Additionally, paste this code immediately after the opening tag: De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie? - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

De Delta-variant: Hoe erg is het? & Kan ik nog op vakantie?

249 berichten
Joris Flemming schreef:
do 15 jul, 2021 12:20
Er wordt hier meermaals over “steeds testen” gesproken. In welk land geldt dat?
Ik ben in Frankrijk en hier is afgezien van mondkapjesgebruik niets van Corona te merken. Het zelfs opvallend rustig voor deze tijd van het jaar.
Ik las iets over dat hier in augustus getest moet gaan worden (indien niet gevaccineerd) voor grote winkelcentra, musea en restaurants.
Maar is je vakantie afhankelijk van die locaties? Voor mij niet.
Dus in de wirwar van steeds wijzigende regels is het nog altijd essentieel te bedenken hoe je op reis gaat en wat je gaat doen.
Voor mensen die niet afhankelijk zijn van genoemde gelegenheden is het nog altijd erg prettig toeven in Frankrijk en waarschijnlijk ook in andere mooie landen.
Het risico is in het algemeen iaanzienlijk lager dan in het drukke en besmette Nederland.
Prettige zomer gewenst zonder paniek en Corona-stress.
Ik had vorige maand exact dezelfde ervaringen in Italië. Nog nooit zo'n heerlijk rustige vakantie beleefd, op grotendeels lege campings in het gewoonlijk door toeristen overlopen Toscane!
javb2812 schreef:
wo 14 jul, 2021 01:37
Man Met Fiets schreef:
di 13 jul, 2021 14:44
Op 4 maart, 8 dagen voordat de WHO het expliciete advies voor containmentbeleid gaf en mitigatebeleiud als "fout en gevaarlijk" veroordeelde, Gaf Bruce Aylward, arts-epidemioloog en een van de hoogste adviseurs aan de WHO en leider van het WHO team dat in Wuhan was geweest, dit interview aan Channel 4.

https://www.youtube.com/watch?v=Q2_FkyY3BOM

Luister eens hoe hij vanaf 2:55 vertelt wat hij daar GELEERD heeft (de hele video is het aankijken waard - hou in gedachten wat er na 4 maart 2020 nog moest komen en wat nog onbekend was). Onder andere dat de bevolking zeer goed geïnformeerd was en precies wisten wat nodig was om de epidemie er onder te krijgen. Daar snapte men wel wat ze konden bereiken met die lockdown. En dat hebben ze ook bereikt.
Tja, Bruce Aylward, dat is me toch ook wat.... Laat mij, om dit in ander perspectief te plaatsen, even de blik op Taiwan richten.

Toen China in de eerste weken van 2020 het begin van de epidemie onder het tapijt veegde, klokkenluiders kaltstelden en in Wuhan de markten nog open waren en er een nieuwjaarsboeket (Chinees nieuwjaar paar weken later dan bij ons) met tienduizenden mensen plaatsvond, gooide Taiwan het allang over een andere boeg. Taiwan nam de Chinese klokkenluiders serieus en tuigde weken eerder dan China effectieve maatregelen op. Daar zijn in het jaar 2020 zes ! slachtoffers gevallen. In Azië zijn er in de voorbije decennia vaker virusuitbraken geweest. Als ze in Taiwan zo slim waren hadden ze dat in China, met de neus er bovenop, misschien ook kunnen zijn, en niet pas een hele poos later. Maar oei, wat ligt dat gevoelig natuurlijk...

Door de WHO is China tijdens de hele pandemie consequent de hemel in geprezen. Laat ik vooropstellen dat de WHO zich bij meerdere gezondheidszorgkwesties in het verleden heeft bewezen als onwijs nuttige kracht, en zeker ook in de toekomst van grote waarde kan zijn. Maar het valt niet te ontkennen dat de macht van China, dat de wereldwijde medicijnmarkt inmiddels behoorlijk domineert, in de WHO zeer groot is. De baas van deze club, Tedros Ghebreyesus, is in 2017 door veel diplomatieke en financiële steun van China op het paard gehesen.
En toen je Bruce Aylward erbij haalde brak mijn klomp helemaal, omdat ik me van vorig jaar dit fragment herinnerde, waarin duidelijk wordt hoe deze "arts-epidemioloog en een van de hoogste adviseurs aan de WHO en leider van het WHO team dat in Wuhan was geweest" de geslaagde containment van Taiwan op waarde schat maar niet heus.
https://www.youtube.com/watch?v=fASh2_RzMuE
Voor de helderheid, de geleerdheid van Aylward stel ik niet ter discussie, maar de integriteit van de WHO door dit soort dingen wel. Het is, ook gelet op de strijd tegen toekomstige virussen, niet per se gunstig dat China zich bij de WHO alles kan permitteren. Tot zover mijn reactie op een van je mantra's: "had naar de WHO geluisterd."

