Schijfremmen er opShorttrack schreef: ↑ma 12 apr, 2021 17:00Bedankt voor de tips Hopelijk is het nu helemaal opgelost en weet ik wat ik in de toekomst kan doen.
Additionally, paste this code immediately after the opening
tag:Schijfremmen er opShorttrack schreef: ↑ma 12 apr, 2021 17:00Bedankt voor de tips Hopelijk is het nu helemaal opgelost en weet ik wat ik in de toekomst kan doen.
De optie om een wiel met trommelremmen erop te zetten is wel mogelijk denk ik bij mijn fiets. De eerste generatie baboe bakfietsen hadden deze denk ik.Man Met Fiets schreef: ↑do 29 jul, 2021 17:33Toen ik een jaar of vijf geleden wat research deed naar verschillende remmen kwam ik o.a. deze pagina's tegen die wel informatief waren. Wellicht dat men ze hier ook interessant vindt.
Hier wordt o.a. de duurzaamheid van trommelremmen in vergelijking tot schijfremmen wel fraai geïllustreerd door de bijdrage van 'Velobike'. De 90mm trommelremmen worden ook vergeleken. Die remmen inderdaad beduidend beter dan de 70mm versies. Trommelremmen zijn voor heel lange tijd vrijwel onderhoudsvrij.
https://www.mtbr.com/threads/sturmey-ar ... ne.138059/
En hier de ervaringen van een door weer en wind fietsende trommelremgebruiker die het o.a.presteerde om zijn voorvork te verbuigen nadat hij compressieloze(arme) buitenkabels had gemonteerd.
https://smutpedaller.blogspot.com/2012/ ... eview.html
Dat is subjectief lijkt me. Als een trommelrem voor een mountainbiker in dat linkje voldoende remvertraging geeft en hij deze in standaarduitvoering bijna vergelijkbaar vindt met een schijfrem dan zit het met die remvertraging wel goed denk ik. Ik heb zelf ook compressiearme buitenkabels gemonteerd. Moest ik wel bij AliExpress bestellen want in Nederland niet te vinden. Gelijk met teflon gecoate binnenkabels erbij besteld. Ik merkte duidelijk verschil met die buitenkabels. Nog betere remvertraging.Shorttrack schreef: ↑do 29 jul, 2021 19:12Maar ik weet niet of dat dan perse een upgrade is. Daar heb ik te weinig kennis van.
Daar stond hier ook iets over.Shorttrack schreef: ↑vr 30 jul, 2021 15:37Het voordeel van rollerbrakes is wel dat je ze redelijk secuur kunt afstellen. Ik weet niet hoe dat dat bij trommelremmen.
Want hij heeft twee wielen vooraan. Als ze niet goed zijn afgesteld trek hij naar een kant. We hebben dat al eens mee gemaakt en dat is echt levensgevaarlijk bij fors remmen.
Wat iemand anders zich dan weer hevig deed verslikken.My trike has SA drums , which work OK , they don’t squeak either.
The front left one did stick on once down a fairly steep hill and took over steering responsibility
That was interesting .
Fitted some return springs and the terror hasn’t returned
Daar komt het wel zo ongeveer op neer. Mijn voorwiel met XL-FDD bijv. heb ik half februari 2017 gebouwd en ik heb er sindsdien niet echt meer naar omgekeken. Verder doet het ding het gewoon altijd. Regen of sneeuw deert niet bij zo'n gesloten trommel. Bijna 4,5 jaar dus ondertussen met zo goed als dagelijks gebruik (al gauw iets van 20.000 km) en daar zie ik nog best heel wat jaartjes bijkomen. Behalve dan dat ze voor het beugeltje dat de momentarm aan de vork fixeert hetzelfde beugeltje gebruiken als voor de 70mm trommelremnaaf. Net als achter met een XL-RD3 hebben die beugeltjes de grotere kracht van die 90mm remtrommel gecombineerd met mijn wat grotere gewicht op den duur niet kunnen weerstaan en heb ik daar een andere bevestiging voor moeten gebruiken.Shorttrack schreef: ↑vr 30 jul, 2021 22:38Dat klinkt een beetje als 1 keer afstellen en dan nooit meer met die trommelremmen.
Rollerbrakes moeten gesmeerd worden. Op zich geen probleem. Maar bij mijn bakfiets moet het wiel eruit aangezien het gaat precies achter het frame zit. Je ziet het zelfs niet eens zitten. Dus dat betekend iedere keer opnieuw die remmen afstellen. En daarna nog eens want na het smeren heeft het even tijd nodig om in te lopen. En (ik denk doordat de wielen kleiner zijn) de remmen worden snel vuil. Dus toch minstens 1 keer per jaar volledig uit elkaar halen om het zand eruit te krijgen.
Opzich geen vervelend werk ofzo. Maar dat moet toch beter kunnen vind ik dan.