door
Revanho » zo 22 mei, 2022 16:04
Shorttrack schreef: ↑za 21 mei, 2022 23:23
Grandonneur schreef: ↑ma 12 jul, 2021 22:53
Het is een misverstand dat iedere Nederlander een groot fietsliefhebber is, of veel fietst. Heel veel Nederlanders vinden fietsen verschrikkelijk, fietsen nooit.
Nederland is het fietswalhalla van de wereld toch? Met een klein beetje googlen kom je er snel achter dat er nergens meer gefietst wordt als in Nederland. In de hoofdsteden staan ze zelfs in de file met hun fietsen. Ik denk dat Nederland toch bij de top behoort als het gaat over fietsen.
Het klopt dat Nederland nog steeds aan de wereldtop staat wat fietsen betreft, zowel wat kwantiteit als ook wat kwaliteit van de infrastructuur betreft. Al is de voorsprong ten opzichte van sommige andere landen wel kleiner aan het worden.
Dat neemt niet weg dat ook in Nederland nog heel veel de auto gebruikt wordt voor verplaatsingen waar mensen prima de fiets voor zouden kunnen gebruiken. De fiets mag dan meer in het DNA van de Nederlander zitten dan in dat van de inwoners van veel andere landen, het is zeker niet zo dat iedereen dol is op fietsen.
Shorttrack schreef: ↑za 21 mei, 2022 23:23
Hier in belgie wordt fietsen meer gezien als vrijetijdsbesteding. "Je gaat toch zeker de fiets niet pakken om naar de bakker hier op de hoek te gaan".
Dat klopt nog voor te veel Belgen en op te veel locaties. Maar in diverse steden is er de laatste jaren echt wel een sterke evolutie te zien. Men wordt in steden als Leuven, Gent, Antwerpen ... echt niet meer vreemd bekeken als men de fiets functioneel gebruikt.
WimB schreef: ↑zo 22 mei, 2022 11:20
Belgie is geen fietsland omdat een groot deel van dat land heuvelachtig is en omdat ze voorstander van lint bebouwing zijn.
Een aanzienlijk deel van het Nederlandssprekende gebied van België is ook behoorlijk vlak. Bovendien maakt de opkomst van de fiets met ondersteuning ook dat hellingen veel minder een drempel vormen om te fietsen. M.a.w. het zijn niet de heuvels die het verschil tussen Nederland en België verklaren.
De lintbebouwing speelt op twee manieren een rol:
- Het maakt dat mensen gemiddeld relatief ver van bestemmingen (onderwijs, werk, winkels, ...) wonen wat de drempel om te fietsen groter maakt.
- De lintbebouwing maakt de aanleg van goede fietspaden een pak uitdagender (vaak zijn onteigeningen nodig en is er te weinig ruimte om zowel goede fietspaden als voldoende brede wegen aan te leggen). Dat resulteert in veel 'moordstrookjes' (
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/12/17 ... n-het-jaar). De meeste mensen (ook in Nederland) gebruiken de fiets maar functioneel voor relatief kleine afstanden. Zeker binnen de steden speelt de lintbebouwing veel minder een rol als bepalende factor in het fietsbeleid en het fietsgebruik. De Vlaamse steden hebben - mits de nodige politieke durf - perfect het potentieel om op relatief korte termijn een fietsgebruik te krijgen dat vergelijkbaar is met veel Nederlandse steden.
Het is in de steden dus vooral de politieke durf die ontbreekt. Men wil de auto niet te veel in de weg leggen. En zeker binnen steden is het beste fietsbeleid een autobeleid.
Renaat