Inmiddels heeft het feest van de containment in Taiwan tot eind april van dit jaar geduurd. Bewonderenswaardig lang, meen ik. Hier wordt die situatie geschetst:
https://www.trouw.nl/buitenland/taiwan- ... ogle.nl%2F
Zou, zeker als je de lullige aanleiding leest waarom het in Taiwan (en meer Aziatische landen) toch fout is gegaan, zo iets in Australië of Nieuw Zeeland niet kunnen gebeuren? Ik vermoed van wel, behalve als ze de grenzen nog perfecter "waterdicht" houden natuurlijk. In Nederland zouden we op zijn minst een ijzeren gordijn moeten hebben.

Waar ik ook van opkeek is dat de vaccinatiebereid onder de Taiwanezen lang laag is geweest. Ondanks dat Taiwan toch ook weer in lockdown is geraakt zijn daar in de afgelopen twee maanden ruim 500 doden te betreuren geweest, waaronder veel oudere mensen. Dit zijn er meer dan in dezelfde periode in Nederland, waar de vaccinatiebereidheid hoog is. Toegegeven, beetje flauwe selectieve vergelijking van mij die misschien toch íets duidelijk maakt..
Maar ook bijvoorbeeld in Frankrijk, waar Macron vorig voorjaar een zeer streng coronabeleid hanteerde omdat het virus van hem echt weg moest, is de vaccinatietwijfel onder de bevolking hoger. De besmettings- en sterftecijfers per hoofd van de bevolking zijn, vanaf het begin van pandemie gerekend, in Frankrijk ongeveer zo hoog als in het verfoeide Nederland.
Containment is niet makkelijk te realiseren, zeker ook niet voor langere termijn. Het kan ook verkeerde verwachtingen wekken. Achter een sterke Man (al dan niet met Fiets ) aanlopen, niet doen.

Hans
Ik ken dat stukje over Taiwan natuurlijk. Als ik Bruce Aylward was geweest zou ik gezegd hebben dat ik er als medicus in dienst van de World HEALTH Organisation ben om het medische probleem van de Coronapandemie te bespreken en er geen prijs op stel om betrokken te worden in de geopolitieke agenda van mensen die zich bezighouden met de discussie over de status van Taiwan als zelfstandig land of provincie van China. Dat ik elke vraag over de pandemie zal behandelen maar niet op de politieke status van Taiwan zal ingaan omdat dat niet tot mijn taak behoort en die discussie elders thuishoort.

Die tomeloze politieke agenda van mensen zie je ook terug in de onevenredige aandacht aan dit onderwerp waarvoor het Engelse Wikipedia artikel over hem wordt misbruikt. Daar is hij helemaal niet voor. En toch trekken de politieke activisten alles naar hun agenda toe. Ik vind dat nogal stuitend, los van mijn persoonlijke opinie over dit onderwerp. Dat is namelijk juist ook het punt. Die opinie staat volledig los van het onderwerp van deze pandemie. Ik kan die scheiding uitstekend maken. Veel anderen helaas niet. Die blijven maar drammen, en drammen, en drammen.

