Ik heb mijn geliefde fiets waarmee ik menig tochtje mee heb gereden weer eens uit de schuur gehaald. Er zit al tijden speling op de voorvork, als ik rem en de fiets naar voren duwde dan voelde je dit duidelijk. Het is een Giant uit 1993
Tijd om hier eens in te duiken, maar de voorvork en balhoofd zijn zo ongeveer de enige delen van een fiets die ik niet eerder heb beroerd
De speling komt doordat ik in een ver verleden de balhoofd bovenmoer scheef erop heb gedraaid en ook doordat het (na demontage) versleten lijkt. De schroefdraad op de vork is dus wat vernaggeld aan de bovenkant.
Is dit nog te repareren? Als ik de vork niet meer kan gebruiken wordt het denk ik een dure grap?
Verder is de vorkbuis buitendiameter 28,6mm wat overeen komt met 1 1/8'', ik wist niet dat ze dat in 1993 al gebruikten.
Dan het balhoofd en de lagers, de moeren zijn dus ook niet goed meer doordat het schroefdraad dolgedraaid is. Ik heb zitten zoeken op internet waar je dit soort lagers kan bestellen maar het is mij niet helemaal duidelijk.
Om te beginnen het systeeem: Dit lijkt mij voor zowel boven als onder een semi-geintegreerd balhoofdsysteem? ZS in fietsenmaker termen?
Is het de bedoeling dat ik eerst beide cups eruit haal om goed te kunnen meten? En zitten er bij een nieuw balhoofdstel dan ook nieuwe cups? En moet ik nog meer zaken demonteren, bijvoorbeeld het gedeelte wat nog op de voorvork zit (zie laatste foto's onderaan met de lagers)?
Dit is boven:
En dit is onder:
Hopelijk zijn mijn verhaal en foto's duidelijk
Ter info: Dit was de lager aan de onderzijde
Tijd om hier eens in te duiken, maar de voorvork en balhoofd zijn zo ongeveer de enige delen van een fiets die ik niet eerder heb beroerd
De speling komt doordat ik in een ver verleden de balhoofd bovenmoer scheef erop heb gedraaid en ook doordat het (na demontage) versleten lijkt. De schroefdraad op de vork is dus wat vernaggeld aan de bovenkant.
Is dit nog te repareren? Als ik de vork niet meer kan gebruiken wordt het denk ik een dure grap?
Verder is de vorkbuis buitendiameter 28,6mm wat overeen komt met 1 1/8'', ik wist niet dat ze dat in 1993 al gebruikten.
Dan het balhoofd en de lagers, de moeren zijn dus ook niet goed meer doordat het schroefdraad dolgedraaid is. Ik heb zitten zoeken op internet waar je dit soort lagers kan bestellen maar het is mij niet helemaal duidelijk.
Om te beginnen het systeeem: Dit lijkt mij voor zowel boven als onder een semi-geintegreerd balhoofdsysteem? ZS in fietsenmaker termen?
Is het de bedoeling dat ik eerst beide cups eruit haal om goed te kunnen meten? En zitten er bij een nieuw balhoofdstel dan ook nieuwe cups? En moet ik nog meer zaken demonteren, bijvoorbeeld het gedeelte wat nog op de voorvork zit (zie laatste foto's onderaan met de lagers)?
Dit is boven:
En dit is onder:
Hopelijk zijn mijn verhaal en foto's duidelijk
Ter info: Dit was de lager aan de onderzijde