Dit is inderdaad de nieuwe brug over de Heiwijkerweg/Weg naar Zutendaal van het fietspad "Fietsen over de Heide". Hij is klaar, maar was een paar dagen geleden toen ik de foto maakte nog steeds niet open. Ik fotografeerde tussen de spijlen van het afgesloten hek dat er voor stond.
Jij bent dus aan de beurt.
Er zijn een paar dingen mee aan de hand met deze brug, vind ik dan.
Ten eerste zeggen ze dat je een fenomenaal uitzicht hebt op de brug, terwijl ik het idee heb dat ik dat uitzicht alleen kan zien door tussen spijlen te kijken. Maar oké, de brug was nog niet open dus ik ben er nog niet op geweest. Of het in het donkere winterhalfjaar prettig zal aanvoelen om op deze toch al afgelegen plek bijna 300 meter tussen deze metershoge houten wanden te fietsen vraag ik me ook af.
De tweede is dat men in alle uitingen op internet doet alsof de verbinding tussen knooppunten 550 en 551 nieuw is. Dat is gewoon onwaar want ik kom er al jaren. Ik heb zelfs al eens een Raad Plaatje op dit forum geplaatst dat was gemaakt vanaf het viaduct over de E314 van dit pad. ook voordat dit pad een pad was kon je er fietsen want toen was het een autoverbinding met moordstrookjes. Op oude satellietfoto's op Google kun je de verbinding ook gewoon zien liggen.
Maar vervelend vind ik dat men kennelijk vindt dat dit een milieuvriendelijke brug is.
"De iconische houten brug wordt maar liefst 294 meter lang en wordt een herkenningspunt voor de wijde omgeving. Voor de constructie werd bewust gekozen om te werken met duurzame houtsoorten. De wanden worden gemaakt van verduurzaamd naaldhout en de draagstructuur wordt opgebouwd uit Azobé, een houtsoort met een hoge sterkteklasse."
Azobé komt uit tropisch West-Afrika.
Op
https://www.houtindegww.nl/project/fiet ... smechelen/ lees ik: "Het hout in dit project heeft ruim 375 ton CO2-eq. vastgelegd gedurende de gehele gebruiksduur."
Dat lijkt nogal veel en dat is het ook. Ik zal het vergelijken met een andere brug.
Zo ziet de brug er van opzij uit:
Nu is er op een paar kilometer afstand een vergelijkbare fietsverbinding over de veel drukkere Joseph Smeetslaan bij camping Salamander. Dat is deze:
Nu heb ik voor de grap eens het aantal poeren (betonnen blokken waar de brug op gefundeerd is) van de nieuwe brug geteld. Het zijn er 190. Bij het andere bruggetje zijn het erdenk ik twaalf. Bovendien zijn de poeren van de nieuwe brug zo'n 4x zo groot per stuk.
Dus als even over de duim schat is er bij de nieuwe brug zeker 60 keer zo veel beton gebruikt dan functioneel nodig is voor zo'n verbinding. Met andere woorden: zeker 98% van het beton en misschien ook wel 98% van het hout dient niet voor de fietsers maar alleen voor de marketing. Mijn mening is dan ook dat degene die dit project op milieugebeid prijst geen idee heeft waar de milieuproblemen in deze wereld over gaan. Of zo iemand weet het wel maar heeft zijn prioriteiten ergens anders, en komt er nog mee weg ook.