Additionally, paste this code immediately after the opening tag: veiligheid in de bergen welke remmen, lichten en spatborden - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

veiligheid in de bergen welke remmen, lichten en spatborden

Met een frameblok en een voldoende stevige bankschroef is de ergste deuk er waarschijnlijk wel uit te halen. Je zal hem daarna echter wel opnieuw moeten verven. Ik heb een Paragon Machineworks frame block besteld via Ceeway framebuilding supplies.

In mijn geval kwam de schade echter door een kinderzitje.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
SimonJR schreef:
vr 27 nov, 2020 22:20
Ook daar raasden echter de auto's op soms minder dan 10cm (sic!) van m'n ellebogen voorbij (Oostkantons, BE en Ruhrgebied, DE) ondanks dat ik recht en aan de volle witte lijn reed.
Nu de draad weer is opgepakt allereerst: wat een pech Simon dat een of andere onbenul - of zou het met opzet zijn? - je fiets zo heeft beschadigd.

Ik rij nooit op het randje of op de lijn.
Op wegen, alle wegen blijf ik een stuk uit de kant.
  • Als ze langs me willen moeten ze om me heen.
    • ze blijven netjes even achter me hangen
      ze maken een ruime bocht om me heen
    Ik heb wat ruimte om uit te wijken naar rechts.
    Op het randje ligt vaker rommel met risico op lekke banden.
Naar mijn werk fietste ik altijd een 60 km weg door een bos.
Kwam er van voren een auto aan en hoorde ik van achteren ook verkeer naderen dan 'slingerde ik per ongeluk' wat naar links.
Dat helpt bijzonder goed om te voorkomen dat de auto's elkaar tegenkomen precies op de plek waar ik ook fiets.
Tsja, als je een kinderzitje op zo'n manier bevestigt ... oef.
Leon schreef:
di 13 jul, 2021 16:28
Tsja, als je een kinderzitje op zo'n manier bevestigt ... oef.
Een kinderzitje op dunne buizen. Gelukkig heb ik dat niet gedaan, maar daardoor was de fiets wel heel goedkoop.
jaccow schreef:
di 13 jul, 2021 16:43
daardoor was de fiets wel heel goedkoop.
:D
Het voorstel 1+1 =1 zou me volledig aan het hart gaan. Ik had er net erg veel werk en nieuwe onderdelen in gestoken om van 1 + 1 effectief en volwaardig 2 te maken.

De stalen buizen van dit frame zijn geovaliseerd aan de uiteinden om constructive redenen. Dus vervormingen kunnen zelfs constructief. Ok mijn deukje is niet constructief gepland en zal een verzwakking betekenen, maar is deze dan zo groot dat er opeens niet meer veilig vlakke routes, laat staan afdalingen kan worden gedaan?
20210713_171131.jpg

Als ik Léon begrijp dan kan ik ze wel degelijk voor kleinere vakanties gebruiken en 'spalken' (hoe?) als er problemen (welke?) ontstaan?
Gaat dat uitdeuken zo'n verschil maken en kan ik misschien beter een soort permanente spalk overwegen of een andere oplossing (S&S couplers lijken mij ook weer radicaal want dan moet m'n frame doormidden, toch?)?
Is het frame nog recht?
Kan je met losse handen fietsen?
(vraag geldt alleen als dat voorheen ook kon)

Aan de andere kant: een fiets die scheel is wil ik niet.
SimonJR schreef:
di 13 jul, 2021 17:18
Het voorstel 1+1 =1 zou me volledig aan het hart gaan. Ik had er net erg veel werk en nieuwe onderdelen in gestoken om van 1 + 1 effectief en volwaardig 2 te maken.
Als je er hetzelfde frame zonder deuk naast zet en die stript kun je toch alles overzetten? Drie nieuwe binnenkabels en de rest over.

De topictitel begint met veiligheid, voor de veiligheid zou ik het frame dan ook lekker aan de muur hangen.

Eerder schreef ik dit in een ander topic:

Jurr schreef:
vr 09 jul, 2021 17:42

Natuurlijk heb je kans dat het goed gaat. Maar ook kans dat het niet goed gaat. Dit lijkt me niet echt iets waar je kansberekening op los zou willen laten
Lijkt me hier ook wel van toepassing.
Jurr schreef:
di 13 jul, 2021 18:21
Als je er hetzelfde frame zonder deuk naast zet en die stript kun je toch alles overzetten? Drie nieuwe binnenkabels en de rest over.
Ik denk dat je iets gemist hebt. Zoals ik hierboven al schreef en zoals je ziet in de foto's hierboven heb ik nog maar net twee koga's met veel zorg helemaal in elkaar gestoken met vernieuwde onderdelen ( 1+ 1 = 2 dus).
Ik ben echt niet van plan om nog een derde Koga frame te kopen om alles van het frame nog eens over te zetten, zo kan ik bezig blijven met frames verzamelen...
Poppink schreef:
di 13 jul, 2021 18:14
Is het frame nog recht?
Kan je met losse handen fietsen?
(vraag geldt alleen als dat voorheen ook kon)
Ja, dat is geen enkel probleem.
Poppink schreef:
di 13 jul, 2021 18:14
Aan de andere kant: een fiets die scheel is wil ik niet.
Wat betekent scheel? Is dat een frame waarbij bovenstaande antwoorden negatief zijn? Dat is hier niet het geval...
SimonJR schreef:
di 13 jul, 2021 18:30

Ik denk dat je iets gemist hebt.
Ik heb niets gemist, ik heb het hele topic gelezen en zelfs eerder al een aantal malen gereageerd. Ik heb frames met minder deuk dan dit weggegooid, hoeveel tijd en/of geld er dan ook in zat.