De (uiteindelijke) aanpak van de pandemie door China is, volkomen terecht, geprezen door de WHO. Ik heb dat ook al uitgelegd. Maar mensen die hun politieke agenda over bijv. schending van mensenrechten in China maar niet willen loslaten en niet als een separaat onderwerp kunnen zien lopen met oogkleppen op waardoor ze aan een tunnelvisie lijden die elke objectiviteit over de pandemie aanpak door China verhindert. De WHO heeft het wel over die pandemie aanpak daar en heeft het niet over die mensenrechten want dit is niet het moment om de strijd tegen het Coronavirus te compliceren en te obstrueren door dat onderwerp er aan de haren bij te slepen. Andere plaats, andere tijd. Ik snap dat. Veel anderen helaas niet.

Dat landen die succesvol containmentbeleid hebben gevoerd het daar steeds moeilijker mee krijgen wordt door sommigen kraaiend uitgelegd om te beweren dat ze toch niet voor de goede weg hebben gekozen. De waarheid is dat het steeds moeilijker wordt omdat die andere landen die voor dat "foute en gevaarlijke" mitigatiebeleid hebben gekozen die problemen veroorzaken omdat ze daar maar steeds besmetterlijkere en gevaarlijkere mutaties blijven fokken in hun populaties ten koste van HEEL VEEL doden daar die de besmettingsdruk in de 'schone' landen steeds maar blijven opvoeren. Dat is uitsluitend de fout van die mitigatielanden en niet de fout van de containmentlanden. Als die andere mitigatielanden eindelijk ook wél het zeer expliciete WHO advies gaan opvolgen zijn de problemen van deze pandemie heel snel op te lossen. "This is a controllable pandemic" weten we nog/al? Het blijft buitengewoon opmerkelijk dat niemand, ook hier, op dat niet mis te verstane WHO advies ingaat en er de relevantie van bespreekt.

In dat artikel kun je ook lezen dat ze in Taiwan ook simpelweg hoge boetes zetten op het ontwijken van quarantaine. Dat zal ook hier een voldoende hoge 'muur' om het land geven om ook hier succesvol containmentbeleid te kunnen voeren. Dat had ik al aangegeven. Gewoon een sanctie die hoog genoeg is om elke sukkel die denkt de gezondheid en economische toekomst van 17 miljoen Nederlanders op het spel te mogen zetten voor de eigen egoïstische motieven die gedachte effectief te ontnemen.

Muur? Check!

Interessant debat trouwens gisteren. Een kat in het nauw... "Maar wij doen niets anders en het niet slechter dan andere Europese landen". Klopt. Deden we dat maar. Die doen het allemaal even slecht omdat ze allemaal dat "foute en gevaarlijke" mitigatiebeleid voeren. Als je appels met appels vergelijkt zie je geen verschil. In dit geval moet je juist wel appels met peren vergelijken. De peren zijn de landen die wel containmentbeleid hebben gevoerd. En dan zijn de verschillen dramatisch groot en valt het beleid hier genadeloos door de mand.

Wij 30.000 doden op 17 miljoen mensen. Nieuw Zeeland 26 doden op 5 miljoen mensen en een voor het grootste deel van de tijd normaal draaiende economie en geen restricties aan groepsgrootten. Net als in dat Taiwan artikel.

"Geopende cafés en zelfs popconcerten

De prijs die de Taiwanezen hiervoor betaalden? Geen buitenlandse reizen, dat was het wel. Verder ging het leven op het eiland gewoon door, inclusief geopende cafés en restaurants en zelfs met popconcerten. Ook in de hoofdstad Taipei, een metropool waar meer dan zeven miljoen mensen wonen. In veel gevallen moesten wel de mondkapjes op, maar die waren in Taiwan net als in veel andere Oost-Aziatische landen toch al vrij normaal."

"Dat was het wel". Juist. Reken maar dat het economische verlies van buitenlands tourisme ook in Nederland gering is in verhouding tot een binnenlandse economie die verder nagenoeg normaal kan/had kunnen draaien.

