Ik ben de gelukkige eigenaar van een Santos Travelmaster. In september 2018 vernieuwt mijn plaatselijke Santosdealer de Gates CDX tandriem en tandwielen. Twee-en-een-half jaar later, maar nog geen 10.000 km. verder trap ik in de buurt van Utrecht bij het optrekken een rits tanden van de riem. De Santosdealer in Utrecht ziet in één oogopslag dat de de tandwielen niet goed uitgelijnd zijn. Vóór en achter schelen ca. 5 mm. De riem en kransen zijn asymmetrisch volledig versleten.
In de wetenschap dat collega Santosrijders met een riem ruim 30.000 en zelfs meer dan 50.000 km. doen ga ik naar mijn fietsenmaker. Die is niet onder de indruk en zegt doodleuk dat ik 10.000 km plezier van zijn werk heb gehad en is niet van plan me tegemoet te komen. Wanneer ik Santos de kwestie voor leg stelt men tot mijn verbazing dat 10.000 km heel normaal is. Dit geeft mij het gevoel dat de klant geen koning is maar een melkkoe.
In de wetenschap dat collega Santosrijders met een riem ruim 30.000 en zelfs meer dan 50.000 km. doen ga ik naar mijn fietsenmaker. Die is niet onder de indruk en zegt doodleuk dat ik 10.000 km plezier van zijn werk heb gehad en is niet van plan me tegemoet te komen. Wanneer ik Santos de kwestie voor leg stelt men tot mijn verbazing dat 10.000 km heel normaal is. Dit geeft mij het gevoel dat de klant geen koning is maar een melkkoe.