Kan iemand mij wat gerichter helpen want ik snap er gewoon echt niet zo veel van.
Ik heb een Koga Traveller uit het jaar 2000. Hier zit een verende zadelpen in. Ik wil deze verende zadelpen vervangen door een niet-verende zadelpen.
Daarnaast wil ik zadelpen waarvan de hoek makkelijk te verstellen is. Op de huidige zadelpen is dat lastig met slechts één bout aan de onderkant. Ik weet dat er iig ook een systeem is met twee bouten waarbij het zadel niet helemaal los hoeft. Wellicht zijn er nog andere systemen die ik niet ken. Ik zou graag een zadelpen hebben met een makkelijker hoekverstelsysteem.
Dan heb ik nog een vraag over de diameter.
Foto huidige zadelpen:
Pijl 1 is dus het systeem met één bout, dat ik graag makkelijker zou zien
Pijl 2 is het bovenste gedeelte van de zadelpen
Pijl 3 is het onderste gedeelte van de zadelpen
Pijl 4 is de de klem om het vast te draaien.
Is het normaal dat de zadelpen uit twee delen (2 en 3) bestaat of niet? Het lijkt bij andere fietsen niet zo te zijn. Is dit misschien speciaal voor verende zadelpennen?
Momenteel is het zo dat hoe hard ik 4 ook aandraai, 2 uiteindelijk na lang genoeg fietsen (en dus gewicht er op) weer volledig terug in 3 zal zakken. 3 zelf is slechts +/- 10cm hoog en kan ik verder niet echt veel aanpassen. Het gevolg is dat ik de hoogte van mijn zadel niet goed kan aanpassen. Doe ik hier iets fout? Is de boel misschien versleten of is het verhaal met twee delen (2 en 3) toch niet goed?
Foto van 3 omhoog getrokken:
Op 3 staat als diameter 25.4 zo lijkt het.
Als ik een andere zadelpen wil hebben moet ik dan een zadelpen van 25.4 zoeken of moet ik 2 en 3 allebei eruit halen en dan een zadelpen met een grotere diameter hebben? In dat laatste geval; welke diameter moet ik dan hebben?
Ik hoop dat iemand hier wat mee kan.