Het rekensommetje is helemáál niet moeilijk.
Man Met Fiets schreef:
do 15 jul, 2021 12:48
In dit geval moet je juist wel appels met peren vergelijken. De peren zijn de landen die wel containmentbeleid hebben gevoerd. En dan zijn de verschillen dramatisch groot en valt het beleid hier genadeloos door de mand.
Het rekensommetje is helemáál niet moeilijk.
Beste Man met Fiets
Een rekensommetje maken is echt niet moeilijk, dat klopt.
Maar je neerleggen bij de realiteit is soms nog veel moeilijker.
Europa heeft een open economie en een open samenleving.
Vrijheid is ons hoogste goed en zelfs vrijheid heeft z'n prijs.
Man Met Fiets schreef:
do 15 jul, 2021 12:48
Nieuw Zeeland 26 doden op 5 miljoen mensen en een voor het grootste deel van de tijd normaal draaiende economie en geen restricties aan groepsgrootten.
Nieuw Zeeland tweede kwartaal 2020 grootste recessie ooit gemeten -12,2% dankzij maatregelen.

https://www.nu.nl/economie/6078004/econ ... meten.html

Ja maar daardoor herstellen ze wel sneller. Verwachting NL is snel herstel naar 3%, menig branche door het plafond. Vergelijk Taiwan wat 2020 piekt naar 2,98%.

https://www.dnb.nl/actueel/algemeen-nie ... onacrisis/

https://businessam.be/de-economische-gr ... n-30-jaar/

Economische groei of liever niet is een andere discussie. Maar waarom zulke lappen tekst en overtuiging zonder fundament? alsof je hier op het veen een appartementencomplex neerzet zonder heien.
Geweldig die aanprijzing van steeds weer China, waar digitale staatsterreur te koop staat, als voorbeeld te nemen voor bestrijding Delta-variant.

In Trouw vandaag:
"In 2008 tijdens de Olympische Spelen installeerde China 300.000 camera's in Peking, waarmee het 17 miljoen mensen tot in detail in de gaten kan houden. Het systeem werd voor en tijdens de Spelen aan buitenlandse delegaties getoond. Enkele landen waren diep onder de indruk en kochten dit surveillancesysteem.
China exporteert hiermee zijn invloed en autoritaire bestuursmodel.
Dat digitale surveillancesysteem is verschoven naar digitale staatsterreur. In Xinjiang, de regio waar de Oeigoeren als vee worden gehouden. Met behulp van digitale technologie is de regio in een openluchtgevangenis veranderd. Zo hangen er honderdduizenden camera's waarvan de beelden automatisch worden geanalyseerd. Er zijn databases waarin zelfs wordt bijgehouden of iemand de voor- of achterdeur gebruikt. Het is verplicht een nanny app te installeren die 'ideologische virussen' (lees: de islam) opsporen, en er is meer totalitaire waanzin.
De terreur gaat verder dan Xinjiang.
In The Guardian een artikel over emotieherkenningstechnologie in China. (Ik schreef eerder al dat ik meegedaan heb aan een onderzoek met emotieherkenningssoftware).
Aan het woord kwam Chen Wei van Taigusys, een Chinees bedrijf dat deze technologie ontwikkelt. Dat systeem zit in meer dan 300 Chinese gevangenissen en detentiecentra, met zo'n 200 camera's per gevangenis.
Wat is het doel hiervan? Chen legt uit: "Geweld en zelfmoord zijn normaal in detentiecentra. De politie slaat gevangenen vandaag de dag niet meer, maar probeert ze vaak wel uit te putten door ze niet toe te staan in slaap te vallen. Als gevolg daarvan hebben sommige gevangenen een mentale inzinking en proberen zichzelf te doden. En "ons" systeem helpt om dat te voorkomen."
Het zelfmoordcijfer wordt dus laag gehouden, zodat de Chinese politie door kan gaan met martelen. Het meest schokkend is dat Chen deze wreedheid blijkbaar normaal vind. Waarom zou hij er anders openlijk over durven praten?"

Bron; https://www.theguardian.com/global-deve ... ition-tech
Zoals ik al eerder zei denk ik niet dat het voorbeeld van landen als Nieuw Zeeland of Taiwan voor ons erg relevant is, en nu al helemaal niet meer.