Ik zeg wat ik zou doen, wat je vervolgens met dat advies doet is aan jou.

Ik zou jou niet willen adviseren er mee door te rijden als je vervolgens na een framebreuk met 80kmh in een afdaling met 6 volbeladen Ortlieb tassen eindigt in een krantenbericht in de kantlijn op pagina 5 van het AlgemeenDagblad/HetLaatsteNieuws, maar dat is verder aan jou.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het uiteraard erg lullig voor je na al dat werk/tijd/zorg/liefde/bloedzweet&tranen wat erin zit. Veel wijsheid toegewenst.
Ok dan. Fair enough...

Ik heb de indruk dat je reactie op een voorzorgsprinciepe gebaseerd is maar niet op feitelijke data van hoezeer zulke deuk een probleem kan vormen bij welk gebruikt.

Is er iemand die feitelijke ervaring of onderzoeksdata heeft om 'n rationele evaluatie te maken van in hoeverre deze deuk een probleem is bij welk gebruik.

Many thanks!
SimonJR schreef:
di 13 jul, 2021 17:18
Als ik Léon begrijp dan kan ik ze wel degelijk voor kleinere vakanties gebruiken en 'spalken' (hoe?) als er problemen (welke?) ontstaan?
Gaat dat uitdeuken zo'n verschil maken en kan ik misschien beter een soort permanente spalk overwegen
Zo heb ik het niet bedoeld te zeggen. Als je dit op reis overkomt ga je de deuk dagelijks in de gaten houden of er een scheur ontstaat en pas je je rijgedrag daarop aan. Als het niet goed voelt pak je plm. drie metalen staven van 20 cm lang, schuur je de framebuis grof op, bind je de metalen staven vast door er metaaldraad of zo om te wikkelen en smeer je alles in met polyesterplamuur. Of zoiets. Ook met een grot conservenblik en draad en polyester kun je wat bereiken, als je je er niet aan snijdt.
Van een mooie fiets is dan geen sprake meer.
Uitdeuken kun je nu beter niet doen want daar wordt het zwakker van. Een sticker er overheenplakken en alles vergeten lijkt me niet het beste idee en gaat je bovendien niet lukken.
Ik zou de fiets een paar weken laten staan want ik heb een vermoeden hoe het nu voelt. Wacht een paar dagen (het regent) en ga dan eerst fietsen op een andere fiets en geniet van de zomer.
SimonJR schreef:
di 13 jul, 2021 19:07
Is er iemand die feitelijke ervaring of onderzoeksdata heeft om 'n rationele evaluatie te maken van in hoeverre deze deuk een probleem is bij welk gebruik.
Tja wat wil je horen. Niemand kan je natuurlijk zeggen: dat zal goed of fout gaan en wel hierom en hierom.

Want glazen bol.

-Je wand is daar 0,55mm dik.
-ronde buis is sterk want rond: een frame van 0,55mm dikke strips metaal zou maar matig functioneren.
-ik heb 3x een stalen frame of vork gescheurd.
-je hebt een prachtige fiets gebouwd.

Tot zover mijn inbreng :)
SimonJR schreef:
di 13 jul, 2021 19:07
Is er iemand die feitelijke ervaring of onderzoeksdata heeft om 'n rationele evaluatie te maken van in hoeverre deze deuk een probleem is bij welk gebruik.
Er zijn ijzeren frames, double butted frames, lichtmetaal frames, plastic frames, aluminium frames, titanium frames en nog het een en ander.
Alle materialen hebben hun eigen buig- en treksterkte.
Carbon frames bijvoorbeeld zijn erg sterk in de lengterichting van het weefsel en zijn niet bestand tegen dwarse krachten en hebben de nare eigenschap niet van te voren aan te kondigen wanneer het gaat barsten.
IJzeren framens daarentegen zijn erg goed in buigen zowel als barsten.
Wat ik zo heb gezien bij ijzeren frames is dat ze het vooral opgeven bij de lugs of bij de lassen en niet zozeer in de buizen.
Wat dat betreft zou ik gewoon vrolijk doorfietsen met je Koga en denk/vermoed/veronderstel dat de buis in het slechtste geval hoogstens gaat verbuigen.

En dan kan je niet meer met losse handen fietsen!

Edit: Frames
Ijzeren frames? ik moet er niet aan denken. Stalen frames bestaan wel!
sjefke schreef:
di 13 jul, 2021 20:55
Ijzeren frames? ik moet er niet aan denken. Stalen frames bestaan wel!
Mij best.
Ik heb ook eens een deuk in de (stalen) bovenbuis gehad.
Omdat ik de fiets onzorgvuldig had geparkeerd.
Dat zat mij nog het meest dwars.
Ik heb geen moment twijfels gehad aan de stevigheid van de fiets.
Maar ik wilde niet elke dag aan die ene stommiteit worden herinnerd.

Ik heb uiteindelijk de deuk aangegrepen om mij te verwennen met een nieuwe droomfiets.
En daar ben ik die deuk nog nog elke dag dankbaar voor.
Je hebt deuken en deuken. Als het deukje mooi afgerond is zonder vouwen en hoekjes dan valt het probleem nog mee, al wordt de buigsterkte van de buis wel geweld aangedaan.
Bij de schade waar het hier om gaat is de deuk erger. Ik zie een min of meer scherpe vouw en een knik. Op die plek is het materiaal waarschijnlijk veel verder over de vloeigrens heengegaan dan bij een mooi deukje.
Poppink schreef:
di 13 jul, 2021 21:46
sjefke schreef:
di 13 jul, 2021 20:55
Ijzeren frames? ik moet er niet aan denken. Stalen frames bestaan wel!
Mij best.
Poppink, ik vind dat je toch voor minimaal 98,3% tot maximaal 99,9% gelijk hebt :wink: