er onduidelijkheid over het begrip framebouwer.
https://www.nationaleberoepengids.nl/framebouwer
Wim schreef:
za 04 sep, 2021 16:01
De meerwaarde van een maatframe zit in de goede maat, inclusief het precies afstemmen van het ontwerp op gewicht van de rijder, het beoogde gebruik, en gewenst rijgedrag, plus natuurlijk wat luxe details. Niet iedereen heeft dat nodig, en niet iedereen heeft het geld (over) voor subtiele verschillen in rijgedag/gevoel.
Ik denk dat @Wim de post van TS niet heeft begrepen.
Mensen van 160 cm moeten hard werken om een fiets te krijgen die hen past.
Het is woekeren met de mogelijkheden.
De fietswereld draait om mensen van 180cm.
Zodra je kleiner bent, heb je minder of geen keuze.

Bijvoorbeeld. Eerder schreef @bdr dat je je zitpositie gemakkelijk kon verbeteren door een zadelpen met setback te monteren.
Mensen van 160cm hebben die keuze niet. Zij hebben juist het probleem om bij het stuur te komen.
tndmbkr schreef:
za 04 sep, 2021 19:14

Mensen van 160 cm moeten hard werken om een fiets te krijgen die hen past.
Het is woekeren met de mogelijkheden.
De fietswereld draait om mensen van 180cm.
Zodra je kleiner bent, heb je minder of geen keuze.

Bijvoorbeeld. Eerder schreef @bdr dat je je zitpositie gemakkelijk kon verbeteren door een zadelpen met setback te monteren.
Mensen van 160cm hebben die keuze niet. Zij hebben juist het probleem om bij het stuur te komen.
Dat geldt ook voor de cranklengte die standaard (99% vd confectie fietsen) 175 mm is, of je nu 1.60 of 2 meter bent.
oke vanmiddag maar even van het mooie weer genoten en op de fiets, helaas de ebike naar utrecht gereden.
De Vittorio is even in onderhoud. Wel de bouw tekening meegenomen. Gewoon om even over de mogelijkheden te praten.
Blijkt dat de kleinste maat steel rider van Snel bijna dezelfde afmeting heeft als mijn Vittorio. De kans is groot dat die dus gaat passen.
Bijna alle opties die ik erop wil zijn mogelijk en opvoorraad. Behalve de schijfrem die past niet op dit frame en een riem aandrijving zou niet kunnen. Als het frame inderdaad past dan zou de levertijd ca 4 maanden zijn.
Moet ik toch een maat frame kan de levertijd momenteel wel oplopen tot een jaar.

Er is een offerte gemaakt. In oktober nog even langs met de Vittorio om verder te kijken.
Word het een Snel fiets? Het heeft zeker mijn voorkeur vanwege de bereikbaarheid.

Ook gelijk het raadsel van de stijve nek en schouders opgelost. Net wat ik al vermoede de Vandijck is ruim 6 cm langer dan de Vittorio en daardoor fiets ik met gestrekte armen en te gespannen schouders. De oplossing is vrij simpel, een vlinderstuur er op zetten. Toch nog maar eens met de fietsenmaker gaan praten. Mag hij hem er op zetten.

Wat het achter op het zadel zitten betreft zou een pen met grotere setback mogelijk wel een optie zijn. dit zou kunnen werken en evt met een iets kortere voorbouw op het stuur moet het geen problemen geven.

De Vittorio heeft ook een wat afwijkende zitbuis hoek en balhoofd hoek voor een sportfiets, de hoeken zijn eerder iets voor een stadsfiets.
Aangezien ik andere afstanden heb gemeten tussen zadel en stuur weet ik niet zeker of alles klopt zoals het op papier staat.
Als het klopt verklaart het zijn stuurgedrag offroad wel. Dat komt overeen met mijn stadsfiets.
Waarom hiervoor gekozen is geen idee. Mogelijk was ik niet duidelijk genoeg bij het passen. In ieder geval heb ik er 10 jaar met plezier op gefiets en mag hij als wegfiets blijven.
tndmbkr schreef:
za 04 sep, 2021 19:14
Bijvoorbeeld. Eerder schreef @bdr dat je je zitpositie gemakkelijk kon verbeteren door een zadelpen met setback te monteren.
Mensen van 160cm hebben die keuze niet. Zij hebben juist het probleem om bij het stuur te komen.
Ondanks dat 26" wielen zeker fijn zijn vanwege de brackethoogte, toe-lap en gewicht vind ik dat je heel erg focust op problemen die misschien niet zo problematisch zijn.

1. Balhoofdhoek. Wen er maar aan, we gaan met zijn allen volgens mij naar nog veel luiere balhoofdhoeken. Bij het MTBen zijn ze er achter gekomen dat 65 graden heel fijn fietst, ook voor het kleine, secure werk als voor het daver en dender werk. Wielflop is niet zo'n issue. Je ziet ook al jaren bij racefietsen dat ze wat luier worden, dus die trend zet door. ((Vorksporng is niet veranderd, RS en FOX maken nog steeds voornamelijk twee smaakjes, 42 en 51)

Daarom vind ik die balhoofdhoek van kleine fietsen niet zomaar een nadeel, maar misschien een voordeel. Juist door die luiere hoek is het namelijk minder problematisch een kortere stuurpen te nemen en je gewicht komt wat meer achter je voorwiel, wat remmen en sturen bevorderd.

Wij hebben tegenwoordig MTB 's die ook dienst doen als trekkingfiets en we vinden het briljant, 67graden is rete stabiel en door de korte stuurpen (en brede stuur) stuurt het toch heel soepel. Ondanks dat ik met mijn 171mtr met 29"+dikke banden toch ook een beetje het "kind op de fiets van Pappa" syndroom heb... mijn vrouw van 168mtr redt zich er ook prima op.

2. Zitbuis: juist doordat je dus voorin wat centimeters kan pakken kan je dus achterin weer wat compenseren met set-b
ack.

Het is echt niet allemaal halleluhjah (zie de eerder genoemde issues), maar ik denk dat het beter is als de balhoofdhoek nog slacker wordt en dan een kortere pen.. daarmee verkort je de reach.

Tot slot; ik wil corrigeren dat Bosch Ebikes standaard 175mm hebben op kleine fietsen. Bosch is voor zover ik weet standaard 170mm, als je 175mm hebt is dat een bewuste keuze van de fabrikant. Ja, er is ook gewoon 165mm te koop (zou me niet verbazen als verstandige fabrikanten die ook monteren, ze monteren immers ook 175mm op grote maten). Sterker nog, 152mm (kinder) en 160mm kan je ook heel goed krijgen.

- Bosch Gen 2 is ISIS, Gen 3 is BNI (Bosch Narrow Interface).
- Yamaha heeft zowel ISIS als Square tapered.
Vlinderstuur?
Jones H-bar proberen?
Shadow schreef:
za 04 sep, 2021 21:16
Vlinderstuur?
Jones H-bar proberen?
...of een ander stuur met wat meer backsweep, maar dan wat minder heftig. Hoe dan ook: er zijn allerlei typen en maten sturen te koop, soms ook verrassend goedkoop, en het lukt vast om het juiste te vinden.
De jones-h bar gaat niet passen op mijn ebike. Schiet ik ook niets mee op. Moet de afstand stuur zadel verkleinen.
Zoek even rond.