We waren goed op weg met de vaccinaties, en ik blijf geloven dat die ons eruit moeten halen, met misschien wat flankerende maatregelen, afhankelijk van de vraag hoe hoog de vaccinatiegraad wordt. Dat dat laatste van belang is is nu wel weer gebleken.
En daar zit dan wel mijn zorg. Iedereen boven de 18 had inmiddels een eerste prik gehad kunnen hebben, maar dat blijkt niet gebeurd te zijn. Met op het einde van week 27 18-32% helemaal ongevaccineerden in de leeftijdsgroepen 35-54 (en dus totaal nog maar 77% van de 18 plussers) zitten we ruim onder wat er uiteindelijk nodig zal zijn. Dat je uiteraard uiteindelijk twee doses nodig hebt is me duidelijk, maar dat doet er voor dit argument nog niet toe: wie geen eerste prik haalt haalt ook geen tweede.

Tja en dan vakantie. Nederland is eigenlijk niet een echt veilige plek. Mijn plan was daarom om naar Duitsland te gaan, want dat is me vorig jaar wat coronaveiligheid betreft goed bevallen, en ook nu zijn de besmettingen heel laag. Of ik daar nog wordt toegelaten wordt interessant, maar ik denk dat dat wel zal kunnen met de corona check app. Hetzelfde geldt voor Frankrijk - daar zijn wel meer besmettingen, maar de regels zijn nu streng en ik ben twee keer geprikt. Zolang je kinderen onder de 18 zijn kun je er dus nu toch wel weer naar toe, na de aanvankelijke berichten dat dat niet meer zo mogen. En met een enkele prik van minstens twee weken oud zijn ze ook al best aardig beschermd tegen de ergste gevolgen. Het probleem zal zijn voor jongeren tussen de 18 en 30 of zo, die hopelijk wel gevaccineerd zijn, maar vermoedelijk nog niet volledig of niet lang genoeg geleden. Zij zullen heel weinig mogen. Mijn kinderen gaan in elk geval proberen hun tweede prik naar voren te halen om in de tweede helft van augustus nog iets leuks te kunnen doen. Het blijft wel een beetje een puzzel, maar hier blijven is niet vanzelfsprekend veiliger.
Man met Fiets, je redeneringen zijn heel goed te volgen, en je hebt in mijn ogen wél een punt met veel van wat je schrijft.

Inderdaad, als iedereen, alle landen, alle mensen, zich houden aan jouw voorstellen, dan kan het virus geëlimineerd worden. Al ben ik zelfs daar wat voorzichtiger over.

Net als tussen mensen in één land, geldt inderdaad ook dat landen als Taiwan op den duur weer last hebben van landen die een minder effectieve aanpak hebben. Als de hele wereld in dit opzicht solidair met elkaar zóu zijn of zijn geweest, dan zou het zo kunnen gaan als jij wilt. Wat "jammer" echter dat er niemand aan de knoppen zit om alle volkeren in de hele wereld op die manier te programmeren. Ook de WHO heeft die macht niet. Je hebt gelijk dat critici op de WHO vaak zelf ook een politieke agenda hebben, en dat dit alles complexer maakt. Maar een dubbele agenda heeft de WHO/China zelf ook, en ook daar wordt het complexer.

Het lijkt wel het klimaatprobleem. Daarbij zakt de moed je soms ook in de schoenen dat je wel braaf kan stoppen met al te milieubelastend consumeren, maar als de rest van de wereld verzuimt, inclusief de industrieën, levert het niet veel op. Ook daar zijn er mensen die vinden dat dan heel veel maar moet worden verboden, en dat dit pas effectief is als er totalitair bestuurd gaat worden, waarbij de hele wereld dan moet meedoen.

En hebben die mensen gelijk? Ja en nee.

