Ik heb hem ook getekend. Niet omdat ik denk dat er iets mis is met een perfect functionerend reserveringssysteem, maar hier zitten teveel haken en ogen aan (die hierboven meest al benoemd zijn). Als de benoemde haken en ogen opgelost zijn, wilde ik er graag nog een extra dimensie aan toevoegen (die ik eerder al ergens op Facebook gedeeld heb):
Stel, je wilt met trein en fiets van Den Helder (of een ander station boven Alkmaar) naar Amsterdam (of verder). Tussen Den Helder en Alkmaar rijdt één trein per halfuur (wat overigens prima is) - vanaf Alkmaar worden het er aanmerkelijk meer.
In de huidige situatie heb je pech (het hele bataljon Texelterugkeerders staat net al met fiets en al in de trein) of geluk (er is nog plek). In dat laatste geval stap je in en kun je met de fiets op de trein blijven. Onderweg wordt de trein voller met mensen en wellicht ook fietsen; misschien is-ie op zeker moment echt vol. Dat is voor de reiziger-met-fiets vanaf Alkmaar echter niet direct een probleem; die heeft immers veel meer treinen tot zijn beschikking.
In de nieuwe situatie kan het voorkomen dat er nog plek is in de trein, maar dat je met je reservering toch achter het net vist, doordat iemand anders je al voor was met bijvoorbeeld een fietsreservering Alkmaar - Castricum. Dat was op dat stukje net de laatste fietsplaats, waardoor een langere fietsreservering die ook het traject Alkmaar - Castricum aandoet niet meer werkt. Tenzij het reserveringssysteem erin voorziet om de Alkmaar - Castricum-reiziger 'in het grotere belang' naar de sprinter of de andere intercity te verwijzen, bekruipt mij het gevoel dat we op deze manier collectief slechter af zijn.
In plaats van Den Helder mocht je in dit geval ook bijvoorbeeld Leeuwarden, Venlo of Vlissingen lezen (andere beginpunten van een lange intercitylijn die verderop versterkt wordt).
Stel, je wilt met trein en fiets van Den Helder (of een ander station boven Alkmaar) naar Amsterdam (of verder). Tussen Den Helder en Alkmaar rijdt één trein per halfuur (wat overigens prima is) - vanaf Alkmaar worden het er aanmerkelijk meer.
In de huidige situatie heb je pech (het hele bataljon Texelterugkeerders staat net al met fiets en al in de trein) of geluk (er is nog plek). In dat laatste geval stap je in en kun je met de fiets op de trein blijven. Onderweg wordt de trein voller met mensen en wellicht ook fietsen; misschien is-ie op zeker moment echt vol. Dat is voor de reiziger-met-fiets vanaf Alkmaar echter niet direct een probleem; die heeft immers veel meer treinen tot zijn beschikking.
In de nieuwe situatie kan het voorkomen dat er nog plek is in de trein, maar dat je met je reservering toch achter het net vist, doordat iemand anders je al voor was met bijvoorbeeld een fietsreservering Alkmaar - Castricum. Dat was op dat stukje net de laatste fietsplaats, waardoor een langere fietsreservering die ook het traject Alkmaar - Castricum aandoet niet meer werkt. Tenzij het reserveringssysteem erin voorziet om de Alkmaar - Castricum-reiziger 'in het grotere belang' naar de sprinter of de andere intercity te verwijzen, bekruipt mij het gevoel dat we op deze manier collectief slechter af zijn.
In plaats van Den Helder mocht je in dit geval ook bijvoorbeeld Leeuwarden, Venlo of Vlissingen lezen (andere beginpunten van een lange intercitylijn die verderop versterkt wordt).