willem.m schreef:
Je blijft China erbij halen. Op basis van welk wetenschappelijk onderzoek kun je met een redelijke mate van zekerheid onderbouwen dat Chinees antivirusbeleid in Nederland haalbaar zal zijn? Wil je daarbij ook perspectieven toelichten vanuit psychologie, sociologie, ethiek, recht (privacy, staatsrecht etc.) en bestuurskunde?
Daarbij heeft China, nog veel meer dan de meeste andere landen, een traditie van geslotenheid bij het maken van beleidskeuzes en vooral ook geheimzinnigheid en onbetrouwbaarheid bij het duiden van de resultaten van het eigen beleid. Zo hebben in de eerste beginperiode van de pandemie verschillende ziekenhuisartsen en wetenschappers aan de bel getrokken dat er echt iets abnormaals aan de hand was, maar het centrale beleid was toen nog gericht op ontkenning van het virus of de gevaren daarvan, en de klokkenluiders waren ondertussen van de radar verdwenen, onder verdachte omstandigheden gestorven of hadden "in het beste geval" onder druk een zwijgverklaring getekend. Ook in de richting van het WHO heeft de Chinese overheid in eerste instantie ontkenningen en leugens verspreid. Pas een aantal weken later, toen de doos van Pandora al lang open was, greep de Chinese overheid drastisch in en werd ook samengewerkt met de WHO. Er is enkele maanden geleden ook een VN missie naar China geweest om de trachten de oorsprong van het virus te doorgronden. Die hebben ook te maken gehad met veel geslotenheid en verstoppertje spelen van de Chinezen.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat, mocht er de afgelopen vijftien maanden nog veel corona ellende in China zijn geweest, dit ook wel weer geheimgehouden zal zijn. Dit kan in China, door de manier waarop met klokkenluiders wordt omgegaan en de manier waarop het internet wordt gecontroleerd. Ik begeef me hier op glad ijs omdat ik de werkelijke situatie daar, net als (vrijwel?) iedereen, niet kan inschatten. Maar vertrouwen dat de Chinese cijfers eerlijk zijn heb ik niet.
Australië en Nieuw Zeeland verdienen wat mij betreft de credits dat containment politiek daar gelukt is. Man Met Fiets is er heilig van overtuigd dat dit in Nederland ook kan, en daar is het laatste woord vast nog niet over gezegd de komende uren of dagen. Persoonlijk hoop ik er nog op dat na enkele weken of maanden deze discussie verleden tijd zal zijn omdat de vaccins goed blijken te werken. Maar daarover zullen we de komende weken nog even in onzekerheid verkeren, ook al omdat we van alle kanten overladen zullen worden met tegenstrijdige informatie hierover.
Hans