Hans
Nederland kleurt nu Rood, Groningen Dieprood.
De laatste update van deze kaart (8 juli) was Nederland grotendeels Groen met enkele provincies op Oranje.
https://www.ecdc.europa.eu/en/covid-19/ ... e-movement
Schermafbeelding 2021-07-15 140024.jpg
De conclusie: ik mag niet in Groningen blijven :D
Ik ben benieuwd wat de buurlanden gaan doen. Wij moeten zaterdag een paar uur naar België, en ik was van plan over enige tijd in Duitsland te gaan fietsen.
Wim schreef:
do 15 jul, 2021 14:11
De conclusie: ik mag niet in Groningen blijven :D
Ik ben benieuwd wat de buurlanden gaan doen. Wij moeten zaterdag een paar uur naar België, en ik was van plan over enige tijd in Duitsland te gaan fietsen.
Let wel: een deel van België ligt nu onder water: rampzalig echt, men vraagt in die gebieden niet te circuleren. Mijn fiets stond vertrekkensklaar. Het is nu wachten tot de situatie normaliseert. Of een ander plan maken.
Idem België en Nederlands Zuid-Limburg.
Ik zou morgen Google Maps Verkeer grondig checken. Als er rode lijntjes zijn staat er file. Als er rode stippellijntjes zijn is het afgesloten. Als er géén lijntjes zijn bij inzoomen en het zijn belangrijke wegen dat is het van de buitenwereld afgesloten, zoals het bijna complete Vesdredal!. Alleen als er groene lijntjes zijn kun je er komen. Samengevat: blijf op een plateau.
In Duitsland hier niet ver over de grens telt men inmiddels 33 doden en tientalen vermisten, In België vier dode. In Pepinster bji Spa zijn een aantal huizen ingestort en in Valkenburg hier vlakbij is een brug in het dorp verwoest.
In de Maas drijven onvoorstelbare hoeveelheden rotzooi en dood vee.
Ja we gaan de situatie vanavond en morgenochtend goed bekijken. De camping ligt hoog, maar we willen niemand voor de voeten lopen.
Het aantal infecties in Nederland is weer wat hoger, en Groningen is zelfs diep rood op de ECDC kaart. Het is ook duidelijk dat het aantal infecties in verpleeghuizen en onder thuiswonende 70 plussers al weer flink oploopt. Op 11 juli hadden 11.7 miljoen mensen in elk geval een enkele prik gehad. De 18 plus bevolking is iets van 14 miljoen dacht ik. De diverse cijfers lijken toch niet helemaal met elkaar overeen te komen.
Groningen was altijd al een rode provincie 😉
Ja deze cijfers waren een rare gewaarwording. Bijna de hele periode had Groningen iets van de helft van het aantal infecties per 100k van wat men elders had en nu ineens enkele malen meer dan het landelijk gemiddelde.
Ra ra, wat is dit getal: Het daalt te voet en stijgt te paard? Juist ja: het R-getal.

Screenshot_20210716-182405.png
Leon schreef:
do 15 jul, 2021 15:27
en in Valkenburg hier vlakbij is een brug in het dorp verwoest.
Bij Vaals ook twee bruggen ingestort (waaronder een fietsbrug). Kan je nagaan hoe het in de Voerstreek, Ardennen en Eifel is. Vooralsnog kan je er niet op rekenen dat routes 100% begaanbaar zijn, ook buiten het "echte" rampgebied.
peter de rijk schreef:
do 15 jul, 2021 12:39
De meeste reisverzekeringen dekken bij niet-noodzakelijke reizen in het algemeen wél de niet-coronagerelateerde schade als er een oranje reisadvies geldt.
Was toevallig bij De Vakantieman / Consumentenbond. Ging over een fietstas + inhoud (geld/pasjes e.d.) die gejat was in Parijs toen dat oranje gebied was. Werd niet gedekt door de reisverzekering want oranje. Consumentenbond was er ook heel duidelijk over.
Fedor schreef:
za 17 jul, 2021 19:11
peter de rijk schreef:
do 15 jul, 2021 12:39
De meeste reisverzekeringen dekken bij niet-noodzakelijke reizen in het algemeen wél de niet-coronagerelateerde schade als er een oranje reisadvies geldt.
Was toevallig bij De Vakantieman / Consumentenbond. Ging over een fietstas + inhoud (geld/pasjes e.d.) die gejat was in Parijs toen dat oranje gebied was. Werd niet gedekt door de reisverzekering want oranje. Consumentenbond was er ook heel duidelijk over.
Het devies is dus: sluit een reisverzekering af die bij niet-noodzakelijke reizen naar oranje gebied wél de niet-corona gerelateerde schade dekt. FBTO bijvoorbeeld (geen aandelen).
Of: neem verantwoordelijkheid voor je eigen keuze wanneer je naar oranje gebied reist, in plaats van dekking zoeken in een verzekeringspolis of lokale voorzieningen.